Frågor och förslag..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    Användare
    • April 2004
    • 313

Finns hur många fiskar som helst att ha istället för demasoni, även om den är snygg.

Ett tips:
    Labidochromis chisumulae
    Allätare, relativt fredlig och snygg om jag får säga det själv (har aldrig haft den dock). Sen hur lätt den är att få tag på det vete katten. Du har en bra bit till de flesta större ciklidinriktade butiker, minst sagt.

Kommentar

• Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

Just demasoni är som någon redan skrivit inte lämplig, även om den är liten. Den är mycket aggresiv inom arten och väldigt livlig. Kommer kanske sluta med att hanen dödar alla honor, det hände mig.

Ps saulosi hanen liknar Demasoni mycket och ett bra förslag till ditt kar.

Har du köpt akvariumet än?

Sen får man kanske också se vad som finns att få tag på. OM du bor i Norrland och inte har så många bra zoobutiker att välja mellan så får man höra med dem vad de brukar ha.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Cina
        Användare
        • September 2004
        • 14

tja!

Jag kommer att beställa karet om ca en vecka...(tar det som löneförmån å får räkna bort momsen..kommer att ligga på ca 3000:-) Jag kommer att ringa runt i butikerna innan jag åker dit för att köpa firrarna...måste ju starta upp det oxå. Vet nån hur mkt rådasand jag måste köpa för att fylla i karet? ska jag lägga en frigolitskiva i botten å bygga grottorna först eller fylla sanden först??
        Ps.Saulosi funderade jag oxå på...fast blir d inte mkt gul i kartet då?? Ni "ester" som vet...

/Cina

Kommentar

• Prayerman
          Användare
          • June 2004
          • 1314

Det är kanske inte så kul/bra att köpa flera arter som är gula. Typ golden och ps.saulosi.

Egentligen skulle du försöka hitta ett kar med lite andra mått. Det som är viktigast när du kör Malawi är att det är mycket yta, inte att karet är högt. Har för mig att det kar du tittat på är ganska högt, men rätt smalt.
          Tomas Wallengren

Kommentar

• johan eriksson
            Användare
            • May 2004
            • 159

Jag har för tillfället både golden och saulosi i samma kar och som många säger funkar det inte så bra rent estetiskt. Jag kommer plocka bort den ena av de och det blir golden som åker eftersom saulosi i mina ögon har ett intressantare beteende och är snyggare. Vad som skulle passa med saulosin i ditt kar låter jag nån annan svara på.

Kommentar

• Cina
              Användare
              • September 2004
              • 14

hej igen...

Jag kollade på ett juwel Rio(240Lit.) oxå men det har exakt samma mått... L121*D41*H55...verkar inte finnas några djupare...tyvärr!!..om jag inte går upp till 300 lit å uppåt...fast det skiljer inte mkt iaf...300 ligger på 121*51*62... vet inte om det är "mode" med de måtten just nu...

jag kanske "bara" ska satsa på 2 arter i karet eller??

/Cina

Kommentar

• johan eriksson
                Användare
                • May 2004
                • 159

Du får väl satsa på ett vanligt fult ramakvarium

Två arter ser ju ut som tre om du har saulosi.

Kommentar

• Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

Ja det borde väl finnas andra märken du kan köpa. Det är ju bra att det är 121 långt, men väldigt onödigt högt och lite väl smalt tycker jag. Till och med ett 600 liters kar som är två meter långt är bara 50 cm högt. Ett kar i 200-300 liter behöver inte vara högre än 45 cm för att se bra ut.
                  Tomas Wallengren

Kommentar

• Prayerman
                    Användare
                    • June 2004
                    • 1314

Tittade på Åleds akvarium. Här finns ett 310 liters med riktigt schyssta mått för den som inte vill ha ett alltförstort kar.

125*50*50

De där extra 9 cm i djup kommer märkas av!
                    Tomas Wallengren

Kommentar

• Cina
                      Användare
                      • September 2004
                      • 14

hmm...funkar det kanske med ett hörnakvarium då? L98*D70*H60?, fast då missar jag 2dm på längden...
                      Tittade på Åledsakvariumen...men de föll inte mig i smaken...tyvärr...har ju fastnat för Juwelakvariumen...
                      []

/Cina

Kommentar

• Prayerman
                        Användare
                        • June 2004
                        • 1314

Hörnakvarium går säkert bra, fiskarna får mycket yta att simma på. Hur många liter är det på?
                        Tomas Wallengren

Kommentar

• Cina
                          Användare
                          • September 2004
                          • 14

Tror att det låg på 190lit...blir det problem pga av litervolymen är mindre?

Kommentar

• Prayerman
                            Användare
                            • June 2004
                            • 1314

Nej, det kan jag inte tro. Det finns akvaruim som är t.ex 375 liter och andra som är 450. Båda är 150 cm långa och 50 cm djupa. Det enda som skiljer sig är att det som är på 450l är 60 cm högt. Om man har Malawiciklider så gör de där 75 litrarna ingen direkt nytta. Skulle du däremot ha diskus eller scalarer skulle det vara bra att köpa det högre. Så det du skall leta efter är ett kar som har stor yta, inte höjd.
                            Tomas Wallengren

Kommentar

• Cina
                              Användare
                              • September 2004
                              • 14

Då blir det nog hörnakvariumet...
                              Har ni några förslag på firrar då???
                              Dom jag vill ha är Aulonocara baenschi(Benga), Ps Saulosi...fast d blir mkt gul...finns det nån annan ciklid som passar med nån av dessa som har annan färg så det blir mer kontraster? gillar ju faktiskt båda två men vet inte om det går att ha fler arter i akvariumet...vill ju inte ha för mkt firrar så d blir "överbefiskat"

/Cina

Kommentar

• ZakatH
                                Användare
                                • April 2004
                                • 313

Varför inte måttbeställa ett helglaskar, och sedan göra egen träram upp och nertill samt egen bänk? Alternativt köpa bänk om man inte kan/orkar bygga egen? Ett av mina kar ligger på 222l, 110x45x45, hade gärna haft mer djup i det men definitivt inte mer höjd. Det skulle se dumt ut bara tycker jag samt att bottenytan är viktigare än höjden. Fiskarna får mer yta att röra sig på och man får även större möjligheter vad gäller inredning.

Kommentar

Arbetssätt...