Priskrig-Tropheus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

Jag tror inte att det handlar om "riktigt" vild-fångad fisk ,utan att
    den är "tankraised" Priset är helt enkelt alldeles för lågt för att
    kunna vara vildfångat,men stämmer bra om det rör sig om tankraised!
    Akvarium/fisk-handlarn här i Sverige vill ju också göra sig en hacka !
    Jag vet att bla. handlare: X ,säljer tankraised ,som "äkta" vildfångat!

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Tror att du har fel där Mr.Fish. Vad har du för belägg ?

Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

Vi kan säga ,så här : Jag har ett antal "grossist -listor" att utgå i från. Men om du vill tro att de verkligen rör sig om "äkta vildfånade"
        djur,så gör det. Jag gör det inte i alla fall. Det är inte dålig
        fisk ,den som är "tankraised" snarare tvärt om. Den brukar vara i
        "topptrim" (sjukdomsfri,välmatade,odlad under kontrollerade former m.m.) Alltså inget fel med den, utan snarast det närmaste man kan komma "vildfångat"

Kommentar

• spec_mats

tror oxå att du har fel-jag har hört från en "betrodd person" att det ät äkta vildfångat och fångststationerna tar samma pris för sitt vf-det är handlarna som medvetet får en mindre vinst

Kommentar

• Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

Vad menar du med "tankraised" Mr. Fish? Är det VF yngel som drivits upp i akvarium eller vanlig odling?

Vad står det i grossistlistorna som du har tillgång till? Att det är odlat som man ska sälja som VF?
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Är inte sjöodlat en typ av "tankraised"?

citat:Nej, priset påverkar aldrig efterfrågan
              Där håller jag inte med. Om vi tar exemplet med t ex Fluval och Eheim så tog Fluval ganska stora marknadsandelar pga sitt låga pris i Sverige. När sedan Eheims pumpar kom ned i en prisnivå för att konkurrera med t ex Fluval så blev efterfrågan för Eheims pumpar större. Med andra ord så anpassade Eheims återförsäljare priset för att öka efterfrågan för produkten (eller så gjorde konkurrensen med internetshoppar det). Om detta är utanför alla ekonomiska termer och beräkningar så må det så vara...jag anser ändå att priset till viss del har effekt på efterfrågan på en produkt.
              Jag vet att jag är utanför "topic" nu, men jag är även innanför med första raden i detta inlägg...

Kommentar

• Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

"Tankraised" fisk handlar om att den är uppdriven på odlings stationer vid sjön. OK! vem (vilken handlare)är det som säger att
                han kan sälja vildfångad tropheus från 147:- ? Veterinärintyg,handel
                med icke Eu-stat,tull,särskild avgift för levande djur,Frakt Tan-Frankfurt/London-Arlanda(+en massa andra avgifter,som jag inte kommer i håg nu). Vad gissar ni på att detta kalas kostar för en låda med 20-40 vuxna djur ? Tanganyika sjön är jävligt stor och de flesta djuren tas med håv!

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Här...Mr Fish:

Läs under "Nyheter"...VF Tanganyika. Ta även hem den lagerlista som finns i pdf till höger så får du se.

Citat från sajten:

citat:Aquarium Malawi AB är idag Nordens ledande grossist av importerade Afrikanska ciklider. Vi har ett mångårigt kunnande i branschen, som vi fördjupat genom ett flertal besök hos våra leverantörer i Malawi, Zambia och Tanzania.

Kommentar

• Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

Jag måste ha helt fel "stocklistor, för enligt dem, så måst jag själv lägga på några tior för den billigaste vildfångade "morphen" + frakt+avgifter. Jag vill poängtera att jag ångrar att jag "stoppade näsan i blöt" (kund inte hålla mej) [u]Det är under inga omständigheter möjligt att köpa fisk av mej !</u>

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Vad menar du?[:0]

Vaddå ångra "lägga näsan i blöt"?!?![]

Vaddå "Det är under inga omständigheter möjligt att köpa fisk av mej !"?!?![]

Kommentar

• Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

Tankraised är alltså vanlig F1?

Jag har aldrig betalat mer än runt hundralappen för en vildfångad Tropheus men då har jag ju ofta skrapat åt mig rester. Det finns alltid VF Tropheus till det priset du nämner hos "danskarna" och har funnits länge. Detta förutsatt att man köper 25-30 stycken förstås.

Prisättningen beror nog ofta på en hel del annat än det du nämner. Man lockar nog kanska bra kunder med stort utbud på billiga Tropheus. Dessa kunder handlar ofta en hel del. Tänk om man slog ihop vad vi på Lunds Ciklidsällskap har handlat för på Ciklidecentret tex, oj oj oj. Flera av oss har börjat hänga i den butiken just på grund av Troffarna, och vi gör det fortfarande.

Jag kan inte de svenska butikerna särskilt bra men de VF troffar som säljs för 140 kronor i Danmark är verkligen VF. Det kan jag lova dig.
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

Kommentar

• Mr.Fish
                          Användare
                          • May 2004
                          • 1403

Tack för länken Tricella ! Ni vet vad jag har sagt... Jag kommer inte
                          att i fråga sätta A.Malawi´s moral och etik. De måste helt enkelt ha
                          århundradets bästa deal med någon station där nere ! Bara att grattulera...

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Sååå...hm...Mr Fish...du är grossist eller handlare?

Kommentar

• Björn
                              Användare
                              • April 2002
                              • 787

Kan inte en del av prissänkingen på VF troffar bero på att många (alla?) afrikanska exportföretag tar betalt i dollar för att den lokala ekonomin är mycket instabil. Under våren och sommaren har ju dollarn tappat mark jämfört med kronan, vilket gör att man får "mer valuta för pengarna" nu.

Mvh
                              Björn
                              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Mr.Fish
                                Användare
                                • May 2004
                                • 1403

I allra högsta grad delaktig. Mer än så kan jag tyvärr inte utveckla det hela.

Kommentar

Arbetssätt...