Glas från Polen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lazinko
    Användare
    • April 2004
    • 111

    #16
    är det inte lika billigt i Estland ?
    isåfall är det ju närmare o åka över till Tallin och köpa glaset där.
    /dan

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • July 2004
      • 428

      #17
      12mm 120kr/kvm !! ojoj de va billigare en jag trott.. Då borde man kunna bygga en 1000lit balja för en dryg tusenlapp ? ..
      Mann får samla ihop ett gäng sedan åka ner och köpa..
      /Lasse

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

        #18
        Efter vad jag hört lär det vara tokdyrt att ta bilen till Estland, men om man bara är beredd att knalla en del med glaset så är det nog en bra idé...

        Man får skaffa en bra kontakt och göra upp allt i förväg, hyra en lätt lastbil och åka ner och hämta hem ett antal kar på en gång, så har man säkert massor att tjäna.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #19
          Vad kostar det att beställa ifrån Polen/Estland? Det kanske är idé att prata med någon glasmästare som beställer hem till sig själv om man kan få medbeställa?

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1834

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Tricella

            Vad kostar det att beställa ifrån Polen/Estland? Det kanske är idé att prata med någon glasmästare som beställer hem till sig själv om man kan få medbeställa?
            Risken att en glasmästare bjuder in dig och på så sätt ger dig sin verksammhet är troligen obefintlig. Glasmästaren lever på att sälja glas, varför han kommer att få problem om han gör det utan provision.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

              #21
              Jolo lyckades tydligen få en butik att köpa in ett måttbeställt kar från Polen via en svensk butik som kunde ha sålt samma produkt till honom. Handlaren kan välja om han ska göra en affär och tjäna lite pengar eller inte göra någon affär och inte tjäna några pengar alls. Självklart vill han ha provision, men slutpriset kan ändå bli mycket lägre.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

                #22
                Frågan är om Jolo beställde sitt kar genom en akvariebutik eller ett glasmästeri. Fick uppfattningen som om det handlade om en akvariebutik. Men det kan du nog svara bäst på Jolo!

                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1823

                  #23
                  Hej!

                  Vill inte lägga ord i någons mun men menade inte jolo att han beställt via en polsk butik?

                  Mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • fredrikr
                    Användare
                    • October 2002
                    • 985

                    #24
                    Det var viktigt för honom att få garanti - om den ska vara riktigt användbar så var det nog en lokal butik.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #25
                      citat:Risken att en glasmästare bjuder in dig och på så sätt ger dig sin verksammhet är troligen obefintlig. Glasmästaren lever på att sälja glas, varför han kommer att få problem om han gör det utan provision.
                      tropfrog: Om man är beredd att åka ned, hyra något att ta glasen med, och hämta glasen själv så kan man väl ge glasmästaren de pengarna, eller hälften, för att slippa det? Sedan så har man ju vissa riskmoment. Eventuella transportskador m m...
                      Det är en hel del man bör ha i åtanke innan man beger sig nedöver då det snabbt kan sticka iväg med kostnader.
                      Kan man däremot diskutera fram en sambeställning hos en lokal glasmästare så går transporten på hans företag och eventuella skador är betydligt bättre försäkrade än om du som privatperson skulle göra allt själv.

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

                        #26
                        Det vore ju ytterst trevligt att hitta en glasmästare i Sverige som kan ge ett vettigt pris på importerat glas, men det lär nog inte vara lätt. Det verkar som att glasmästarnas bruttopriser på glas varierar väldigt lite medan nettopriserna kan skilja hur mycket som helst beroende på inköpskanaler/volym. Att någon av dem skulle sänka priset bara för att de köpt in det billigt får nog ses som en dröm..

                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #27
                          Varför ge upp en "dröm" innan man ens gett det chansen? Det kostar ofta inte mer än en biltur, ett telefonsamtal eller ett mail för att få veta...

                          Kommentar

                          • Sven W
                            Användare
                            • October 2003
                            • 157

                            #28
                            Angående polskt glas, så sa de senast jag var i akvarieaffären att Juwel numer tillverkar sina kar i Polen.
                            /Sven

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

                              #29
                              Stefan, som jag sagt i tidigare trådar är min åsikt att ständigt sänkta priser inte gynnar någon i slutändan. Det kan vi låta bli att ta upp igen =)

                              Hur som helst har jag själv riktigt bra kontakt hos en glasmästare där jag kan köpa "vid sidan om", men trots det är det alltid dyrare att bygga själv än att köpa färdigt. Hade man bara kommit ner till samma pris för hemmabyggen vore jag nöjd och skulle då ha helt andra mått än nuvarande burkar.

                              Om någon orkar vore det väl trevligt att ordna till ett "ramavtal" för NCS'are eller liknande hos någon vänlig glasimporterande firma. Kanske att frakten på glas ställer till det en aning om man inte har möjligthet att hämta själv.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • Jolo
                                Användare
                                • September 2003
                                • 35

                                #30

                                Det é klart att jag beställt via en svensk butik, där jag vid en eventuell reklamation kan föra en vettig diskussion. Nu får ju min lokale handlare vara med på ett hörn och jag är som sagt väldigt nöjd.

                                Har planerat en ny beställning denna vinter och jag ringer inte till någon glasmästare - det har jag lärt mig nu!

                                För övrigt har ja aldrig satt min fot i Polen men det blir nog av - Krakow skall ju vara väldigt vackert....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...