Varför blir mina ciklider sjuka efter vattenbyte?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • omega3
    Användare
    • September 2004
    • 16

Varför blir mina ciklider sjuka efter vattenbyte?

Hej!
    För ungefär ett år sedan köpte jag sex stycken ciklider, tre stycken Labidochromis caeruleus och tre Melanochromis auratus till mitt nya akvarium.
    Alla utom två dog efter en vecka och jag fick nya från butiken. Dessa har jag med stora problem lyckats hålla vid liv sånär som på två gula och två blå.
    Varje gång jag gör ett delvattenbyte, 1/3, så blir dom sjuka. Detta trots att jag använder ectozon och aquasafe och allt annat som jag köpte i samband med fiskarna.
    Jag har hittils på fiskhandlarens inrådan lagt ungefär 1000 på medicin till fiskarna som hela tiden blir sjuka. Jag byter vatten varannan vecka.
    Under sommaren som gått har jag inte bytt vatten, taskigt kan tyckas, men det är lätt att tröttna när fiskarna hela tiden är sjuka. Har haft akvarium förr och aldrig haft såna här problem. Så gjorde jag ett delvattenbyte i söndags, 1/3 och idag har jag en sjuk fisk och tre andra har redan börjat hosta upp maten.....
    Den som är sjukast ligger och flyter vid ytan och dom andra är på den hela tiden och det ser ut som om dom hugger på den.
    Ska också säga att jag inte en enda gång har sett någon avföring från cikliderna. Från andra fiskar kan ju avföringen hänga från buken innan den "släpper".

Vad ska jag göra? Göra mig av med dessa hopplösa ciklider och köpa helt nya?

/Marie
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1836

Berätta allt om karet så kanske någon har en idé (kanske jag).

Rent spontant så skulle jag tipsa om att du har problem pga för mycket salt. Docerar du för hela karet eller för bytt vatten? I vilket fall så tycker jag att du skall försöka att sakta vänja fiskarna av med salttillsatsen. Saltet i sig gör ingen nytta, men fiskarna kan ta stor skada av förändringar i salthalten, det är det som tillverkarna argumenterar med, typ: Fiskarna blir bara sjuka om du slutar med salttillsatsen.
    MNH
    Magnus

Kommentar

• FUSCO
      Användare
      • October 2003
      • 15

Vad ger du för mat till dom ?

Kommentar

• copy
        Användare
        • September 2004
        • 68

Jeg hadde samme problem,men jeg har satt inn diffuzor tilkoblet ei luftpumpe.Etter det har jeg ikke hatt noe problem=)
        <b><font color="red">Copyzoon</font id="red"></b>

Jeg glemmer alltid noe!!!!

Kommentar

• Ante
          Användare
          • November 2002
          • 571

har du egen brunn eller komunalt vatten?
          hur stor burk?
          vad hållre ditt akvarievatten för värden när du ska byta och hur mycket skiljer det sig mot ditt kranvatten?
          ge så mycket info du kan så kanske någon kommer på något värdefullt.

Kommentar

• petter_c
            Användare
            • April 2003
            • 22

Jag har haft stora problem med dödsfall av diverse sorters Tanganyika (dock ej Duboisi!) i samband med vattenbyten. De stod på botten, tappade färg och flämtade kraftigt. Efter goda råd från bland annat detta forumet är det nu månader sedan någonting tråkigt hände och fiskarna är i mycket god kondition. Mitt problem (inbillar jag mig) var att vattnet från den egna brunnen innehåller mycket CO2 (pH kring 7 och KH 10) och att det efter en tid i akvariet avgasats på CO2 och då stiger ph till över 8. Mängden CO2 vid pH 8.3 och KH 10 är 95% lägre än vid ph 7 och KH 10 [formel: CO2=KH/2.8x10^(7.91-pH)].

Har du kollat dina vattenvärden på akvarievatten innan delvattenbytet och jämfört dessa med kranvattnets?

Idag "mellanlagrar" jag påfyllnadsvattnet i en stor plastbalja och justerar pH-värdet med hjälp av bikarbonat. Därefter överför jag det till akvariet. Bikarbonatet är den enda tillsats jag använder mig av.

Förresten, dog det några fiskar under sommarperioden då du inte bytte vatten?
            För mig var det så misstankarna om kranvattnets betydelse började. Det dog nämligen inga fiskar när jag "slarvade" med vattenbyten, bara strax efter...

Lycka till!

/Petter

Kommentar

• omega3
              Användare
              • September 2004
              • 16

Oj, vad bra med så många svar!
              Okej, nu ska vi se om jag kan ge er lite mer info om mitt probelmakvarium...
              Jag har ett 70 liters akvarium med ovan nämnda malawiciklider samt praktbotia, guldbarber och såklart en mal. en hel del gröna växter samt kalkstenar etc... Jag matar fiskarna med artemia och cichlid staple. Temperaturen ligger på 26 grader och ph värdet är 8,0. Nitrithalten ligger under 0,3.
              Kommunalt vatten som har ett ph på ungefär 7.

Jag doserar ectozon med 1 tsk i veckan i akvariet och idag fick jag tipset i fiskaffären att jag skulle ta min nu sjuka ciklid och saltbada honom en stund....
              Ska jag sluta med saltet?
              Inga fiskar har dött under sommaren, dom blir sjuka och några dör efter vattenbyten vilket gör att det verkar vara fel på vattnet... men det är konstigt i alla fall....

/Marie

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1836

Vem har rekomenderat dig att Hålla 6 malawiciklider, en praktbotia, några guldbarber (hur många?) och mal i samma kar? Om butiken har sagt att det går så tycker jag att du skall byta butik.

Vad har du för filter?
                MVH
                Magnus

Kommentar

• Magnus W
                  Användare
                  • April 2003
                  • 101

citat:Ursprungligen skickat av omega3

Jag doserar ectozon med 1 tsk i veckan i akvariet och idag fick jag tipset i fiskaffären att jag skulle ta min nu sjuka ciklid och saltbada honom en stund....
                  Ska jag sluta med saltet?
                  Om inte annat så kan du börja spara pengar genom att sluta köpa Ectozon. Det är i princip helt vanligt salt med en mycket större prislapp. Grovsalt (jodfritt) är en fullgod ersättning. Känner du dig avancerad så blandar du ditt eget "ectozon"såhär.

-- MW

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1836

Vad har du för filter?
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• omega3
                      Användare
                      • September 2004
                      • 16

Jag har Fluval 2.
                      Jag har tre praktbotier och fem guldbarber tillsammans med 4 malawi... det ska man alltså inte ha? (börjar känna mig grundlurad....)

/Marie

Kommentar

• Norpan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 103

Problemet är att du har valt fiskar som inte vill ha samma vattenvärden, praktbotia (som blir väldigt stora) och guldbarber vill ha surare vatten än malawi. Ditt akvarium är i minsta laget för malawi, kanske spara guldbarberna och komplettera med något lämpligt?
                        //Jenny

Kommentar

• omega3
                          Användare
                          • September 2004
                          • 16

tanken var när vi köpte cikliderna förra året att vi skulle byta upp oss till ett 100 liters när dom vuxit lite. Dom var inte mer än två centimeter när vi köpte dom. Under året som gått har dom inte vuxit så mycket eftersom dom varit sjuka och nu känns det onödigt och dyrt att köpa ett större eftersom fiskarna dör hela tiden.
                          Akvarieaffären som jag handlar i påstår att han är superduktig på ciklider och det var på hans inrådan som jag köpte praktbotia och guldbarb för att få lite mer liv i akvariet....
                          /marie

Kommentar

• Norpan
                            Användare
                            • August 2004
                            • 103

Jag tycker inte att han verkar så "superduktig" om han ger sådana råd..Jag är iochför sig inte särskilt duktig på ciklider själv, men lite har man väl lyckats snappa upp.. Det kan ju också vara så att han inte är så duktig på botior eftersom han inte visste att de bör ha ett akvarium på 350 liter eller så. Alltid lika tråkigt när man råkar ut för oseriösa handlare, speciellt när fiskarna blir dåliga av deras råd.. Mitt tips är att söka information själv, på nätet och genom böcker och läs _kritiskt_. Lycka till i fortsättningen och försök göra dig av med de fiskar som inte passar.

Ett större akvarium är lättare att sköta och marginalerna är större, titta gärna på ett som är runt 200 liter, finns begagnat så blir det inte så dyrt.
                            //Jenny

Kommentar

• tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1836

Den allmäna rekomendationen för akvarium till malawiciklider är minst 200 liter, själv skulle jag aldrig hålla dom i mindre än 400 liter. Läs faq om malawi:

MVH
                              Magnus

Kommentar

Arbetssätt...