Bottenförstärkning på djupa ramkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

    #31
    Såna här samtals ämnen, gör mig narvös. Själv skall jag flytta på fredag till ett nybygt hus. Jag skiter hur tungt karet är, min stora mardröm är just detta här med bottenglaset, benen, slangarna till yttrefiltren, vattenpass.
    Fan, att vara akvarist är ibland gränsen till ett narvöst sammanbrott.
    Hur många gånger har man inte gått ifrån sängen, för man hört något konstigt ljud ifrån karet, läcker det? Någon spricka i glaset som knackade? droppar det ifrån slangen till ytterfiltret? Sen slutar det alltid att jag kommer på att kattspjuvern har bara busat med något, och skrämt mig med inbillningar.
    Köpt två stycken vattenvarnare och satt under karet, men ibland får man kremerings tankar i för tid!

    MEN FAN VAD VACKERT DET ÄR OCH TITTA PÅ!

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

      tack för mycket värdefull information, vad tycker ni om de rekommendationer jag fick att placera akv direkt på ramen?
      Ovanligt i alla fall... oftast brukar det vara träskiva med frigolit under helglas.
      Anders L

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #33
        Vad du är onödig Anli...och alert på en söndag?!

        Givetvis är det så, men jag hade inget långt vattenpass utan var tvungen att dela upp karets längder i två...då kunde det slå lite fel.

        discusred: Hehehe...ja det är nervöst en stund i början. Om man bara har varit grundlig i sitt handhavande med akvariet så sover man ganska fort lugnt om nätterna igen. Jag har personligen haft dåligt med sömn en stund. Det började med att jag tappade en liten glasskiva på akvarieglasets inre baksida och fick ett litet märke(när jag byggde filterkammare). Sedan så har jag nu flyttat akvariet två gånger på kort tid. Gissa om jag sovit nervöst!!

        Kommentar

        • Magnus W
          Användare
          • April 2003
          • 101

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

          tack för mycket värdefull information, vad tycker ni om de rekommendationer jag fick att placera akv direkt på ramen?

          ...

          en annan sak som ja undrar är att endast de yttre hörnfötterna ska ta upp den huvudsakliga tyngden-gäller detta endast de fyra hörnen?
          Om jag har fattat rätt så har din ställning ett ben i varje hörn, ett ben mittpå varje sida och ett ben mitt under.
          Så här skulle jag göra:
          Skruva upp alla benen utom hörnbenen.
          Ställ ställningen i våg m.h.a. hörnbenen. Mät med vattenpass korsvis och längst långsidorna.
          Skruva ner mittbenen tills de når golvet, men utan att bära någon tyngd, skruva sedan ner mittbenen en liten gnutta till, bara ett tiondels arv om ens det bara tills du känner att fötterna har god kontakt med golvet men inte lyfter ställningen. Då kommer även mittenbenen att bära sin del av akvariet. Viktigt! Benet mitt under akvariet skall inte vara det som bär mest. Skruva alltså ned det så att det bara har lätt kontakt med golvet
          På med lister och akvarium enligt Christers intruktioner.


          På en punkt skulle jag göra annorlunda; jag skulle lägga på en bänkskiva på ställningen, och frigolit/liggunderlag på denna, under akvariet.

          -- MW

          Kommentar

          • spec_mats

            #35
            "Discusred", Känner igen rädslan för ett akvarium som kan spricka-usch-ibland har jag "våta" mardrömmar som förstör en hel natts sömn...

            Kommentar

            • spec_mats

              #36
              "Magnus W", Exakt så ser min ställning ut och tack, jag ska följa din (och andras) rekommendationer, ska fundera lite ang skiva-har hört från en del att just en träskiva inte är så bra pga den kommer att utsättas för vatten och därmed svälla och eventuellt förändras både i form och sammansättning

              Kommentar

              • Magnus W
                Användare
                • April 2003
                • 101

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

                ska fundera lite ang skiva-har hört från en del att just en träskiva inte är så bra pga den kommer att utsättas för vatten och därmed svälla och eventuellt förändras både i form och sammansättning
                Bänkskivor från Bauhaus, avsedda för köksbänkar. De är ytlaminerade och behandlade får att inte påverkas av fukt och sånt.

                -- MW

                Kommentar

                • spec_mats

                  #38
                  Ytterligare ett bra tips-tack!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #39
                    Jag har en spånskiva vilandes på ställningen med en frigolitskiva lika stor ovanpå. Det har under de fyra-fem år jag haft akvariet inte skett en enda förändring på spånskivans form.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...