Mina Uaru äter bara röda mygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matt.is
    Användare
    • September 2003
    • 386

    Mina Uaru äter bara röda mygg

    Har två Uaru, som sedan 1 månad tillbaka endast äter röda mygg.
    När man slänger i annan mat, simmar de fram till mathålet, men ratar sedan allt utom just röda mygg.

    Vad göra?

    Tidigare har de tagit svarta mygg, torrfoder etc.


  • Jonte_Maskin
    Användare
    • August 2003
    • 59

    #2
    De äter när de blir hungriga! Sluta med röda mygg ett tag så aka du se att du får dem att äta annat oxå.

    Kommentar

    • matt.is
      Användare
      • September 2003
      • 386

      #3
      Har provat det, men dessvärre äter de inte något annat.

      Om ingen annan har något tips på lockbete så får det väl bero ett tag till, men Uarusarna har börjat magra.

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #4
        hur länge har du provat? ibland kan fiskar vägra i veckor! men dom lär börja äta förr eller senare.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          Och _vad_ har du provat?
          Svält dem i två dar och prova sen t.ex. levande daggmask hackad i lagom stora bitar, eller räk-kött/räk-rom. Det skall till bra tjurskalliga ciklider för att nobba det.

          Det händer visserligen att fisk snöar in på foder så att de hellre svälter ihjäl än äter nåt annat (har hänt mig en gång på 30 år, en Macrognathus aculeatus som dog hellre än åt något annat än daggmask) men ciklider brukar vara mer praktiskt lagda.

          Vanligare är att vildfångad fisk inte förstår att torrfoder är mat; och förstås att sjuk fisk total-matvägrar.

          Kommentar

          • Tobias
            Användare
            • June 2004
            • 95

            #6
            Jag rekommenderar svältmetoden också. Funkar det inte efter ett par dagar så de gem lite mat och prova sedan igen. Se bara till att de inte blir alltför magra.
            Eftersom det är Uarus så kan du prova att plantera in en svärdplanta, vallisneria, eller lägga in lite andmat så att de har något att plocka på konstant.
            Andra fiskar kan vara bra också så att det blir lite kamp om maten. Fiskar delar helst inte med sig.
            En annan grej som har gått bra för mig är att slänga i lite annan mat tillsammans med den maten som de gillar. Börja t.ex. med en stor del röda mygg tillsammans med lite annan mat. Jämna med tiden ut proportionerna för att låta den andra maten ta över till slut.
            På väg tillbaka in i hobbyn.

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • May 2002
              • 309

              #7
              Gröna ärtor o majskorn. Käkar de inte det så är de´ något fel...

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

                #8
                Min trimac äter bara mysis. Och bara av ett märke, de dyra i kuber

                men han lever å mår bra ändå!

                ibland om jag svälter honom ett par dagar så tuggar han sönder några pellets och spottar ut.
                fish r friend

                Kommentar

                Arbetssätt...