hel märkligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    hel märkligt

    jag fångade upp innan jag flyttade lite yngel från mina guldsöm för att flytta dem till ett yngel kar. jag la i lite java mossa osv o flytta över dem.

    jag har matat med artemia som jag kläcker. alla yngel trivs o växer men sen igår tappade jag hakan nästan bokstavligt ..det var ytterligare yngel av någon sort 2st. detta är inte guldsöm yngel för de är mindre mer avsmala och nästan genomskinliga. hur tusan kan jag två veckor efter jag lagt ynglena i burken få fram andra yngel. de enda som lekt i karet är guldsöm. grejen är att lavamossan har jag haft i över ett halvår utan att det kan ha kommit i yngel i dem. kan det komma yngel från artemia äggen..eller va tusan är det som kan ha hänt.

    tyvär har jag inget internet i min nya lya så jag kan inte lägga upp några bilder.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Vilka fiskar har gått med dem? Jag har odlat praktbarb på det sättet du beskriver. Jag har till och med läst att det finns barber som med flit lägger ägg hos äggvaktande fisk.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3
      fiskanra som har gått med dem är, nicuraguensa, eldbuk, malar, pansarmalar, samt regnbågs fisk. grejen är att jag damsög upp ynglena från guldsöms honan när dagen efter de var frisimmande o alla av dem låg i groppen som hon grävt. enda prommille chansen är om två av regbågs yngel skulle trillat ner i hennes gropp men regnbågar föder väl levade??

      ps ingen av de andra cikliderna har lekt det vet jag till 100% ds

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Nej, regnbågar lägger ägg. Min gissning är regnbågsyngel.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1832

          #5
          Spännande, berätta när du vet. Kanske pansarmalsyngel?
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • March 2003
            • 527

            #6
            Eller har pansarmalarna gömt ägg i javamossan?
            :-D
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #7
              mossan är från ett kar som varit tomt.bara ensam med en ancistrus. ynglena togs från mittt 720 . ynglena o mossan lades i hop i et 80 liters.

              Kommentar

              • Tobias
                Användare
                • June 2004
                • 95

                #8
                Pansarmalar gillar javamossa. Skulle kunna tänka mig att dina extra yngel har kommit i närheten av guldsöm honan vars föräldrainstinkt har tagit över varpå hon har spottat in dem med sina egna.
                På väg tillbaka in i hobbyn.

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

                  #9
                  pansar malar är det inte det är mycket långsmala yngel nästan helt genom skinliga utan de fläckar som mina guldsömyngel har

                  Kommentar

                  Arbetssätt...