Jag har haft några års Tanganyikauppehåll, men har nu tänkt att starta upp ett 400 liters Tanganyikakar. Jag har nu flyttat till eget hus med grävd brunn och fick en chock när jag kollade vattenvärdena, PH på 5,5 och DH på ca 5. (Jag har kollat med flera olika tester) Det har ju regnat mycket i sommar och det kan ju förstås ha sänkt PH't. Vad göra? Är det bara att ge upp Tanganyikaplanerna och skaffa discus istället eller går det att fixa till med t.ex. bikarbonat?
Väldigt lågt PH, vad göra?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Ja, ge upp tangayika och kör på diskus eller liknande.
Inte ofta man hittar idealt vatten till survatten fiskarAnders L -
Jag håller med Anli att du kan skatta dig lycklig. Med det där vattnet kan du ha vilka fiskar som helst! Filtrera över kalk och kör i bikarbonat så får du fint vatten. Fast är det bra att ha så surt vatten som dricksvatten. Risk för kopparförgiftning?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Nej, det är nog inte så bra till dricksvatten. Skall se om jag kan göra någonting åt det. Tror du alltså Ola att jag kan få till ett bra Tangayikavatten med filtrering över kalk och bikarbonat (i mängder då kan jag tänka?!)Kommentar
-
citat:Tror du alltså Ola att jag kan få till ett bra Tangayikavatten med filtrering över kalk och bikarbonat (i mängder då kan jag tänka?!)Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag har höjt ph från 7 till lite över 8 med
korallsand. Snyggt och praktiskt då man slipper
ph höjande medel.Kommentar
Kommentar