Bottenförstärkning på djupa ramkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    Bottenförstärkning på djupa ramkar?

    Jag funderar på att inhandla ett 900 L akvastabil ramkar med ställning. Dvs 200*75*60 är måtten. Normalt sätt så står ju ramkar direkt på ställningen och så är ju även akvastabil konstruerat.
    Men jag fick tipset att ändå ha en tjock stavlimmad träskiva under och lägga liggunderlag i spalten mellan glaset och träskivan. Som extraförsäkring pga djupare måttet (75) på bottenglaset, dvs mer påfrestning än vanliga 720 L kar med 60 cm djup.
    Jag hade ett akvariehaveri förra vintern, och nu är jag nog extra pjöllrig när ett så stort kar skall in i ett nyrenoverat rum
    Inser att karet måste iofs hålla ändå, men idén med både hängslen och livrem kännns lockande... eller är det bara dumt?
    Är tacksam för kunskap/erfarenheter kring detta.
    Anders L
  • Torsten
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 647

    #2
    Det jag hade sett till är att inte bottenglaset på något sätt vilar mot underlaget. Så som du skriver fattar jag det som mera "stöd", liggunderlaget tar emot när glaset sviktar ner..
    Skulle du ha hela akvariets vikt vilandes endast på bottenglaset kan det spricka i kanterna. I stora helglasakvarier låter man ju inte sidorna i akvariet stå på bottenglaset tex.
    Men skall du köpa ett nytt akvarie så hade jag frågat tilverkaren, det handlar ju även om hans garantiåtagenden.

    Kommentar

    • jannemannen
      Användare
      • July 2004
      • 306

      #3
      Jag tror att det kan vara en mycket god ide ! Jag har själv haft funderingar ang detta med att bottenrutan på ramakvarier som bara står på ramen runt om.. Om man exvis lägger en sten på 30-40 kg mitt på bottenglaset, så måste det ju bli en väldigt stor belastning just där !

      Mvh/Janne
      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Torsten

        Det jag hade sett till är att inte bottenglaset på något sätt vilar mot underlaget. Så som du skriver fattar jag det som mera "stöd"..
        Skulle du ha hela akvariets vikt vilandes endast på bottenglaset kan det spricka i kanterna. I stora helglasakvarier låter man ju inte sidorna i akvariet stå på bottenglaset tex.
        Men skall du köpa ett nytt akvarie så hade jag frågat tilverkaren, det handlar ju även om hans garantiåtagenden.
        Ja det är fråga om "stöd"... karet skall vila på ramen. Problemet är väl att veta vad som är lagom "stöd" för bottenskivan, dvs hur tjock/mjukt liggunderlag...
        Anders L

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          #5
          Varföär inte bara ställa upp det på en bänk som vanligt.
          Sedan väger man in det så att det väger lika i varje ände.
          Då är det inga problem med att det spricker.
          Om man placera liggunderlag och sådant och man lägger mycket sten i en ände så luta karet mer i den änden.
          Detta kan då leda till att det blir spänningar som man trott att man motverkat.
          Jag tycker helt vanlig uppställning är det bästa .
          Klara inte karet det så anser jag att det är felkonstruerat.

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

            #6
            Ett ramkar bara ska stå på ramen och inget annat! Däremot ska du ju vara fullständigt kompromisslös när det gäller invägning så att det inte skevar nånstans.
            Ska du han nån form av material mellan ram o ställning skulle jag ha det bara som en ram under ramen. De är avsedda att bära sig själva bara ramen är noggrant invägd och anlagd.


            Mvh Jari

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

              #7
              Jag skulle följa tipset du fått Anli ! Jag har gjort precis på samma
              sätt själv. Det borde minska spänningarna på mitten av karet.

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av jarinen

                Ett ramkar bara ska stå på ramen och inget annat! Däremot ska du ju vara fullständigt kompromisslös när det gäller invägning så att det inte skevar nånstans.
                Ska du han nån form av material mellan ram o ställning skulle jag ha det bara som en ram under ramen. De är avsedda att bära sig själva bara ramen är noggrant invägd och anlagd.
                Som petimetergubbe så är jag komprisslös när det gäller invägning (som iofs är en extra trasslig historia när det är 8 ben....)
                Så den biten är jag inte orolig för... eller jo förresten, dåliga fötter som plötsligt tappade greppet om gängan var jag med om i sommras! Inte kul när ett 720 sätter sig med en smäll när vattnet spolas i [:0]
                Funderar faktiskt på att strunta i fötterna och "shimsa" med tunna pvc-skivor istället.
                Anders L

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

                  #9
                  En variant kanske är att rigga de 4 hörnfötterna först och sedan "skimsa" de fyra inre fötterna så att de stöder men utan tryck så att säga. Är det 8 ben får ju inget av de inre på något sätt ta större tryck än hörnbenen. I princip ska man väl se de inre benen som något som håller ihop stativet snarar än stöttepelare.


                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • jowa
                    Användare
                    • February 2004
                    • 194

                    #10
                    Enligt den bruksanvisning jag fick med mitt akvarium så ska ställningen justeras in så att den står i våg enbart med de fyra ytterbenen i golvet. Övriga fyra ben skall skruvas upp, dvs sväva över golvet. Därefter ställs akvariet på plats och mittenbenen skruvas ner tills de precis når golvet, de får absolut inte på något sätt stödja akvariet vad jag förstod. Det här gällde som sagt en vanlig alluminiumställning.
                    http://hem.bredband.net/aquascene

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av jowa

                      Enligt den bruksanvisning jag fick med mitt akvarium så ska ställningen justeras in så att den står i våg enbart med de fyra ytterbenen i golvet. Övriga fyra ben skall skruvas upp, dvs sväva över golvet. Därefter ställs akvariet på plats och mittenbenen skruvas ner tills de precis når golvet, de får absolut inte på något sätt stödja akvariet vad jag förstod. Det här gällde som sagt en vanlig alluminiumställning.
                      Den metoden använder jag.

                      Problemet att inte shimsa de yttre benen är att där är ju tyngden störst. Och det var där mina fötter kollapsade... det var en begagnade ställning men ändå! Nya fräscha fötter kanske håller?
                      Anders L

                      Kommentar

                      • jowa
                        Användare
                        • February 2004
                        • 194

                        #12
                        Jag köpte 5mm plattjärn och målade dem med hammarlack som jag sedan la under benen på ställningen. Då kunde jag skruva på benen med lite tyngd på ställningen utan att förstöra golvet.
                        http://hem.bredband.net/aquascene

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av anli


                          jag fick tipset att ändå ha en tjock stavlimmad träskiva under
                          Anli en vän till mig hade en stavlimmad skiva under och efter ett år med lite slabbamde hade han lyckats få fukt under burken (skivan va behandlad enligt honom). Så en kväll small det bara till o stavarna hade burit på spänningar o fukten gjorde att stavarna släppte o small upp i bottenglaset med en fin smäll.Därför skulle jag nog välja mdf ist.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

                            #14
                            mmm... lite svårt för stavarna att smälla upp när det pressar ett liggunderlag kanske? Men tack för varningen!
                            Blir inte klokare i alla fall... hur jag än gör så kommer det att vara nervöst när vattnet tappas i första gången.

                            Jowa: det där med plattjärn förstår jag inte, problemet var att föttern gick sönder inte golvet? Men visst är det en bra idé för vissa golv att ha underlägg.
                            Anders L

                            Kommentar

                            • jowa
                              Användare
                              • February 2004
                              • 194

                              #15
                              ok, missförstod dig lite, men för att skydda golvet så funkar det super. Man vågar lixom skruva mer när man vet att det inte är golvet så går åt skogen

                              Jobbigt att fötterna gav vika, var det en orginalställning eller nått hemmabygge? Kan iofs tänka mig att det kan hände om fötterna är väldigt långt nerskruvade och inte har så lång gänga att stödja sig på.
                              http://hem.bredband.net/aquascene

                              Kommentar

                              Arbetssätt...