Parachromis Motaguense/Friedrichstahlii

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

citat: Har du några tips att dela med dig av för att ynglen ska klara sig längre? Vad matar du dem med t.ex och hur ofta gör du vattenbyten?
    Vattenbyte (när de går med föräldrarna i stort kar; 1 gång/vecka)
    Jag har dragit upp dessa med nykläckt artemia, TetraMikromin den första tiden sedan blev det pellets i den minsta storleken. Nu är det pellets, räkmix och fryst artemia som gäller.

Jag har haft en extrafisk (V Fenestrata) i karet så att föräldrarna har haft något att göra.
    Malarna har också varit bortplockade, vem vet vad de hittar på när det är mörkt i karet. Detta har medfört att det har varit kraftig algtillväxt i karet vilket nog också inverkat positivt på ynglens tillväxt.

Faktum är att jag hade samma problem när jag hade mitt jaggapar, ynglen försvann efter ett tag utan någon som helst anledning.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Tack för tipsen, det låter som jag har lite saker att förändra där. Jag kanske får tömma fisken från 222an och testa köra en av de mindre paren där själv ett par lekar för att se om de lyckas bättre då, utan malar och annat otyg. Intressant det där med att ynglen äter alger, jag läste precis i en gammal CB artikel att många rovfiskyngel käkade just alger då de var små för att sedan gå över helt till fisk så det kanske är den biten jag har gjort fel, mina har alltid vuxit oerhört långsamt och jag har främst gett dem bosmider och flingfoder men algerna har jag skrapat bort.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

lyckas fånga ett yngel iaf tänkte fota lite varje månad så kan man föja utveckligen.

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

citat:http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=1501
          Så här ser föräldrarna ut när de vaktar yngel.
          Hanen är, som vanligt, väldigt blyg så fort kameran kommer fram.
          Storlek 25 cm för hanen och knappt 20 cm för honan.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

lyckas fånga ett yngel iaf tänkte fota lite varje månad så kan man föja utveckligen.
            Suveränt Johan! Nu äntligen får jag se hur freddies ser ut som små!
            Och nu kan jag också bekräfta att Lundensis hade rätt i vår lilla diskussion i Parachromistråden, de fiskarna jag hade var jaggor, kanske bara en lite dåligt uppdriven kull eller nåt. De där ser helt annorlunda ut, kroppsformen, mönstret, t.o.m. ögonen är ju en annan färg.

EDIT: Oops! Såg precis att det var motaguensis du hade... Har ingen nån bild på en liten freddie? Det gnager fortfarande i bakhuvudet att jag inte vet hur de ser ut som små...
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• JockeB
              Användare
              • May 2004
              • 2964

Tycker bilden ser ut som mina små Freddies.
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

en polare har freddies, kan se om jag kan fota hans någon dag. det är yngel från jinnarpan så jag är rätt säker på att det är Motaguenser. kan tänka mig att de som små ser rätt lika ut.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3613

Hejsan hoppsan tjolahej

Nu har man kommit hem från skåne, och jag kom inte hem tomhänt. Det bidde en tripp till Rickard igår och köpa lite yngel. 15-18 st motaguensis och friedrichstahlii blev det.

Alla yngel överlevde, hade dem i en frysbox/frigolitlåda över natten mot måndagen och delade upp dem senare i påsar på morgonen innan vi skulle till sturup flygplats.
                  Efter blöt väska och gnälliga securitasvakter vid arlanda är allt frid och fröjd.

Väl i luleå väntade två andra akvariekompisar, och de var inte mig de saknade
                  Mvh Alex

Kommentar

• _erik_
                    Användare
                    • February 2005
                    • 242

Har nu själv efter mycket om och men införskaffat 4 st P. friedrichstahlii. Men om det verkligen är det återstår att se...

Kommentar

• H2O
                      Användare
                      • December 2003
                      • 138

Ansluter mig till skaran av Fredidrichstahlii ägare.

Köpte mig 5 st yngel som kom i mitt kar igår. Hmm tror att de komm i karet samtidigt som dina Alex, trodde jag skulle hinna före
                      Magister Mundi sum!

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Lite nyheter på motaguense/friedrichstahlii fronten.
                        Freddieynglen börjar få lite färg härhemma. Bronsfärgade med svagt metallicgrönt skimmer i huvudet. Föräldrarna http://www.ciklid.se/medlemsbilder_v...ld.asp?NR=1496 har blivit flyttade till ett annat kar och har så smått börjat, försöka, förbereda sig för en ny lek. Men i samma kar går också mitt Maculicaudapar och hanen stoppar än så länge alla förberedelser till lek hos freddien. Förmodligen kommer väl freddieparet att testa vad maculicaudahanen går för så småningom.
                        Motaguenseparet vaktar fortfarande yngel http://www.ciklid.se/medlemsbilder_v...ld.asp?NR=1501 . Kommer att skicka iväg 100 st yngel till Simontorp nästa vecka.
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• JockeB
                          Användare
                          • May 2004
                          • 2964

Tackar för det Jinnarparen, ska se till att ett gäng hamnar i Norrköping. Kan också säga att jag är imponerad av Freddie ynglen på ca: 4 cm, släppte ner dom i mitt 1125L och dom små hårdingarna jagar iväg mina Splendidor på mellan 5-9 cm. Mycket skojigt att se.
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Vet inte om jag bryter mot några forumregler nu men jag tänkte bara meddela att Rolles Akvariecenter i Luleå nu har små friedrichsthalii inne. ca 4cm.
                            Tyvärr har man ju inga lediga kar just nu. Fet otur. *bankar huvudet stenhårt i väggen*
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3613

citat:Ursprungligen skickat av FI

Vet inte om jag bryter mot några forumregler nu men jag tänkte bara meddela att Rolles Akvariecenter i Luleå nu har små friedrichsthalii inne. ca 4cm.
                              Tyvärr har man ju inga lediga kar just nu. Fet otur. *bankar huvudet stenhårt i väggen*
                              Yepp, beställde dem av rolle, men tog hem själv från skåne så jag avbeställde, men han tog hem dem iaf
                              Mvh Alex

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

-Liten uppdatering på Freddie/Motafronten i Genarp-

Levererade 100 st Motayngel till Simontorp i Onsdags. Tog då också bort avdelaren i det stora karet, motan har ju gått i ena halvan och vaktat yngel i drygt 3 månader nu. De flesta av de yngel som blev över (drygt 150 st) fångade jag upp för att de skall gå och växa till sig mer (och för att ha några att sälja om nu någon skulle ha vägarna förbi) i 540 l karet tillsammans med freddieynglen.
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...