Bottenförstärkning på djupa ramkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Mitt akvarium står just nu på ett ganska ojämnt golv. Jag fäste små tejpbitar av maskeringstejp på fötternas ena sida för att enkelt kunna beräkna hur mycket jag skulle skruva för att få det rakt. När det väl var i våg på de fyra yttre så skruvade jag enbart ned de två mittre så att de lagom tog i golvet.

    Det kändes aningen vanskligt att skruva ut fötterna så mycket, men vi testade att skruva ur en fot och de var bra långa...så då blev jag genast lite lugnare.

    Idén med att förstärka ytan som fötterna står på var riktigt bra och om jag hade fått det tipset före så hade jag gjort det då mitt akvarium nu står på parkettgolv.

    Även bottenförstärkningen som Anli talat om verkar vara en bra idé. Där känner jag dock att liggunderlag är enda alternativet då det inte är så "fjädrigt" som t ex frigolit.

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av jowa
      Jobbigt att fötterna gav vika, var det en orginalställning eller nått hemmabygge? Kan iofs tänka mig att det kan hände om fötterna är väldigt långt nerskruvade och inte har så lång gänga att stödja sig på.
      Det var en originalställning, men fötter var utskruvade kanske 2 cm eller mer i framkant. Så din teori kan stämma.
      Anders L

      Kommentar

      • jowa
        Användare
        • February 2004
        • 194

        #18
        Såg att jag hade en bild på plattjärnen. En bild förklarar mer än tusen ord, eler vad säger man =)
        http://hem.bredband.net/aquascene

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #19
          Smart idé!
          Men jag kommer att ha klinkers under så jag hoppar över...
          Anders L

          Kommentar

          • spec_mats

            #20
            Det här får ni förklara för mej! termer som "i våg" "shimsa",-Har ett nytt helglas med måttet 140*80*60 med tillhörande alu. ställning med 9 ben/fötter, detta ska snart fyllas och är då mycket intresserad av denna information-jag trodde att det "bara" var att mäta med ett vattenpass, sen så är det bara å köra...

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #21
              "i våg" får du ju med hjälp av vattenpass.
              "shimsa" innebär att väga av fötterna med bitar av tunnt material för att karet skall bli "i våg". Tex masonitbitar, pcv eller annat.

              Antar att helglaskaret skall stå på en träskiva med frigolit ovanpå ställningen?
              Anders L

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                När jag pratar om "i våg" så menar jag med att det enligt vattenpasset är så rakt som det går. Man får vara extra noga så att det inte skevar någonstans...t ex att vänsterbak och högerfram är högre än vänsterfram och högerbak. Hoppas att du förstår vad jag menar...

                Det räcker alltså inte enbart med att mäta med vattenpasset efter långsidor och kortsidor utan man måste även mäta t ex "centraltfram till högerbak" och se att detta är i våg enligt vattenpasset.

                Kommentar

                • spec_mats

                  #23
                  ok-tack för ett snabbt svar! en annan sak som ja undrar är att endast de yttre hörnfötterna ska ta upp den huvudsakliga tyngden-gäller detta endast de fyra hörnen?

                  Kommentar

                  • Magnus W
                    Användare
                    • April 2003
                    • 101

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av Torsten

                    Det jag hade sett till är att inte bottenglaset på något sätt vilar mot underlaget. Så som du skriver fattar jag det som mera "stöd", liggunderlaget tar emot när glaset sviktar ner..
                    Njae. syftet med liggunderlaget är ju att glaset inte skall svikta ner
                    citatkulle du ha hela akvariets vikt vilandes endast på bottenglaset kan det spricka i kanterna. I stora helglasakvarier låter man ju inte sidorna i akvariet stå på bottenglaset tex.
                    Hmm. Men om hela akvariets vikt bärs upp bara på ramen så är ju den uppåtverkande krafen på bottenglasets kant större än den belastning som sidorutornas tyngd utgör på ett akvarium där vikten vilar på hela bottenglaset.
                    citat:Men skall du köpa ett nytt akvarie så hade jag frågat tilverkaren, det handlar ju även om hans garantiåtagenden.
                    Instämmer.
                    citat:anli:
                    Inser att karet måste iofs hålla ändå, men idén med både hängslen och livrem kännns lockande... eller är det bara dumt?
                    Hängslen och rem är bra, inte alls dumt.

                    -- MW

                    Kommentar

                    • spec_mats

                      #25
                      "t ex att vänsterbak och högerfram är högre än vänsterfram och högerbak. Hoppas att du förstår vad jag menar" Tyvärr förstår jag inte...

                      Och nej, jag har inte nån träskiva m frigolit under-jag köpte akvariet av christer fredriksson på akv lagret som rekommenderade att sätta en tjock räfflad fönsterlist direkt på ställningen för att sen placera akvariet på. min ställning har 9 fötter och akvariet ska då vila på "en yttre fyrkant med ett kors i" och dom borde ju veta vad som krävs tycker jag

                      Kommentar

                      • Magnus W
                        Användare
                        • April 2003
                        • 101

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

                        "t ex att vänsterbak och högerfram är högre än vänsterfram och högerbak. Hoppas att du förstår vad jag menar" Tyvärr förstår jag inte...
                        Att skivan är skev, lutar framåt på högerkanten och bakåt på vänsterkanten. Det enklaste sättet att kolla detta är att med vattenpass mäta in diagonalerna (korsvis vf -> hb och hf ->vb) och långsidorna så att de står i våg. Står de i våg är allt ok.

                        -- MW

                        Edit: missade en mening.

                        Kommentar

                        • spec_mats

                          #27
                          tack-då förstår jag-nu är det inte fallet för mej (se förra inlägget) kanske är det därför akv lagret gav mej förslaget att sätta akvariet direkt på ramen?

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #28
                            Det jag menade är så att akvariet inte skevar.

                            Det gör det om alla fötter inte står jämnt. De man kollar först och främst är de fyra hörnen...dvs vänsterbak, vänsterfram, högerbak och högerfram. Om t ex vänsterbak är för högt uppskruvat och även högerfram i förhållande till de andra två fötterna/benen så innebär att akvariet skevar. Du kan få sidolut, framlut, baklut eller skevning på akvariet...alla dessa delar måste vara i våg med varandra för att man skall känna sig trygg.

                            För att mäta om den skevar så får du mäta efter det att du skruvat ned de mittre fötterna såpass att de tar i golvet. Du mäter då från centrumfram till högerbak...centrumfram till vänsterbak...centrumbak till högerfram och till sist centrumbak till vänsterfram. Är dessa i våg samtidigt som långsidor och kortsidor är i våg så är det klart att fyllas på med vatten och allt som skall i karet.

                            För att förklara tydligare så får du korsmäta med vattenpasset över akvariet alla hörn.

                            Kommentar

                            • spec_mats

                              #29
                              tack för mycket värdefull information, vad tycker ni om de rekommendationer jag fick att placera akv direkt på ramen?

                              Kommentar

                              • anli
                                Användare
                                • March 2003
                                • 3740

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av Tricella
                                Det räcker alltså inte enbart med att mäta med vattenpasset efter långsidor och kortsidor utan man måste även mäta t ex "centraltfram till högerbak" och se att detta är i våg enligt vattenpasset.
                                hehe.. är både långsidorna och kortsidorna i våg så bör det stämma diagonalt oxå
                                Anders L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...