Glas från Polen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • July 2004
    • 428

    Glas från Polen

    Hej! Någon som vet vad priset på glas är i polen? Funderar på att åka dit och hämta glas till lite burkar. 200x80x60 (960 liter)
    /Lasse
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

    #2
    Hej Lasse!

    Priset är kanske billigare men så har du resan dit och hem, bensin kostnader m.m. Lönar det sig i längden? Bra initiativ annars.

    Hoppas det går fint!

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • July 2004
      • 428

      #3
      Hej! Var inte ute efter att göra någon äffär av det, utan bara fixa några baljor till ett bra pris. Ska forska lite mer om priser och sådant sen får vi se. Iaf så kan man köpa billig Bira på samma gång
      /Lasse
      citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

      Hej Lasse!

      Priset är kanske billigare men så har du resan dit och hem, bensin kostnader m.m. Lönar det sig i längden? Bra initiativ annars.

      Hoppas det går fint!

      Mvh

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #4
        Schull; kan nästan garantera dig att du kan köpa det betydligt mycket billigare än i Sverige!! Har hört en del om priser (och då valigt förnsterglas)
        och det skillde MYCKET!!!

        Jag skulle faktiskt försöka få en kontakt innan jag åkte dvs söka på nätet, kanske kontakta handelskammaren (antar att dom kanske kan hjälpa dig) eller på något sätt få kontakt med en producent eller leverantör, då det ÄR specialglas du ska ha.....

        Bara mina åsikter, ifall du vill sparar lite tid innan du åker ner!!

        Vänligen Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

          #5
          En bekant håller på att bygga om sitt hus, och anlitar bygghjälp från Polen. Han hävdar att en kvm bänkskiva i granit som kostar kanske 3000kr i Sverige kostar 160kr i Polen. Den allra lyxigaste graniten kan dock kosta uppemot 400kr/kvm... Skulle tro att det finns tokigt stora förtjänster på glas också - det är ett naturmaterial som alla länder kan tillverka. Vore kul att höra vad du kommer fram till!

          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #6
            När en akvarietillverka gjorde sina akavrium med glas från polen så var inte glaset rakt utan lite vågit.
            Man kan nästa säga att det såg ut som handblåst glas och ibland kunnde det vara små luftbubblori glaset.
            Men det kan ju ha blivit bätter kvalitet

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

              #7
              Det finns nog flera tillverkare, och kanske har varje tillverkare olika kvaliteter att välja på också. Jag kan inte tro att Polen bara kan göra vågigt glas med bubblor i.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • odilou
                Användare
                • April 2002
                • 308

                #8
                Om ni bara visste vilka konsekvenser den här sortens resonemang kommer få i längden. [V]

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • October 2002
                  • 405

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av odilou

                  Om ni bara visste vilka konsekvenser den här sortens resonemang kommer få i längden. [V]
                  [?][?][?]

                  Kommentar

                  • bjurstrom
                    Användare
                    • March 2003
                    • 9

                    #10
                    "Om ni bara visste vilka konsekvenser den här sortens resonemang kommer få i längden. "

                    japp :-D
                    Betydligt lägre priser på allting. I sverige produceras endast varor som vi kan producera effektivt, billigt och med hög kvalite och vi förser hela EU-markanden med dessa varor. Andra medlemsländer producerar sådant de är bra på. Slut med alla sunkiga produkter till rånpriser. Ingen mera protektionism, inget mera nationalistiskt motiverade stödköp av svenska produkter av svenska konsumenter osv. Dessutom är det dags för polackerna och de andra att få fart på sin ekonomi, så av rent solidariska skäl är det nog endast positivt att vi köper mer därifrån, vi svenskar har det redan så bra och är så bortskämda med det mesta.
                    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • October 2002
                      • 405

                      #11
                      Helt rätt !!

                      Kommentar

                      • Gotrek
                        Användare
                        • September 2003
                        • 64

                        #12
                        Hej!
                        Jag har snackat med en del av sveriges ledande akvarie byggare. De köper sitt glas från Polen och betalar bara en bråkdel av priset.
                        Så visst finns det förtjänster att göra.
                        Patrik

                        Kommentar

                        • jannemannen
                          Användare
                          • July 2004
                          • 306

                          #13
                          Att polskt glas per definition skulle vara sämre än svenskt, det tror jag inte på ! Polen har ett lägre kostnadsläge än sverige, dom har lägre löner, dom har säkerligen även lägre vinstkrav/enhet dessutom. Att Polskt glas skulle vara av dålig kvalitet, det tror jag är rent "säljsnack" från svenska handlare !

                          Mvh/Janne
                          Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                          Kommentar

                          • Jolo
                            Användare
                            • September 2003
                            • 35

                            #14

                            Jag beställde mitt akvarium från Polen med egna mått och allt. Blev väldigt nöjd då jag bett om svart silikon vilket jag också fick. Nu är det mitt finaste kar - och det billigaste!

                            För att få garanti och en snabb leverans tog jag det via en butik.

                            Till saken hör att jag ringde två(2) stycken glasmästare i min stad och de gav mig samma svar båda två - "nej det är för mycket jobb och lite pengar"....? Den ena tillfogade "Jo, man hade gjort ett en gång men det läckte när de kom till jobbet efter att ha vattenfyllt karet över natten".

                            Jag tror Sverige har tappat allt det vi stod för en gång. Fanflykten till EU har degraderat oss till bidragstagare - allihop!

                            Kommentar

                            • ossism
                              Användare
                              • August 2003
                              • 108

                              #15
                              12mm kostar 120 kr/kvm i polen, 1900 i sthlm.
                              1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                              Kommentar

                              Arbetssätt...