Hur skall man sköta ett yngelkar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

har två honor i samma kar!

Ola - de verkar otroligt stressade efter flytten....är det så att tuggande honor är skygga???....
    Och hur stora är yynglen när dom släpps ut?!?!? Hittat 2 microsaker som "simmar" runt i karet.....men dom ser ut som micromicor-yngel *L*

Vore väldigt tacksam för svar!

Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

Heltp plötsligt har mina ciklider blivit lektokiga, iförsig är det först nu de börjar bli vuxna. Jag har 4 tuggande honor för tillfället. Men bara en som jag lagt över till yngelkar.

dom har till och med lekt under medicineringen!
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Challe
        Användare
        • December 2003
        • 111

citat: Ursprungligen skickat av roccster

Och hur länge klarar sig ynglen i 30l innan man måste lägga över dem i ett större (för att inte råka ut för missväxt).
        Det här har jag funderat mycket över och har gjort en massa tester, så här gör jag numera.

Jag släpper ner den tuggande honan i ett 60l spottkar utrustad med ett litet innerfilter (typ fluval 1), syresten, doppvärmare samt 3 liggande krukor. Jag byter 20-30 av vattnet 2-3 gg i veckan men slammsuger ut foderresterna ifrån bottenglaset oftare.
        Honan går kvar hos ynglen 3-7 dagar efter den första spottningen. Jag matar ynglen med nykläckt Artemia åtminstånde den första veckan, alternativt med kemiskt skalade artemiaägg, de första 2 veckorna växer ynglena otroligt snabbt för att efter ca 1 månad som jag uppfattar det stanna upp i tillväxthastighet. Det är då jag flyttar över ynglena till ett 160l kar med filterficka. Just den otroligt bra filtreringen med filterficka gör att man kan tokmata utan att få en nitritchock. Regelbundna vattenbyten och uppsugning med slamsug av foderester sker regelbundet beroende på belastning av karet. 160 liter är nog kanske lite för stort men jag har provat att ha upp till 3 generationer (upp till ca 50) yngel med bra tillväxthastiget.

/Challe

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

citat:Ola - de verkar otroligt stressade efter flytten....är det så att tuggande honor är skygga???....
          Min erfarenhet av att flytta munruvande honor är inte extrem men ja, de blir rätt skygga. På samma sätt som Challe kör jag med krukor och öppningen på den ena vänder jag mot bakrutan (OBS kör aldrig plastkrukor, fiskarna kan fastna i hålen!).
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• bluetalk
            Användare
            • December 2002
            • 15

Det är bara bra att ha yngel i ett litet akvarium från början. De hittar maten mycket lättare. Man kan dra upp mbunas i ett 60 liters tills de är ungefär 5cm därefter flyttar jag dem till större eller säljer.

Kommentar

• Challe
              Användare
              • December 2003
              • 111

citat: - de verkar otroligt stressade efter flytten....är det så att tuggande honor är skygga???....
              I mina första försök att använda 60litraren som spottkar så hade jag inga krukor och honorna blev otroligt stressade vilket resulterade i långa tuggtider samt magra honor. Efter ett tips så la jag ner minst två krukor och honorna håller sig väldigt lugna när de kan gömma sig bakom/inuti krukorna vilket gör att de definitivt inte tappar lika mycket vikt samt i mitt tycke spottar tidigare. Vid ett tillfälle gick tom 2 tuggande honor i karet samtidigt men de verkade inte besväras av det då de hade var sin kruka att gömma sig i.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

citatet är bara bra att ha yngel i ett litet akvarium från början. De hittar maten mycket lättare. Man kan dra upp mbunas i ett 60 liters tills de är ungefär 5cm därefter flyttar jag dem till större eller säljer.
                Ja, jag har känslan av att vissa fiskar är mindre känsliga (syns sällan missbildade). Det jag beskriver ovan är 20 liter, 60 är större och borde funka för 20 SA/CA till 2 cm. Jag har sett Xenotilapia med missbildade brösfenor, och även där (liksom nästan alltd) tror jag inte på inavel som orsak.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

Jag får ta och leta upp ett större kar på blocket, inom de närmaste månaderna. Skulle vara kul att ha en kull på G för det mesta.

Just nu har min Ps Tropheops Chilumba börjat tugga. Hanen är ett extremt vackert ex. Man blir sugen på att försöka plocka ur henne, men jag har redan lagt över Johannii honan. Får ta henne en annan gång.

Jag antar att de kommer leka regelbundet när de väl kommit igång, eller?
                  Tomas Wallengren

Kommentar

• ciklidMartin
                    Användare
                    • February 2004
                    • 213

Hur matar ni ynglen? Det är ju en svår kombination att mata tillräckligt samtidigt som man inte vill få massor med matrester som förgiftar vattnet. Har ni några tipps?
                    /Martin

www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

Kommentar

• deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

Prayerman; skulle bara berätta att jag byter 50% vatten varje dag i yngelkaret från mitt stora kar för att bakteriefloran inte kommit igång riktigt....funkar helt super såhärlångt!

Störasta problemet för mig är filtret, fastän jag ställt ner kapaciteten på det, så åker det "förtidigtspottade" ynglen berg och dalbana i strömmen från filtret.....

Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Ronnie B
                        Användare
                        • May 2002
                        • 43

Till Martin!

Det kan vara en fördel om man har tex. ett par små Ancistrusmalar
                        som går och käkar på botten.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100965

Kommentar

• Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

Har någon dragit upp typ aulunocara i ett 40 liters till typ 5 cm?

jag vet att killen jag lånat karet av sålde vidare några kullar till zoobutiker. Det han drog upp var Mbuna. Vid ett tillfälle fick han 500:- kr, så han måste ju haft rätt många yngel där i.

Jag skall visserligen köpa mig ett eget som är större, men vet inte riktigt när det blir.

Har en Röd Rubin som jag hoppas skall spotta vilken dag som helst.
                          Tomas Wallengren

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

citat:Hur matar ni ynglen? Det är ju en svår kombination att mata tillräckligt samtidigt som man inte vill få massor med matrester som förgiftar vattnet. Har ni några tipps?
                            Jag kör i överskott på nykläckt artemia på morgonen. Dessa klarar sig minst tolv timmar. Finns det inga kvar när jag kommer hem så var det för lite. Sedan matar jag igen. Finns det inga kvar på morgonen var det för lite.

I kläckaren pytsar jag i "ägg" ungefär 20 timmar innan matning vilket gör att om jag bara kör en kläckare så har majoriteten vettigt näringsvärde. Jag försöker mata upp allt kläckt. Själv kör jag högre salthalt än rekomenderat (jag kör 3.5%) eftersom att jag fått för mig att äggen flyter bättre. Vattenbyts ofta. Jag kör grus med mycket malajiska sandsnäckor vilket gör att död Artemia snabbt försvinner).

Fisken flyttas till större akvarium när de tar grannulat, pellets och liknande.

Så här "vill" jag göra och det kräver knappt något jobb alls (det går vara mer effektiv och därmed föda upp fler fiskar per akvarium, vilket även jag pysslat med några gånger) och gör det ofta, men inte alltid
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

Jag har ett 45 liters yngelkar med 25 pundamilia nyererei som mår finfint och växer ganska bra. Vet inte exakt hur länge jag haft dom där men mer än 4 månader är det nog inte. Den största är upp mot 4 cm nu. Jag byter vatten var 9:e dag pga av slarv men det funkar.
                              Mvh
                              Robin

Kommentar

• deathdealer
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1639

en liten fråga till!
                                Jag har "inrett" mitt yngelkar, dvs grus och massa runda stenar för att dom ska känna sig trygga typ!!!
                                Men har fortfarande problem med att det blir sån fart på vattnet även när jag stryper filtret max. Vad göra eller är det inget problem??
                                Köpte svarta knästrupor i nylon, så innerfiltret är grymmt sexigt sjust nu! *asg*...

Tips på hur fasen man kläcker artemia!! (ursäkta, men har alldrig gjort det)

Deathdealer

Kommentar

Arbetssätt...