Erbjudande till medlemmar-NatuRose Astaxanthin.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Njae...det verkar lite svårare. Det beror mer på att det inte verkar som om det finns någon svensk importör...än.
    Men jag har lagt ut några krypare här och där.

En bra artikel om NatuRose Astaxanthin:

Brine Shrimp Direct products help your fresh & marine tanks thrive. Customers count on Brine Shrimp Direct for three simple reasons: best products, best prices and best product guarantee in the industry!

Kommentar

• johanssonsan
      Användare
      • October 2004
      • 160

Om jag uppskattar Cyclop-Eeze:

Waffers 30 gram ca 105.-
      Frystorkat 30 gram 98.-
      Frystorkat 100 gram 180.-
      allt inkl.moms + brevporto. Är det intressant?

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Vad menar du?

Vart finns dessa priser att få tag på?

Kommentar

• johanssonsan
          Användare
          • October 2004
          • 160

Har via ombud i USA fått priser som indikerar dessa utförsäljningspriser i Sverige med för lågt påslag. Frakten läggs till varuvärdet + tull + avgifter + moms på hela paketet.
          Om någon kan uppskatta hur mycket som kan tänkas gå åt så skall jag pruta vidare.

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Dohse i Tyskland är Europeisk distributör av Cyclop-eeze. De akvarieaffärer som köper in "Hobby märkets" produkter borde kunna ta hem detta också!

Jag har talat med tillverkaren av Cyclop-eeze och kan kanske ordna något framöver, men det är bra att fler provar via egna kanaler så håll mig/oss uppdaterade!

Hur som helst så är det inte ekonomiskt att köpa ifrån USA i mindre kvantiteter till kunder (privatpersoner tror jag de menar) då USA och EU har avgifter för import/export sinsemellan.
            Jag tror man får betala upp till $200 för erfordrad dokumentation.

Kommentar

• Stefan63
              Användare
              • February 2005
              • 192

Tjena, har nu gjort min första räkmix, utan astaxanthin. Nästa laddning får innehålla det.
              Jag undrar om jag gjort något fel, det "dammar" så i karet.
              På 1 kg använde jag 2½ msk gelantin och körde det en bra stund i mixern. Kan jag gjort det för finhackat?
              Någon som provat agar-agar, istället för gelantin?
              Stefan63

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Jag kan tala om att du tillsatt för lite gelatin för att det skall fungera...eller så gjorde du fel vid tilsättandet av Gelatinet.

Agar Agar har jag inte lyckats med alls...borde egentligen fungera, men här gäller det väl att finna rätt dosering. Frågan är hur det beter sig i kontakt med vatten efter frysningen.
                Torsk som bindemedel har inte heller fungerat speciellt önskvärt...det är bara "off".
                Lunelax sväller, men håller inte samman räkmixen när den kommer i kontakt med vatten...
                Kombination av banan och ägg som bindemedel fungerar dåligt det med även om det binder en del...
                Jag har provat ett gäng olika kombinationer och hittills är Gelatin i rätt mängd oslagbart.

Man kokar ca 1dl och vispar in 50g påse tills det blir som ett genomskinligt "klister"...därefter tillsätter man detta i fingervarm räkmix samtidigt som man vispar ned detta med en elvisp för att få det blandat med varandra. Man måste se upp så att det inte finns gelatinklumpar när man tillsätter det då det kan ge problem för fiskarna att svälja, särskilt yngel. När man gjort denna procedur det antal gånger man ska (i förhållande till kg räkmix) så ser man till att räkmixen är rejält blandad och sedan ställer man in kastrullen i kylskåpet där den får kallna och stelna. När räkmixen är färdig för att ha ned i plastpåsar för frysning så känner man det bäst genom att trycka mot ytan på räkmixen och då skall den ge motstånd...kännas som "gele".
                Efter detta så har man ned rätt mängd räkmix i en tre liters fryspåse som man kavlar ut till lagom tjocklek. Sedan brukar jag använda en linjal för att göra ett rutmönster så att jag får rätt storlek på bitarna och att jag lätt kan bryta av dessa för att ge till fiskarna.

Mitt definitiva råd är att man använder Gelatinpulver och då att man doserar 50g per kilo färdig räkmix. Denna måttblandning ger önskvärd sammanhållning av räkmixingredienserna.
                Det enda negativa som jag märkt är att man kan få en "proteinhinna" på vattenytan om man ger fiskarna för mycket foder så de inte hinner äta upp allt på kort tid.

Kommentar

• Stefan63
                  Användare
                  • February 2005
                  • 192

Se där ja, det blir att ta fram mixern igen
                  Jag gjorde bara första delen på gelatinpulvrets bruksanvisning, man är ju ingen kock Se om jag kan be frugan om hjälp.

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Jag kan tala om att du tillsatt för lite gelatin för att det skall fungera...eller så gjorde du fel vid tilsättandet av Gelatinet.

Agar Agar har jag inte lyckats med alls...borde egentligen fungera, men här gäller det väl att finna rätt dosering. Frågan är hur det beter sig i kontakt med vatten efter frysningen.
                  Torsk som bindemedel har inte heller fungerat speciellt önskvärt...det är bara "off".
                  Lunelax sväller, men håller inte samman räkmixen när den kommer i kontakt med vatten...
                  Kombination av banan och ägg som bindemedel fungerar dåligt det med även om det binder en del...
                  Jag har provat ett gäng olika kombinationer och hittills är Gelatin i rätt mängd oslagbart.

Man kokar ca 1dl och vispar in 50g påse tills det blir som ett genomskinligt "klister"...därefter tillsätter man detta i fingervarm räkmix samtidigt som man vispar ned detta med en elvisp för att få det blandat med varandra. Man måste se upp så att det inte finns gelatinklumpar när man tillsätter det då det kan ge problem för fiskarna att svälja, särskilt yngel. När man gjort denna procedur det antal gånger man ska (i förhållande till kg räkmix) så ser man till att räkmixen är rejält blandad och sedan ställer man in kastrullen i kylskåpet där den får kallna och stelna. När räkmixen är färdig för att ha ned i plastpåsar för frysning så känner man det bäst genom att trycka mot ytan på räkmixen och då skall den ge motstånd...kännas som "gele".
                  Efter detta så har man ned rätt mängd räkmix i en tre liters fryspåse som man kavlar ut till lagom tjocklek. Sedan brukar jag använda en linjal för att göra ett rutmönster så att jag får rätt storlek på bitarna och att jag lätt kan bryta av dessa för att ge till fiskarna.

Mitt definitiva råd är att man använder Gelatinpulver och då att man doserar 50g per kilo färdig räkmix. Denna måttblandning ger önskvärd sammanhållning av räkmixingredienserna.
                  Det enda negativa som jag märkt är att man kan få en "proteinhinna" på vattenytan om man ger fiskarna för mycket foder så de inte hinner äta upp allt på kort tid.
                  Stefan63

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Hehehe...man behöver inte vara kock, men jag kan ju säga att jag lusläste trådar här om hur jag skulle göra innan jag gjorde något. Det blev ändå fel första gången pga att jag uppfattade fel..men man lär sig av sina misstag (oftast).

Lycka till med mixandet och ett råd...lämna frugan utanför.
                    Min surnade till då det såg ut att vara viktigare vilken mat fiskarna fick i förhållande vad hon fick...
                    Jag har lärt mig den "hårda vägen" om när, var och hur man skall göra räkmix samt när, var och hur man ska involvera frugan.

Kommentar

• imported_n/a
                      Användare
                      • October 2004
                      • 531

Hej Stefan!
                      Bra arbetat. MVH Ann-Mari
                      bryggan

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Med anledning av att en del frågor dykt upp här på forumet och via mail så vill jag fråga de som beställt hur de upplevt produkten och om det haft önskat resultat. Tala gärna om vilken dosering ni använt, om ni fortfarande använder det eller om ni slutat att använda astaxanthin som tillskott.

Det vore roligt för mig, och säkert även för de flesta besökare på forumet att få reda på produktens kvalitet och de resultat som man får av användandet.

Kommentar

• ozric
                          Användare
                          • March 2004
                          • 3187

Har gett 20-talet Tropheus M. "Nkonde" mix med astaxanthin och en gr. med lika många utan.Skillnaden hos mig var obetydlig,åtimstone när de kom upp i storlek 4-6cm. Ibörjan trodde jag dock att man såg en liten skillnad .
                          Har kört 1-1,5 tsk på ca 1,5 kg mix.
                          Min vuxna grupp blev förstoppade ,men om det var utav astaxantinet ska jag vara osagt.
                          Resultatet var alltså under förväntan hos mig.
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

Kommentar

• Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

Ozric: Testa Cyklop-Ezee. Ökar både färgprakten och lekvilligheten samt att det ökar fiskarnas immunförsvar.

Mvh
                            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• shcolsson
                              Användare
                              • January 2005
                              • 256

Jag har bara sett positiva effekter av Astaxanthin, både vad det gäller lekvillighet och färgprakt.

Beträffande doseringen kör jag ca 4 msk per 2 kg räkmix, (rätt eller fel). Det blir [u]väldigt</u> rött och mina fiskar Malawi som Tanganyika gillar det.
                              Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

Om cyclop-eeze står det bland annat detta:

"Cyclop-eeze are a selectively bred, biologically engineered microorganism which are cultured in a pristine arctic lake. The Cyclop-eeze are a decapod (10 legged) microscopic crustacean that are instantly characterized by their intense “blood orange” coloration. In fact, the Cyclop-eeze contain the highest known concentration of the fundamental and critical biological pigment Astaxanthene, accounting for their striking coloration"
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...