Ciklidbladet nr 3/2004

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

citat:funderade lite på en sak, när det är annoser i cb, är det cb som frågar butikerna eller säger butikerna till er att de vill ha annons?
    Bra idé att ta in informativa anonser tycker jag
    Självklart kan alla som vill annonsera. Ibland under årens lopp så har någon i styrelsen arbetat aktivt med annonsförsäljning och kontaktat presumtiva annonsörer. Speciellt under sådana perioder som antalet annonsörer har sjunkit.
    I regel funkar det dock som så att eventuella annonsörer tar kontakt med NCS, eventuellt kan det komma in ett tips från en medlem om att en viss "affär" kan vara intresserad och då tar självklart den styrelseansvarige kontakt.
    Att värva annonser innebär väldigt mycket jobb och i stort sett alla kommersiella tidskrifter har speciellt anställda annonsförsäljare eller alt. anlitar ett företag som säljer på kommission. Inget av detta är självklart aktuellt för NCS.
    Dessutom måste man ju ställa sig frågan - vill vi har fler annonser. NCS har ju en stabil ekonomi och om det inte skall innebära extra arbete så får ju ytterligare annonser bli på bekostnad av artikelutrymme.

citatersonligen skulle jag gärna se att de bytte utseende på dem oftare. Jag börjar bli lite trött på vissa fiskbilder i anonserna.
    Återigen en avvägning. Täta annonsbyten innebär mer arbete för de ansvariga i styrelsen eftersom det är de som får utföra arbetet. Annonsörerna är tyvärr minimalt intresserade. Om de är intresserade och själva kommer med material så får de självklart byta (ett fåtal affärer utnyttjar detta).
    För ca. 1-2 år sen så gjorde vi en genomgång eftersom då ett stort antal annonser var oerhört dåliga och vi tyckte att annonserna sänkte nivån på tidningen. Efter en himla massa jobb (mer än hundra timmars arbete av styrelsen) så fick vi in material nog för att kunna ersätta de värsta exemplen.
    Det är ju inte bara att ersätta fiskbilderna i annonserna med andra ur NCS arkiv eftersom det krävs tillstånd från fotografen för att ett foto skall kunna användas i detta syfte. Ytterst få är av naturliga skäl beredda att upplåta sina foton till kommersiella ändamål.

Ciklidhälsningar
    Kjell
    PS: Det bör påpekas att det jag skrivit ovan är baserat från min tid i styrelsen. Om det funkar på något annat sätt idag vet jag inte.

Kommentar

• Mikael
      Användare
      • April 2002
      • 347

Jag har sagt det förut och får väl dra till med det igen, det är inte lätt med det skrivna språket. Särskilt inte om man ska försöka hålla sig kort.
      citat:Förstår faktiskt inte alls ditt inlägg Mikael där du "bemöter" Tricellas inlägg
      Vad menar egentligen Kjell med att sätta "bemöter" inom citationstecken? Implicerar han med detta något särskilt i fråga om mina avsikter eller tycker han helt enkelt att mitt inlägg var rena skitsnacket?
      citat:jag tycker också att de som ännu inte fått CB3 skall ha en eloge för sitt tålamod.
      Har jag påstått något annat eller tidigare givit uttryck för en annan åsikt?
      citat:Tricella skyller ju faktiskt inte på styrelsen
      Detta har jag inte heller påstått (och det skulle inte gjort någon skillnad om han gjort det), och jag har tidigare klargjort min inställning att det går alldeles utmärkt för alla som vill att tycka till så mycket de orkar.
      citatavsett vem som gjort fel (man kan väl förutsätta att det är posten)
      Är parentesen en insinuation att de uteblivna tidningarna nog ändå beror på undertecknads inkompetens?
      citatet verkar ju ytterst märkligt om vissa ännu inte fått sin tidning trots att 2 tidningar skickats till dom.
      En skrivning som är i linje med det som mitt tidigare inlägg handlade om, dvs att det är ett onödigt påpekande som framställer ett förhållande i en osann dager (det rör sig om EN person som ännu inte fått den extra tidning som skickades ut i första vändan. Med skrivningen som Kjell använde antyds att det rör sig om flera medlemmar och återigen framstår det som att utskicket inte sköts som det ska = dålig reklam för NCS.

Med ovanstående avser jag inte att gå i polemik med Kjell (han ska istället genomlida "the fish-slapping dance" a la Monty Pyton på stämman i Filipstad , kan en frontosa användas till avslutningsklämmen tro? ) Jag vill bara visa hur man kan se på en text och att användandet av tex citationstecken, parenteser och ... kan ge en bild man kanske inte riktigt avsåg. Givetvis tycker jag Kjell har lika fel som Tricella men det har han all rätt att ha, jag håller bara inte med om det han skriver. Uppenbarligen har jag själv uttryckt mig klantigt eftersom inte bara Kjell utan även vår eminente redaktör missuppfattat min avsikt. Så med risk att undanröja det sista tvivlet avseende min mentala hälsa [xx(] så anför jag följande.
      • Jag tycker också att det borde vara fler som ilsknat till och som sänt mig ett elakt mail (inte för att jag tycker det finns skäl till det men jag skulle ha förståelse för det)
      • Det är en person som inte fått CB i det första extrautskicket och honom har jag en dialog med och ännu ett extranummer är skickat till honom.
      • I takt med att jag får meddelande om utebliven tidning så åtgärdas detta omgående. Vari ligger då det konstruktiva i att som Tricella konstatera att "Två veckors försening är inte bra...". Vad kan vi förvänta oss för inlägg om två månader när den som då fortfarande saknar CB3 och först då anmäler det till mig? Kvällsstidningsrubriker i still med CIKLIDCHOCK - HAN VÄNTADE FÖRGÄVES; INGET CB PÅ TVÅ MÅNADER!!! MEDLEMSANSVARIG RULLAD I TJÄRA OCH FJÄDRAR!!!
      • Reklamation är sedan länge lämnad till posten och jag för löpande en lista på de extrakostnader som NCS drabbats av så att dessa dras av vid nästa stora utskick.
      • Jag anser personlig kritik eller kritik som riktar sig mot styrelsen nödvändig för NCS fortlevnad, vad jag reagerar mot är insinuationer och allmänt trams som framställer NCS som förening i ett oförtjänt skumt skimmer. Det är mot detta jag reagerat och ingenting annat

Pust... Ni som orkat hänga med så här långt hoppas jag inte ska lida något men av ordbajseriet, utan istället förstå varför jag har rätt och alla andra (Kjell och Tricella alltså, åsså redaktören till viss del) har helt fel [:p][][B)][)][:0][xx(] Nu har jag väl täckt upp allt med dessa smilies

/Mikael
      Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

- Lars Falk

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Men herre jisses Mikael lägg energin på nästa utskick istället som ju blir på 56 sidor + kalender (dvs dubbelt så mycket som denna gång)
        Låt mig slå fast jag har definitivt inte insunierat nåt och jag kan inte heller utläsa någon dunkla avsikter i Tricellas inlägg. Jag tycker du läser våra inlägg som "fan[] läser bibeln" och slår in "öppna dörrar".
        Om jag har kritik som jag vill framföra så framför jag det direkt och inte genom några insuniationer - det är inte direkt min stil om man säger så[V].

citatet är en person som inte fått CB i det första extrautskicket
        Enligt ovan så rörde det sig om två - Balzani och Mikro - och det är faktiskt väldigt mycket om två av 20 (eller vad det nu var) inte kommer fram.
        I ett normalutskick med ca. 1200 CB så brukar det totalt handla om 1-2 som missas så nog verkar det vara nåt lurt med poststationen där du lämnat in utskicket. Eftersom först 20 (???) försvinner och sedan ytterligare några.
        Har posten gett något svar än på orsaken till den första missen?

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Jag ber verkligen om ursäkt ifall det fanns utrymme till missförstånd i mitt inlägg (vilket det tydligen gjorde).

Det var ingen kritik riktad emot någon då jag knappast vet vart felet uppstått.

Mitt syfte var att påtala mina sympatier med de som fortfarande är utan CB och att de skött det hela riktigt bra utan att spy galla över NCS. Jag ville bara tala om att jag personligen tycker det är snyggt gjort av medlemmarna att vänta...utan gnäll. Något som föreningen skall vara väldigt glada över. NCS är ju trots allt närmast till hands att klaga på när saker inte går bra...även om NCS är totalt oskyldiga.

citat:Min personliga uppfattning är att om du tänkte efter före så skulle det bli färre "onödiga" inlägg liknande det här ovan. Fast givetvis står det dig helt fritt att skriva så många inlägg du vill med det innehåll du själv anser lämpligt även framledes.
          Detta är onödigt Mikael. Man behöver inte som sittande i styrelsen på NCS uppmuntra till den stämning som varit gentemot mig. Om du anser att jag skriver onödiga inlägg så förväntar jag mig att du som styrelsemedlem skickar ett mail till mig så kan vi reda ut det där. Nu "legaliserar" du den uppfattningen om att jag skriver onödiga inlägg på detta forumet och det tycker jag är fruktansvärt provocerande och onödigt.

Sedan kan jag ju önska att alla som retar sig på mina inlägg ibland kanske tog sig tid att läsa vad jag skriver och inte hoppa i taket direkt det står "Tricella" som inläggsskrivare.

Jag försöker även bättra mig på min tydlighet, men som alla vet -eller borde veta- så är det inte alla gånger lätt att spegla sinnesstämning i ord...jag får kladda en massa sådana här i mina inlägg hädanefter.

citat takt med att jag får meddelande om utebliven tidning så åtgärdas detta omgående. Vari ligger då det konstruktiva i att som Tricella konstatera att "Två veckors försening är inte bra...". Vad kan vi förvänta oss för inlägg om två månader när den som då fortfarande saknar CB3 och först då anmäler det till mig? Kvällsstidningsrubriker i still med CIKLIDCHOCK - HAN VÄNTADE FÖRGÄVES; INGET CB PÅ TVÅ MÅNADER!!! MEDLEMSANSVARIG RULLAD I TJÄRA OCH FJÄDRAR!!!
          Två veckors försening är inte bra för någon, Mikael. Jag tycker absolut inte att jag skrivit något som kan uppfattas som destruktivt. Det sista som du skriver är beklaglig narr av medlemmar som tycker CB är viktig (t ex jag) även om det må vara med en viss ironi.

citat:Jag anser personlig kritik eller kritik som riktar sig mot styrelsen nödvändig för NCS fortlevnad, vad jag reagerar mot är insinuationer och allmänt trams som framställer NCS som förening i ett oförtjänt skumt skimmer. Det är mot detta jag reagerat och ingenting annat
          Jag hade inga dunkla syften eller meddelanden, jag insinuerar inget som jag tycker ger NCS "ett oförtjänt skumt skimmer". Bedrövlig tolkning av mitt inlägg skulle jag vilja säga...

Jag har svårt att förstå din reaktion, Mikael. Mitt enda syfte var att ge en eloge till tålmodiga medlemmar som fått vänta på CB.
          Inte någonstans har jag agerat tidigare som påvisar kritik emot denna förening utan jag har snarare varit en av de som lyft fram NCS som en väldigt välskött förening och ett absolut måste för ciklidintresserade. Att du sedan vänder det till att jag skulle ha kritik gentemot föreningen är beklagligt...men som du själv skriver "givetvis står det dig helt fritt att skriva så många inlägg du vill med det innehåll du själv anser lämpligt även framledes."

Jag kan bara undra varför detta med att jag skriver/skrivit många inlägg föder så starka känslor hos vissa? Det dyker ständigt upp som ett slagträ...

Kommentar

• Mikael
            Användare
            • April 2002
            • 347

Nu har du fel igen Kjell

Jag använde ditt inlägg som ett exempel och om jag trott att du avsett något sattyg med ditt inlägg hade jag kontaktat dig personligen. Ditt senaste inlägg visar ju just vad jag ville ha sagt, det som kan uttolkas av ditt inlägg (och det behöver man inte vara hornprydd för att tolka) var inte din avsikt.

Vad sen avser det förvunna ersättningsbladet så har du fått det om bakfoten. Mikro har inte anmält något försvunnet CB förrän den 1 oktober. Det är alltså inte frågan om någon extra försening i hans fall. Tidningen till Mikro skickades igår tillsammans med övriga som kontaktade mig under perioden 28sep - 3okt (4st). Det var just detta som var en av anledningarna till mitt svar till Tricella, som jag tolkade inlägget så var det grundat på en rad antaganden som var felaktiga vilket innebar att för den oinvigde så framstår NCS som lite suspekt ifråga om hur medlemmarnas intressen tillvaratas.

Kan med anledning av ditt inlägg passa på att tala om att det för närvarande är 35 som anmält ett saknat CB och av dem så fanns 23 med i den första omgången. Posten har inte kommit med något svar ännu men jag har nu kontaktat dem igen med anledning av att den andra tidningen till Guy som försvann, även den skickades mot faktura tillsammans med 22 andra tidningar. Slumpen? Vad vet jag. Det kanske är Guys brevbärare som insett värdet av CB på svarta börsen [:0]

/Mikael

Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

- Lars Falk

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

citatet var just detta som var en av anledningarna till mitt svar till Tricella, som jag tolkade inlägget så var det grundat på en rad antaganden som var felaktiga vilket innebar att för den oinvigde så framstår NCS som lite suspekt ifråga om hur medlemmarnas intressen tillvaratas.
              Nu måste jag faktiskt agera här Mikael. Vill du vara så vänlig att påvisa för mig vart denna "rad av antaganden som var felaktiga..." finns?

Vart har jag skrivit om att medlemmarnas intressen inte tillvaratas?

Jag hade ett tidigare inlägg där jag undrade vart felet fanns, vart det hade brustit...men det är ju knappast att peka finger på någon.

Sedan har jag inte begärt på något sätt att få redovisat vad som skett och vad som sker nu...förresten så var jag en av dessa 35 som inte fick sin CB på utsatt tid...men har jag anklagat någon för denna miss? Det jag vet att jag gjort var att ge dig beröm för det arbete du lagt ned för att se till att medlemmarna skulle få sin CB och för att reda ut vart felet uppstod. Det är knappast att framställa NCS i dålig dager eller dig heller för den delen! Den enda som framstår just nu i dålig dager blir jag då jag oförrätt blir anklagad att insinuera brister hos NCS.

Kommentar

• Mikael
                Användare
                • April 2002
                • 347

Apropå läsa inlägg som fan läser bibeln [].

citat:citat:
                --------------------------------------------------------------------------------
                Min personliga uppfattning är att om du tänkte efter före så skulle det bli färre "onödiga" inlägg liknande det här ovan. Fast givetvis står det dig helt fritt att skriva så många inlägg du vill med det innehåll du själv anser lämpligt även framledes.

--------------------------------------------------------------------------------

Detta är onödigt Mikael. Man behöver inte som sittande i styrelsen på NCS uppmuntra till den stämning som varit gentemot mig. Om du anser att jag skriver onödiga inlägg så förväntar jag mig att du som styrelsemedlem skickar ett mail till mig så kan vi reda ut det där. Nu "legaliserar" du den uppfattningen om att jag skriver onödiga inlägg på detta forumet och det tycker jag är fruktansvärt provocerande och onödigt.
                Uppmuntra till vilken stämning då? Jag har inte påstått att du skriver onödiga inlägg eller onödigt många sådana. Vad du skriver, så länge det är inom forumreglerna (och dom har du aldrig varit i närheten att överträda så vitt jag vet) är helt upp till dig och du får posta precis så många du anser dig ha tid och lust till. Jag har skrivit att min personliga uppfattning är att den typ av inlägg som jag reagerade på är "onödigt". Dvs ett inlägg där det enligt min tolkning, uppenbarligen inte avsiktligt av dig, framgår en outtalad kritik och antydan av att vissa saker inte sköts på ett acceptabelt sätt. Jag anser att mitt styrelseuppdrag bla innbär att reagera i dessa fall och försvara föreningen så gott det går. I detta fall har du ju nu förklarat för mig och andra forumdeltagare att jag helt missuppfattat din avsikt. Enligt mitt förmenande har jag då uppnått syftet med mitt inlägg, dvs undanröja missuppfattningar som i en förlängning kan vara till men för NCS.

Med det ovan framförda avser jag att inte mer kommentera detta.

Enligt Kjell behöver jag nu vila upp mig inför det digra arbetet med CB4 som nu inte ligger allt för långt bort i tiden [:p] Kanske bäst att ta sig något starkt när jag kommer hem ikväll...

/Mikael

- Lars Falk

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

citat:Jag har inte påstått att du skriver onödiga inlägg eller onödigt många sådana.
                  Vad är då detta?

citat:Min personliga uppfattning är att om du tänkte efter före så skulle det bli färre "onödiga" inlägg liknande det här ovan.
                  Du använder "du" vilket är direkt riktat till mig och inte en generell åsikt om onödiga inlägg gjorda av medlemmar.

Direkt efter kommer detta...

citat:Fast givetvis står det dig helt fritt att skriva så många inlägg du vill med det innehåll du själv anser lämpligt även framledes.
                  Att du sedan avslutar samtalsämnet utan att ens be om ursäkt tycker jag är beklämmande...jag bad om ursäkt ifall mitt inlägg kunde missuppfattas ÄVEN om jag inte kan se hur det lyckats missuppfattas.

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Brevbäraren verkar inte gilla mig något vidare heller...
                    ola lindeberg

Kommentar

• Guy_P
                      Användare
                      • April 2002
                      • 301

"Always look on the Bright side of life"
                      Här kommer en liten förklaring till varför jag inte har blivit sur för mitt uteblivna ex. av Ciklidbladet 3.
                      1. Jag vet inte var felet ligger så jag vet inte vem jag skall bli sur på.
                      2. Är det "min" brevbärare så blir han antagligen ny NCS medlem efter att ha läst den.
                      3. Nu när alla andra har läst sin tidning så har jag fortfarande detta nöje att se fram emot.
                      4. Inte så lång väntan tills nr. 4 kommer.
                      5. Det finns allvarligare saker än en utebliven tidning att oroa sig för.
                      En stor eloge till Mikael för hans sätt att behandla detta ärende på.

Guy
                      Guy

Kommentar

• roccster
                        Användare
                        • August 2004
                        • 583

Vad tror ni om att plocka upp en telefon eller två? Det finns jättebra lösningar för flerpartssamtal. Då spar ni både tid och energi []

MVH

/ Richard
                        http://www.ornemark.com

Kommentar

• Ola
                          Användare
                          • August 2002
                          • 1232

Nuu har jag fått det

Ska börja läsa lite nu med en kopp kaffe i högra handen...

Mvh Ola
                          ola lindeberg

Kommentar

• Guy_P
                            Användare
                            • April 2002
                            • 301

Lyckan är fullständig. Ett helt nytt och oöppnat ciklidblad låg innanför dörren i dag. Jag tror att jag väntar med att öppna den tills i morgon eftersom jag har min lediga fredag då.

Guy
                            Guy

Kommentar

• Anette
                              Användare
                              • April 2002
                              • 178

Balzani - om du får fler tidningar (eftersom vi skickat flera till dig) kan du väl höra av dig och meddela vad posten skrivit på tidningarna. Då är det lättare för oss i kontakten med posten...

Undrar sa flundran om gäddan är en fisk? Var kan Balzanis utskickade tidningar vara???? Limbo???[?]

Anette

Kommentar

Arbetssätt...