filter till malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalk
    Användare
    • September 2004
    • 31

    filter till malawikar

    Hej,

    Håller på och planera ett 450l malawi kar och har ett par frågor.
    Idag har jag tillgång till ett innerfilter på 1000l/h och ett ytterfilter på 390l/h. Vad jag vet så är cirkulationskapaciteten på gränsen för ett 450l kar (rätta mej om jag har fel).

    Nu till frågorna:
    1. kan man komplettera dom 2 filtren med en cikulationspump och i så fall hur ska man rikta utblåsen?
    2. ska jag jag skippa innerfiltret och skaffa en kraftigare cirkulationspump och köra filterkammare bakom bakgrunden?
    3. nån annan lösning som kanske är bättre och fortfarande plånboksvänlig?

    Fick inget svar på zoopet och hoppas nån här kan svara.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068
  • Christer T

    #2
    Det du har är nog i klenaste laget. Det kunde kanske räcka med att komplettera med en cirkulationspump om du inte ska ha så tättbefolkat i karet.

    Om du ändå ska ha en bakgrund med utrymme bakom så är det ett utmärkt alternativ att använda t.ex. blå filtermatta och en pump på 2000-3000 l/h. Då slipper du ju så mycket grejor som syns.

    I mitt 420 liters Malawikar har jag ett Eheim 2028 som pumpar 1050 l/h och en btn filtermodul med bitar av blå flitermatta och en pump på 1500 l/h. Fungerar bra tycker jag och lagom snurr på vattnet.

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

      #3
      Hej!

      1. Generellt kan det väl vara bra att rikta utblåsen mot mitten och mot varandra så turbulens uppstår, malawi vill ha relativt strömt vatten, men jag vill påstå att cirkulationsbiten inte alls är lika viktig som vilken filterarea filtret har ( alldeles för vanligt att det fokuseras på cirkulation så fort ett kar skall startas här på forumet). Tycker istället att du skall komplettera med ett ytterfilter så att du får filtervolym och en bra start för fiskarna, sedan kan du alltid trixa o komplettera cirkulationen istället.

      2. Du kan ju köra innerfiltret bakom bakgrunden om det får plats, i övrigt hänvisar jag till fråga 1.

      3. Ett Eheim 2217 tycker jag är ovanligt prisvärt och går att få för 13-1400 :- packad o klar med filtermedia. Rekommenderar det varmt!

      Annars är ju en cirk. pump och en stor blå 10 ppi filtermatta en billig lösning men skrymmande,eller om du kan få till en kammare bakom bakgrunden som du kan fylla med 10 ppi filterkuber som du drar vattnet igenom så är ju det en bra lösning med stor filterarea.


      Mvh Jari

      Kommentar

      Arbetssätt...