Kilfläcksrasbororna har lekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Copykat

Kilfläcksrasbororna har lekt

Tjena! Mina kilfläcksrasboror har lekt!
    Jag gjorde som Tant Nancy på zoopet tipsade om nämligen det här:
    citat:Täck botten av ditt 50 l med vanliga glaskulor... finns i leksaksbutiker... Sätt i minst en växt som dom kan leka under... Ta 50% vatten från det kar dom går i... flytta över ett par Kilfläckar... fyll upp karet med lite svalare vatten, långsamt... De kommer att leka direkt, sedan plockar du ur dem... Se till att du har Small fry eller liknande flytande foder hemma.... Jag hällde i en droppe om dagen direkt efter leken, eftersom det då blildas infusorier och andra smådjur till ynglen... sedan är det bara att börja kläcka Artemia när de blivit stora nog...
    Det fungerade perfekt! Tack så hemskt mycket Nancy!

Men då har jag lite frågor vad jag ska göra nu. Jag har köpt small fry och börjat hälla i. En droppe om dagen.
    Men behöver man en pump i akvariumet? Just nu har jag inte någon, men jag har en gammal som jag kan använda. Men ska man det? Blir inte ynglen uppsugna typ? Kan man inte byta lite vatten om dagen istället?

Jag har även en luftbubbel-pump grej som ligger och skräpar. Ska jag skicka i den?

Rommen ligger i ett eget lekakvarium på 50 liter.

Tacksam för svar.

//MVH Christian
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Kul men lägg in det på zoopet istället.
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Copykat

Ok. Har redan gjort det. Är så otålig att jag inte orkar vänta. Så jag tänkte att det skulle gå fortare att fråga på två ställen.
      Men lås den här tråden om ni vill.

Kommentar

• Pierre_N
        Användare
        • March 2004
        • 772

Kul som fan, kul med lite annat än ciklider hela tiden om du frågar mig, fast jag själv bara har ciklider.

Och nu till ämnet. Kör i luftpumen nu i början, och byt vatten där i varje dag, sen fyller du på med vatten från ditt stora kar. Vet inte hur mkt du vågar ta för jag vet inte hur kännsliga de är. Men 10-25liter?

Kommentar

• Micke_A
          NCS Medlem
          • January 2003
          • 638

Hej

Tja, det är väl ok att fråga här också? Kategorin heter ju trots allt "Växter och övriga fiskar"

MVH Micke
          MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Gratulerar Copykat!

Jag har haft Kilfläcksrasbora, men lyckades aldrig få dom till lek. Synd att "Tant Nancy" inte var tillgänglig med sina tips på den tiden...

Lycka till med ynglen!

Kommentar

• fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

Skojigt! Jag tycker det är givet att man får prata om vilka fiskar man vill under "Växter och övriga fiskar", möjligen med undantag av lutfisk. Kilfläckar är festliga små krabater och en av de allra snyggaste stimfiskarna man kan ha i ett akvarium, tycker jag. Hoppas det går bra med ynglen!
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• janne dansk
                Användare
                • April 2004
                • 140

går det bra med grillat fisk ?
                200l 1000l på g
                <b>
                Min Zoon</b>

Kommentar

Arbetssätt...