Oxydator bra eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • July 2004
    • 428

    Oxydator bra eller?

    Hej! Ska bygga ett filter som kommer att bestå av 4st kamrar med filter matta. Nu till frågan om jag ställer en oxydator i den första kammaren i filtret då borde vattnet som passerar igenom filtret vara extra syrerikt? och det borde ju gynna dom goda bakterierna?
    Eller tänker jag helt galet (inte ovanligt isf)..
    Blir mycke taksam för lite synpunkter på min ide..
    /Lasse
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #2
    Hej igen Lasse ! Jag har en lång erfarenhet av filterbyggen(jag har exprimenterat med det mesta).
    För det första :1/ Ha högst 2-fack! 1a: Dessa filter fungerar bara bra som "mekaniska filter d.v.s. att ta bort "skiten"(nitrifikations-
    bakterierna försvinner,så fort filtret fylls med skiten) 1b: Det skall vara enkelt att renhålla; och det skall rengöras ofta.
    2/ Miljön i filtret(och bakterie förutsättningen) gör att din oxydator
    kommer att slamma igen. 3/Om du vill öka redoxen i vattnet :
    3a: Om du installerar ett tryckkammarfilter efter det mekaniska
    filtret, och oxydatorn efter detta. 3b : enklast ha oxydatorn i akvariumet(ta ur den vid rengörning av burken. 4/ M.v.h. Patrik

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • July 2004
      • 428

      #3
      Hej Mr.Fish! Är väll inte helt oäven på filter heller, min tanke va att ha ytavrining till ett filter som kommer att vara ett akvarium 100x40x40 som blir upp delat på 3 eller fyra kamrar + sump på ca 50 liter. Vid ytavriningen kommer det finnas ett fack för en bit filter matta eller vadd eller något liknande, just för att kunna göras rent lätt och ofta (ett slags för filter) då borde väll inte skälva huvud filtret slamma igen?
      MVH/Lasse

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #4
        Kolla din E-post ! Patrik

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1832

          #5
          Tänk på att skit normalt inte flyter på ytan i sötvattensakvarium. Efterssom den mesta av skiten sjunker till bottnen kommmer du knappast slamma igen filtret om det är kopplat till ytavrinning. Nackdelen är förståss att skiten ligger i karet i stället.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

            #6
            Du kan komma och titta på mina filter Magnus. Jag kör med ytavrinning och de är fulla med skit bara efter några veckor ! En hel del av skiten finfördelas och gucklar tydligen runt i vattnet,som små skit.
            -Patrik alias "fisken"

            Kommentar

            • MagnusL
              Användare
              • January 2004
              • 326

              #7
              Har samma erfarenheter angående skit i filterfack jag. Det blir skitigt snabbt men min oxydator slammar inte igen, dessutom är den enkel att rengöra när jag fyller på lösningen, vilket jag gör varannan vecka ungefär.
              Magnus Lovgren

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                #8
                Du har alltså oxydatorn i filtret,där pumpen står ? (efter det mekaniska filtret)

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

                  #9
                  I vilket syfte vill du ha en redox där ?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...