Hur skall man sköta ett yngelkar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

joooo...jag glömde en viktig sak. Fick tips om att man kunde fånga tuggande honor i ett "plaströr" som man sänkte ner i karet...funkade perfekt MEN köper man ett plaströr på ca 15cm (gärna räfflat) lägger en lite större sten över röret, täcker med mer småsten, så har man världens bästa grotta!!! Man kan även ta silikon och rulla röret i sand, då ser det än mer naturligt ut...och tuggande honor TOK-älskar det!!!

Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

bra tips Dede!
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• roccster
        Användare
        • August 2004
        • 583

Skickade ner ett rör framför en av mina tuggande honor. Det tog inte mer än en timma så var hon där och simmade igenom. Helt syveränt tänkte jag. Dagen efter märkte jag att honan stod i sin fina stengrotta igen och bara tittade på röret istället för att bo i det !/&%#&"#

Jag får nog demolera grotta innan hon tar röret igen. Känns så taskigt bara.
        MVH

/ Richard
        http://www.ornemark.com

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

"Jag har "inrett" mitt yngelkar, dvs grus och massa runda stenar för att dom ska känna sig trygga typ!!!"

Det gör jag också samt har en massa malajiska sandsnäckor i gruset MEN ska man köra riktikt extensivt så bör man inte ha grus för att enkelt kunna ta ut överblivet foder. När jag gjort det har jag planterat "rabbatter" i glasskartonger. Jag tror fortfarande på grusets possitiva inverkan.

"Men har fortfarande problem med att det blir sån fart på vattnet även när jag stryper filtret max. Vad göra eller är det inget problem??"

Du kan sätta filtermatta på utblåset som någon gjort i fototävlingen. Se http://www.ciklid.se/fototavling/16.pdf (lite längre ner i filen)

"Köpte svarta knästrupor i nylon, så innerfiltret är grymmt sexigt sjust nu! *asg*..."

Klassiker!

"Tips på hur fasen man kläcker artemia!! (ursäkta, men har alldrig gjort det)"

Du kan köpa en "hykro" eller vad den heter nuförtiden. Det blir inte så mycket. Det finns garanterat beskrivet i fototävlingen. Själv kör jag med uppochnervända 1.5 l PET som jag skurit av botten på. Bubbel trycker jag sedan ner i korken (som är botten). Många kläcker aldeles för mycket åt gången. En knivsudd är ofta lagom för ca 20 yngel (flyter ut till en platta med en diameter på 5 cm)! Näringsvärdet är bara vettigt några timmar. Bäst blir det att pytsa i lite morgon och kväll (vilket blir bäst om man kör två kläckare, "ägg" som just ska kläckas har en tendens att sväva).
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke U
            Användare
            • April 2004
            • 51

Jag använder med framgång mitt yngelkar som odlingskar till mina Ancistrus. På så vis används yngelkaret jämt och än så länge har malarna inte ätit ett ända yngel, det de äter är överbliven mat.

/Micke
            Auloncara "Ruby Red"
            Labidocramis "Golden"
            Labidochromis sp. "hongi"
            Sciaenochromis fryeri
            Pseudotropheus sp. "acei"
            Glasmalar

Kommentar

• Prayerman
              Användare
              • June 2004
              • 1314

citat:Ursprungligen skickat av roccster
              Jag får nog demolera grotta innan hon tar röret igen. Känns så taskigt bara.
              Jag tog en av mina större håvar och höll framför grottan där aul. honan gömde sig. Tog den andra handen och petade lite försiktigt i grottan. Det var inte speciellt uppskattat och hon simmade ut rakt in i håven. Perfekt!
              Tomas Wallengren

Kommentar

• roccster
                Användare
                • August 2004
                • 583

Prayer: det ska jag testa!

Som en bonus till alla oss som går i Artemiatankar:

Typ en sådan som Ola har kanske?

MVH

/ Richard
                http://www.ornemark.com

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

citat:Typ en sådan som Ola har kanske?
                  Japp, fast jag har inte orkat göra hål i korken utan kör ner slangen direkt och håller fast den med en klädnypa. Eftersom ägg flyter så är det väldigt lätt att tappa ur artemian i silen och sedan hälla tillbaka vattnet, samt pytsa i en omgång ägg till. Jag upptäckte nyss att en vikork passar utmärkt (tappade bort plastkorken) vilken borde vara väldigt lätt att trycka slang/rör genom och få tat.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Prayerman
                    Användare
                    • June 2004
                    • 1314

Nu har min aulonocara "röd rubin" spottat. vet inte riktigt hur många det blev. Man ser fler ju längre man tittar. över 10 tror jag iallafall.

Alla jag sett är lite randiga, förutom en som är enfärgad? Någon som vet nåt om detta?
                    Tomas Wallengren

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

Jag får ändra min kläckningsmetod lite. Till min irritation så kläcker "äggen" lite tidigare i mitt varma rum, vilket gör att om jag pytsar i ägg på orgonen så håller de på att "kläckas" på kvällen när jag ska mata. Då svävar de och går inte skilja ut från nauplierna (de simmande små kräftdjuren).
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...