Att få rätt vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    Att få rätt vattenvärden

    Där jag bor har vi ett ph på 8,3, men relativt mjukt vatten.

    Jag funderar lite på hur ni gör för att ha bra vattenvärden åt era sydamerikaner. Hur skulle ni gjort om ni hade de förutsättnigar jag har?

    Just nu har jag Malawi och det kommer jag väl fortsätta ha. Jag kommer dock fixa någon form av sydamerikanske kar framöver.

    Själv har jag funderat på om det bästa vore att byta en mindre mängd vatten varje vecka och på det sättet troligtvis hålla ph´t lågt. Även ha i någon rot såklart! byter man för mycket på en gång så kan ju ph´t gå lite jojjo tror jag, eller?
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1834

    #2
    Frågan du måste ställa dig är varför du vill ha lägre ph? Fiskarna bryr sig inte såvidare du inte tänkt odla extrema survattenfiska. Stabilitet är viktigare.
    Du kan få stabilt vatten med lite högre ph med bikabonat (det visst du väl redan?)

    Att ordna ett stabilt vatten med lågt ph är dock lite svårare. Torv, alkottar, ekbarkextrakt är alla exempel på organiska syror som sänker ph och buffrar en del (inte lika bra som bikarbonat). Men det blir en del kladdande.

    Co2 i kombination med controller är det enda sättet du kan ha ett lättarbetat kar med lågt och stabilt ph, med det är onödigt dyrt om man inte är insnöad växtakvarist med alltför mycket ljus i karet (som jag!!)

    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • ZakatH
      Användare
      • April 2004
      • 313

      #3
      Jag använder bikarbonat för att få upp pH och kH i mina kar, men i ett av mina kar gå ett par västafrikanska ciklider som vill ha lägre pH värde än mina malawis. I det karet använder jag fosforsyra för att få ner pH värdet.

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

        #4
        Jag har Malawisar och vill givetvis inte ha ner ph´t nu. Men om jag skulle starta upp ett kar med fiskar som vill ha surare vatten, så undrar jag vad som är bästa sättet.

        Min erfarnhet är att växter inte alls trivs så värst bra i högt PH. Därav skulle jag gärna ha ett lägre PH om jag har andra fiskar än Malawi. Har haft det jättejobbigt med växterna innan jag bytte till Malawiciklider. Tidigare bodde jag i Vänersborg, där var vattenvärdena annorluna och växterna mådde svinbra. Då hade jag ett ph på runt 6.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1834

          #5
          citat:Min erfarnhet är att växter inte alls trivs så värst bra i högt PH.
          Det finns växter som kommer från lågt ph, dom trivs inget vidare i högt ph. Sen finns det växter som kommer från högt ph, dom är mer tacksamma och fungerar ganska så bra utan problem i de flesta vatten.

          Anledningen är att de survattenlevande växterna tar co2 som främsta kolkälla, vilket är i princip obefintligt i våra kar. För att lyckas med dessa växter bra så är nästan extra co2 tillsats ett måste.

          De andra växterna som i naturen lever i hårt och basiskt vatten har en annan kolkälla, nämligen bikarbonat. Bikarbonat är inte riktigt lika lätt för växterna att ta upp som co2, därför växer dessa växter lite saktare. Även om dessa växter i naturen lever med bikarbonat som kolkälla så älskar dom flesta co2 tillsats ändå. Det finns en del undantag till det sista.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          Arbetssätt...