Alternativ till Epotex

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mangan
    Användare
    • November 2003
    • 86

    Alternativ till Epotex

    Hallå

    Vore tacksam om jag kunde få lite tips om alternativ till Epotex. Era egna erfarenheter mm.
    Mvh
    Mangan
  • Zoonie

    #2
    Asså, jag köpte Nordsjö Epolan V, 1L för 240kr.. Ringde sedan ner till Epotex och fick veta att deras NM KLarlack 1kg (som är garanterad för akvariumsyften) kostar 290kr.

    Åkte tillbaka igår och lämnade tillbaka Nordsjö lacken, och fick Epotexen hem idag.. tycker det är värt att lägga ut 50 lappen mer per kilo för att få garanterat bra prylar.

    Jag hade ringt ner till Nordsjö dagen efter Epolan V köpet, och snubben i andra änden va mycket tveksam till om det skulle hålla mer än nåt år.. Men men, det finns folk här på forumet som har bra erfarenheter av det.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Jag har Epolan V, men jag råder alla att köpa Epotex. Inte för att Nordsjö´s Epolan V är dålig utan för att Epotex är den bästa...

      Priset verkar ha gått ned...jag fick ge över 500kr för två tre år sedan till min 375a?!?!

      Kommentar

      • Mangan
        Användare
        • November 2003
        • 86

        #4
        Trodde prisskillnaden var större men skiljer det så lite spelar det ju ingen roll.
        Mvh
        Mangan

        Kommentar

        • matshall
          Användare
          • March 2003
          • 31

          #5
          Jag använde Flüggers 2 komponents epoxygolvlack till min bakgrund. Jag har haft bakgrunden i karet i 2 år och den ser fin ut och inga fiskar har dött.

          Lacket kostade 160 :- för 1 liter

          /Mats
          ---------------
          222 l golden, rödzebra o ancistrus

          Kommentar

          • Mikael
            Användare
            • April 2002
            • 347

            #6
            Jag har nog tidigare skrivit om epoxy på detta forum men upprepning är ju inlärningens moder så jag tar om det igen.

            I fråga om epoxy är det MYCKET viktigt att skydda huden. Ämnet är extremt allergiframkallande och för den som har otur ("fel" anlag?) räcker det med en eller ett fåtal exponeringar för att utveckla bla svåra hudeksem. Eksem som sedan (tyvärr) kan bli kvar trots att exponeringen för allergenet inte längre kvarstår. Mitt råd är att ni som använder er av tex Epotex är mer försiktiga än ni anser er behöva vara. Med andra ord, använd såväl livrem som hängslen även om ni är övertygade om er egen osårbarhet.

            /Mikael Mayer (som har använt såväl Epotex som andra epoxyprodukter utan att bli allergisk)
            Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

            - Lars Falk

            Kommentar

            • Mangan
              Användare
              • November 2003
              • 86

              #7
              Köpte Epotex, 1 liter som räcker till ca 2Kvm kostade 290 kr + frakt 137 kr beställde på måndag och hade det hemma på onsdag så det gick ju snabbt och blev inte mycket dyrare än att chansa på någon annan lack.

              Ni som har använt Epotex, är det något speciellt förutom ovanstående att tänka på när man lackar?
              Mvh
              Mangan

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Lacka tunt!

                Gärna flera lager...typ två...men tunt! Följ Epotex rekommendationer så löser det sig...eller rättare sagt hmm...fäster det bra.

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1081

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Mangan


                  Ni som har använt Epotex, är det något speciellt förutom ovanstående att tänka på när man lackar?
                  Blanda noggrannt, använd helst våg med gram-upplösning. Exempel: 100 gram bas, 53 gram härdare. För mycket härdare är inte livsfarligt, överskottet försvinner med några 100% vattenbyten innan man stoppar ner nåt levande i akvariet. För lite härdare (eller dåligt blandat) kan ge vita fläckar i lacken när vattnet fylls på.

                  /Hasse

                  Kommentar

                  • Carin

                    #10
                    Vilken kvalitet på pensel bör man välja? Funkar en billig pensel eller bör man investera i en bra?

                    Vänligen

                    Carin

                    Kommentar

                    • Hasse_H
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1081

                      #11
                      Billiga penslar duger gott. De kan bara användas en gång, sen slänger man dem. Försök att dra ur ev. lösa penselhår ur dem först så slipper man pilla bort dem ur lacken sedan.

                      /Hasse

                      Kommentar

                      • Mangan
                        Användare
                        • November 2003
                        • 86

                        #12
                        Har en liten fundering att man skulle kunna spraya på lacken, e det nån som har provat? Tänkte eventuellt prova att måla bakgrunden med olika sten sprayer, men det står speciellt att dom skadar vattenlevande djur kapslar lacken in detta om man enbart lackar över det sprayade eller skall man lacka baksidan av frigoliten med?
                        Mvh
                        Mangan

                        Kommentar

                        Arbetssätt...