Hur rikta insug/utblås..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    Användare
    • February 2004
    • 390

    Hur rikta insug/utblås..?

    Hej,

    Jag har ett stort tvåmeterskar som jag ska använda som rumsavdelare. Det ska alltså bara stå med ena kortsidan mot väggen. På just den kortsidan tänkte jag trycka dit ett antal BTN-moduler (B, H, O och U) varav en (H) ska fungera som ett filter med hjälp av en Eheim 1060/1260 och lite filtermaterial. Jag har dessutom ett 2260 som "huvudfilter".

    Nu undrar jag hur jag ska arrangera placeringen av insug/utblås för de båda filtren? Enligt min ursprungliga tanke så tänkte jag sätta insugen i varsitt hörn av kortsidan, ca. 10 cm ovanför botten. Utblåsen tänkte jag likaledes sätta i varsitt hörn av kortsidan men ca. 3-4 cm under ytan för maximal ytrörelse och syresättning. Det här arrangemanget borde väl säkerställa en jämn cirkulation av vattnet, eller? Går det bra att göra på det här sättet eller finns det någon som har ett bättre förslag?

    Jag kanske ska tillägga att jag ska ha centralamerikaner i karet. Bottensubstratet är Råda 0,8-1,2.
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

    #2
    Tänk på att btn-modulerna är stora. Hur hade du tänkt dig att få plats med ett antal på kortsidan?
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Pangaea
      Användare
      • February 2004
      • 390

      #3
      tja... kortsidan är stor den med... karet är på 1080 liter och kortsidan har måtten 90x60... fast lite pill och sågning blir det nog iaf...
      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

      Min zoon

      /Magnus

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

        #4
        Ja det låter ju kanon. Hoppas på bilder. Jag är på g med ett 660 liters där jag ska ha en filtermodul C på kortsidan.

        Lycka till
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        Arbetssätt...