Varför blir mina ciklider sjuka efter vattenbyte?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan eriksson
    Användare
    • May 2004
    • 159

tropfrog: pratar du om fullvuxna malawi eller skulle du inte ens ha halvstora yngel i mindre än 400l ?

Kommentar

• copy
      Användare
      • September 2004
      • 68

Att det er mange useriøse forhandlere er helt sikkert...
      han jeg kjøpt mine malawi av..anbefalte og mate med røde mygglarver å
      oxhjerte...=)
      er enig med de som sier at 70 liter er litt for lite ...
      1+2 av ett mindre typ malawi..skulle vel gå eller?
      <b><font color="red">Copyzoon</font id="red"></b>

Jeg glemmer alltid noe!!!!

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1836

citat:Ursprungligen skickat av johan eriksson

tropfrog: pratar du om fullvuxna malawi eller skulle du inte ens ha halvstora yngel i mindre än 400l ?
        jag håller inte yngel. Av praktiska skäl ser jag alltid till att det finns tillräckligt med rovfisk i karet för att begränsa ynglandet så långt det går. Självfallet kan man föda upp kullar i små kar. Men att köpa fisk som man avser att dra upp till storlek och sätta dom i 70 liter är inte bra.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• johan eriksson
          Användare
          • May 2004
          • 159

det resonemanget ställer jag helt klart upp på, tyckte bara det lät lite väl hårt.

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

om man tänker så här

i sjön simmar fisken 100tals meter när den söker föda sedan hamnar den i ett akvarium, frågan e då om fisken märker någon skillnad på 70 respektive 100cm... det e frågan det för vi kan ju tycka när vi sitter där att det e stor skillnad på burkarna men frågan e om fisken tycker det.

http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• omega3
              Användare
              • September 2004
              • 16

Okej, många goda råd får man tacka för.
              Men vadska jag göra? Jag har varken plats eller råd för tillfället att skaffa ett större akvarium.... Än så länge är dom inte så stora och dom verkar inte lida av utrymmet...
              Ska jag ge bort dom? Det vill jag ju inte göra..
              Tänk att lite akvariefisk kunde skapa ett sånt engagemang hos mej...

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1836

Det är inte simutrymmet som är det stora problemet. Det stora problemet är att dina fiskar äter, skiter och förorenar vattnet. Du har dessutom ett filter som inte orkar bryta ner all skit. Då får du främst problem med nitrit, sedaqn nitrat. Nitrit är direkt farligt och kan vara anledningen till att fiskarna dör vid vattenbyten. Tvättar du filtret sammtidigt som du byter vatten?

OM du skall ha kvar dina fiskar så måste du skaffa ett mycket större filter, skaffa vattentester för främst nitrit och nitrat så att du kan övervaka vad som händer i vattnet och sen måste du byta mycket mer vatten.

Jag själv skulle efter 20 år inom akvaristiken inte våga mig på ett så ostabilt projekt i vilket fall. Så mitt råd är att göra av med dom och satsa på fiskar som skulle kunna vara i ditt kar långsiktigt. Mitt förslag är att göra av med alla fiskarna utom malen och sen köpa en mindre grupp snäcklekare (1+2-4).
                MVH
                Magnus

Kommentar

• omega3
                  Användare
                  • September 2004
                  • 16

kanske är jag lite trögfattad...
                  men filtret jag har (enligt affären jag köpte det i som tycks snuva mej vid näsan hela tiden) så renar det hundra liter vatten i timman på högsta läget... jag har ju bara 70 liter... är det ändå för lite? Jag kollar nitrit och ph varje vecka... och rengör filtret ungefär en gång i månaden, allt enligt instruktioner från samma dåliga affär...
                  Det känns så tråkigt att ge upp mitt vackra akvarium..

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Guldbarberna är det väl inget fel på...
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• omega3
                      Användare
                      • September 2004
                      • 16

Nej, guldbarberna är det inget fel på, det är bara cikliderna som insjuknar....

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1836

Filtret klarar aldeles säker att driva ett 70 literskar med låg till normal belastning. Men i ett kar med så mycket belastning måste du ha ett större filter. Det är altså främst filtervolymen som är för liten, även om cirkulationshastigheten är lite låg. Dina fiskar kommer att trivas bra oavsett cirkulationshastighet så länge filtrets volym är välavvägt till BÅDE kar och fisklast.
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

citat:Nej, guldbarberna är det inget fel på, det är bara cikliderna som insjuknar....
                          Jag menade att de är utmärkta invånare i ditt akvarium, så troligen även malen.

I ett större akvarium går säkert mal, guldbarb och praktbotia utmärkt med ett gäng mbuna, men de flesta här tycker att det är som att ha senap på glassen. De "felaktiga" vattenvärdena för många vanliga akvariefiskar tas bara upp om man vill blanda dem med malawi- eller tanganyikacikider men i de flesta kommuner är det malawivatten man får från kranen (och guldbarb och praktbotia klarar sig utmärkt hos folk).

Jag känner flera som har rödzebra med vanliga, men robusta, akvariefiskar utan problem! Skilnaden är att de har akvarier som är mer än en meter långa.

Felet här är att akvariet är för litet, särskilt med tanke på att du inte är van vid munruvande ciklider vars hanar kan vara ilskna mot varandra och även mot honorna och att praktbotia stor (30 cm enligt FishBase vilket är det största jag sett men jag har sett uppgifter på 45 cm) blir men det tar väldigt lång tid.

Du borde skaffa dig ett ytterfilter. Innefilter tar så stor plats.

Slutligen: se inte salttillsats som något du gör en gång i veckan utan något du gör efter vattenbyte och i relation hur mycket vatten du tar ut (inte fyller på, salt kvar även om vatten dunstar).
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• omega3
                            Användare
                            • September 2004
                            • 16

Okej! Tack så mycket Ola för dina goda råd!
                            Det verkar som om det är dags att omvärdera möbleringen här hemma....

/Marie

Kommentar

• ZakatH
                              Användare
                              • April 2004
                              • 313

Jag skulle definitivt skaffa ett större kar om jag vore du, sen om man får tumma lite på annan inredning så får det gå
                              Satte in ett 300l kar hemma i söndags så det fick bli lite som det blev med resten.

Kommentar

• omega3
                                Användare
                                • September 2004
                                • 16

hmmm, ja, jag får väl slänga ut teven!

Kommentar

Arbetssätt...