Har hört av "initierade" källor att det tydligen är priskrig på vildfångade tropheus-se akvarium malawis lagerlista, även akvarielagret får in billiga vf tropheus-kul för oss konsumenter-exempelvis vf tropheus chimba för 147 kr!
Priskrig-Tropheus
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Varför?
Visst är det roligt för konsumenterna, men något måste ju styra detta?!?
Kanske är tillgången större än efterfrågan? -
Kommentar
-
citat:Visst är det roligt för konsumenterna, men något måste ju styra detta?!?
Kanske är tillgången större än efterfrågan?
citat: Tror att "nån" kom på att det går att köpa direkt från sjön-och då blev "en annan" sur!
Jag vet att ekonomi är träigt, men det var precis vad du frågade om.
MVH
MagnusKommentar
-
jag regagerade att Real Ilangi helt plötsligt var nästan 50% billigare, inte dumt.
Länge leve fri konkurrens!!!!!
Kommentar
-
Hmm,samtidigt nämns inte mängdrabatten..."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
-
citat:Ursprungligen skickat av Tricella
Visst är det bra, men vad innebär det för beståndet i längden?
MVH
MagnusKommentar
-
citat:Företagen vill tjäna pengar på fiskarna och vi vill ha billiga fiskar. Om beståndet sjunker så höjs priset, på det sättet balanserar ekonomin tillgång och efterfrågan.
Detta har som säkert alla vet visat sig vara lättare sagt än gjort, och varför konsumentarna enligt vissa ska vara helt oskyldiga i sammanhanget har jag aldrig förstått. Trycket på "myndigheterna i respektive land" eller länder att göra något kommer från människorna. Sedan tror jag personligen inte att ett priskrig gör till eller från får de naturliga bestånden.
Slutligen så har fisket ett rejält "The Tragedy of the Common" (allmäningens tragedi) vilket gör att marknadskrafterna inte fixar det hela utan att det leder till rovdrift.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citat:Ansvaret för beståndet måste ligga på myndigheterna i respektive land.Kommentar
-
Vad kul att du, Ola, först sliter en del i mitt inlägg ur sitt samanhang sedan säger emot mig med argument som jag själv har lagt in i inlägg. Jag skrev ju att det är myndigheternas ansvar att begränsa fisket.
citatetta har som säkert alla vet visat sig vara lättare sagt än gjort, och varför konsumentarna enligt vissa ska vara helt oskyldiga i sammanhanget har jag aldrig förstått.
citatedan tror jag personligen inte att ett priskrig gör till eller från får de naturliga bestånden.
citatlutligen så har fisket ett rejält "The Tragedy of the Common" (allmäningens tragedi) vilket gör att marknadskrafterna inte fixar det hela utan att det leder till rovdrift.
MVH
Magnus
Kommentar
-
citatär är vi fullständigt överens. Att Svenska grosisters påslag minskar påverkar inte priset fiskaren får i sjön direkt, därmed påverkas heller inte mängden han vill fiska upp.
Om det är ett tillfälligt "priskrig" så sker ingen skillnad med beståndet i sjön...men om detta är startskott för en helt annan prisbild på Tropheus så kommer absolut efterfrågan bli större och därför också åtgången.
citat:Har du tropheus hemma?Kommentar
-
citat:Ofta påverkar väl priset efterfrågan?
citat:citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Har du tropheus hemma?
--------------------------------------------------------------------------------
Måste man ha det för att kunna uttala sig?
Det jag menade är att man kan inte prata om konsumentens ansvar när man själv sitter på tropheus hemma, då kastar man sten i glashus.
Viltfångad fisk är och förblir en enorm tillgång för fattiga länder, med kilopriser 1000faldigt dom för matfisk.
MVH
Magnus
Kommentar
-
citat:Vad kul att du, Ola, först sliter en del i mitt inlägg ur sitt samanhang sedan säger emot mig med argument som jag själv har lagt in i inlägg. Jag skrev ju att det är myndigheternas ansvar att begränsa fisket.
Det jag menade var att jag inte (och inte du heller förstår jag det som) tror på att marknadskrafterna klarar av det som det så ofta påstås att de gör (man kan inte fiska ut fisk eftersom att folk kommer att sluta köpa dem när de blir sällsynta och fiskeansträngning per fångs ökar), samt att jag håller med om myndigheters ansvar.
citat:Har du tropheus hemma?
Vad som är en realistisk lösning till allmäningens tragedi går ju diskutera. Om jag ensam ägde Östersjön, så skulle jag förvalta torskbeståndet på ett sätt som gjorde att jag försöjde hela Europa med torsk, och troligen fixade arbetstillfällen för hundratusentals människor samtidigt som Östersjön skulle vara rent och fint och inga ursprungliga arter var hotade... Allt som hindrade mig skulle stämmas till stenåldern! Fast det där är ju inte så realistiskt...Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Ante
jag regagerade att Real Ilangi helt plötsligt var nästan 50% billigare, inte dumt.
Länge leve fri konkurrens!!!!!
Men, dette gjelder ikke alle butikker. De mest seriøse er flinke til å holde kvaliteten oppe til enhver tid...
Kommentar
Kommentar