För feg?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

För feg?

I går besökte jag en zooaffär på västkusten. Lokalerna var trånga och smutsiga ( men det drabbar ju inte fiskarna förstås ), akvarierna små, somliga smutsiga och mycket överbefolkade. I ett akvarium simmade en grupp utan stjärtfenor.
    Vad gör ni andra när ni ser något liknande?
    Själv gjorde jag ingenting, gick ut och kände mig ledsen. Men kan det vara så är jag är överkänslig och / eller för feg?
    Den affären kommer jag nog inte att besöka igen.
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1836

Jag gör precis som du, jag vänder och kommer aldrig mer tillbaka. Om alla gjorde så så skulle affären snart vara ett minne blott.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Jag gör också som du. Jag har vid något tillfälle sagt till när det sett för jäkligt ut med ruttnande döda fiskar i akvarierna, men oftast så får man inget bra gensvar så då får butiken självdö för min del. Fiskar dör i butikerna och det kan man inte komma ifrån helt och hållet, men när de legat så länge att de börjat ruttna så är det av dåligt underhåll av akvarierna som det sker.

Jag går inte speciellt länge i en butik där det inte ser snyggt ut i butiken och i akvarierna.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Du kan anmäla affären (till miljökontoret tror jag) men det har kanske inte så stor effekt (vet egentligen inte). Konsumentmakt och lokal "bad will" är nog effektivast. Däremot ska vi vara försiktiga med att hänga ut affärer på internet (vilket Nils inte gör). Tyvärr så vet jag att många inte klarar av att se skilnaden på en bra och dålig affär. En "bra" affär kan ha "bra" tokrena akvarier utan inredning och den "dålig" algiga akvarier med halvskabbiga växter. En enda död fisk kan få någon att sedan gå i taket. Att den "dåliga" samtidigt är mycket mycket bättre "förstår" inte folk. Nu vet jag att det här inte var vad Nils upplevde, men jag ville skriva det ändå.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
          Användare
          • January 2003
          • 931

Visst är det kul att läsa era svar på det jag skrev. Då reagerade jag kanske inte så konstigt ändå.
          Visst kan växterna vara halvskabbiga av felaktigt ljus, men då fiskarna saknar fenor och ser ut att simma i en enda gröt av kompisar, kan jag inte annat än tycka, att det inte är riktigt.
          Jag blev uppriktigt sagt förvånad, över det jag såg i denna enl rykten välrenommerade affär, över hur det egentligen såg ut, första gången jag besökte dem. Men de hade kanske en " dålig dag " när inget stämde. Men - visar verkligen en seriös affär fiskar i ett så bedrövligt skick, som denna lördag? Finns det verkligen inget som heter överlevnad även i den branschen? Dessutom var de ju medlemmar i ZOORF. Jag trodde ju att de hade någon sorts kvalitetsgaranti på sina affärer.

Kommentar

• roccster
            Användare
            • August 2004
            • 583

Ola:

Jag skrev detta i den andra tråden som hängde ut lite affärer. Varför får man inte "hänga ut" en affär som man tycker är misskött? Eller som har dålig service? En zooaffär ska inte vara missköt. Har man tagit sig ann uppgiften att handla med levande djur så har man också tagit på sig ett stort ansvar.

Jag förstår vad du menar när du skriver att ett rent akvarie inte behöver vara ett välskött akvarie. Men om man som konsument går in i en affär och hittar ruttnande fiskar, skabbiga växter och en allmänt stökig affär där det ligger hamstermat över golven etc. då tror jag att man har belägg nog för att kalla den misskött.

När Nils skriver att han var inne i en affär på västkusten (där jag bor) och berättar att det såg ut som fan etc. Då vill jag veta vilken det är. Då kan jag vara extra uppmärksam om jag väljer att åka dit.

MVH

/ Richard
            http://www.ornemark.com

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Jag tycker nog att jag var rätt tydlig med två saker i mitt svar:

1. Jag förstår att Nils har varit i en kass affär som förtjänar ovett!
              2. Vi ska var FÖRSIKTIGA med att namnge affärer och jag förklarade delvis varför. FÖRSIKTIG betyder inte UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER

Trådar där det gnälls på affärer blir ofta rena häxprocesser och okunnig/oinsatt skitkastning. De som "älskar" att kasta skit har ofta ingen aning om vad en misskött affär är och går i taket över en död fisk. Som moderator försökte jag "stämma i bäcken" från början. Och igen: jag gnäller inte på Nils!

Kolla bara på hur den andra tråden utvecklas. Desa trådar slutar ibland i en kakafoni av personangrepp som vi får rensa i eftersom att flera bryter mot lagen.

Jag förstår faktiskt inte varför det är kontroversiellt att uppmana till försiktigthet i denna fråga som (med rätta) är känslosam för de flesta av oss. Vi har kanske alla känt hur pulsen ökar när vi är inne i en riktig skitaffär. JUST DÄRFÖR ska vi vara försiktiga innan vi går loss i en saftigt ingen rök utan eld storm!

Jag tänkte hänvisa till forumets regler men hittar dem inte just nu (illa!).
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Såg just följande inlägg i den andra tråden (av Christer på Akvarielagret):
                citat:Förslag: gör ett raitingsystem här!!!
                1-10, där alla butiker kan läggas in. Bra omdömen höjer betyget långsamt, medans dåligt sänker snabbare. Inga anonyma röster!!!
                Resultat: Butiker med bra betyg fosrtsätter med sin goda service, butiker med låg rating, skärper sig med automatik (tro mig) OM dom vill ha kvar sin kunder! Vilka vinner på det??

Det finns redan www.cint.se
                Det är ett enligt mig mycket bra förslag eftersom att vi slipper både skitkastning, drev och häxprocess!
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
                  Hittar dom inte heller! Anarki!
                  Anders L

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

citat:Ursprungligen skickat av anli

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
                    Hittar dom inte heller! Anarki!
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

Var jag inte rakryggad nog, att påpeka det jag tyckte vara fel direkt i affären, ska jag kanske inte påpeka detta via nätet heller. Då skulle det ju kännas som att kasta skit efter någon, som inte får förklara sig.
                      Det jag egentligen var ute efter var hur ni andra medlemmar bär er åt, när ni ser något liknande.
                      Fortsätter den affären på det, i mitt tyckte, udda sättet lär det nog inte bli något bekymmer längre fram heller, för då är det nog en f d affär!

Kommentar

Arbetssätt...