If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Asså, jag köpte Nordsjö Epolan V, 1L för 240kr.. Ringde sedan ner till Epotex och fick veta att deras NM KLarlack 1kg (som är garanterad för akvariumsyften) kostar 290kr.
Åkte tillbaka igår och lämnade tillbaka Nordsjö lacken, och fick Epotexen hem idag.. tycker det är värt att lägga ut 50 lappen mer per kilo för att få garanterat bra prylar.
Jag hade ringt ner till Nordsjö dagen efter Epolan V köpet, och snubben i andra änden va mycket tveksam till om det skulle hålla mer än nåt år.. Men men, det finns folk här på forumet som har bra erfarenheter av det.
Jag har nog tidigare skrivit om epoxy på detta forum men upprepning är ju inlärningens moder så jag tar om det igen.
I fråga om epoxy är det MYCKET viktigt att skydda huden. Ämnet är extremt allergiframkallande och för den som har otur ("fel" anlag?) räcker det med en eller ett fåtal exponeringar för att utveckla bla svåra hudeksem. Eksem som sedan (tyvärr) kan bli kvar trots att exponeringen för allergenet inte längre kvarstår. Mitt råd är att ni som använder er av tex Epotex är mer försiktiga än ni anser er behöva vara. Med andra ord, använd såväl livrem som hängslen även om ni är övertygade om er egen osårbarhet.
/Mikael Mayer (som har använt såväl Epotex som andra epoxyprodukter utan att bli allergisk)
Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.
Köpte Epotex, 1 liter som räcker till ca 2Kvm kostade 290 kr + frakt 137 kr beställde på måndag och hade det hemma på onsdag så det gick ju snabbt och blev inte mycket dyrare än att chansa på någon annan lack.
Ni som har använt Epotex, är det något speciellt förutom ovanstående att tänka på när man lackar?
Ni som har använt Epotex, är det något speciellt förutom ovanstående att tänka på när man lackar?
Blanda noggrannt, använd helst våg med gram-upplösning. Exempel: 100 gram bas, 53 gram härdare. För mycket härdare är inte livsfarligt, överskottet försvinner med några 100% vattenbyten innan man stoppar ner nåt levande i akvariet. För lite härdare (eller dåligt blandat) kan ge vita fläckar i lacken när vattnet fylls på.
Billiga penslar duger gott. De kan bara användas en gång, sen slänger man dem. Försök att dra ur ev. lösa penselhår ur dem först så slipper man pilla bort dem ur lacken sedan.
Har en liten fundering att man skulle kunna spraya på lacken, e det nån som har provat? Tänkte eventuellt prova att måla bakgrunden med olika sten sprayer, men det står speciellt att dom skadar vattenlevande djur kapslar lacken in detta om man enbart lackar över det sprayade eller skall man lacka baksidan av frigoliten med?
Kommentar