Inredningsförslag!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Inredningsförslag!

    Håller på och planerar mitt 600-literkar som jag ska hålla Malawis i.
    Monterar just nu dit en BTN-Rockybakgrund, ska sen lägga dit ett liggunderlag som skydd mot tunga stenar etc. Tänkte bestrycka liggunderlaget med silikon och sen lägga på ett tunt lager med grus för att slippa se liggunderlaget när fiskarna gräver. Någon som har gjort detta med positivt resultat?

    Någon som har några inredningstips (gärna bilder).
    Vad använder ni för stenar?
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

    #2
    Så har gjorde jag:
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ok, Hank!

      I och med att jag har en Rocky-bakgrund som jag måste silkona fast på kortsidorna och i botten så har jag skurit till liggunderlaget efter bakgrundens konturer (för att kunna fästa bakgrunden i botten). Det är väl bäst att silikona liggunderlaget utanför karet (blir väl lätt kladigt annars) även om liggunderalget inte är lika styft som en frigolitskiva?

      Vad använder du för grus?

      Kommentar

      • roccster
        Användare
        • August 2004
        • 583

        #4
        Är du säker på att liggunderlaget inte avsundrar något giftigt om det ligger i vatten?

        Jag hade gått på frigolit.

        Hank:

        Jäkligt fint kar, du verkar ha hittat en sweet spot att ha det på också. Satan att jag valde en öppen planlösning
        MVH

        / Richard
        http://www.ornemark.com

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Har tagit det för givet att det inte gör det.
          De flesta vad jag vet använder liggunderlag istället för frigolit. Frigolit är ju så "smäckigt" så av den anledingen tror jag att de flesta använder liggunderlag. Bra att du tog upp det, har tänkt på det men har som sagt tagit det för givet.

          Är det någon som vet om liggunderlag avger något giftigt ämne?

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

            #6
            Jag vet iaf många som använder liggunderlag och har gjort så i flera år utan vare sig fiskdöd eller andra problem. Själv använder jag dock frigolit mest för att det har råkat finnats till hands när jag behövt det.

            /Hasse

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1834

              #7
              Det är säkert stors skillnader på liggunderlag och liggunderlag. De finns väl en hel uppsjö med olika material i liggunderlag, så det vore dumt att generalisera på detta sätt. Men jag har svårt att tro att det på den Svenska marknaden finns liggunderlag som kan släppa ifrån sig giftiga ämnen. Många har provat och jag har aldrig hört om någon som misstänker sitt liggunderlag för att orsaka problem.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Tropfrog, på Zoopet svarar du att "ingenting är säkert" (i samma ämne)???

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1834

                  #9
                  Precis, vad är det i mitt inlägg i denna tråden som får dig att tro att det är säkert? Ingenting är säkert.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • roccster
                    Användare
                    • August 2004
                    • 583

                    #10
                    Sedan är det ju bra mycket billigare med frigolit.

                    10kr för en 10mm skiva på 1200x600mm.

                    Liggunderlag är väl en aning dyrare samt att det har en bra funktion som just liggunderlag

                    Fast nu har du ju redan skurit sönder det :/

                    När det gäller övriga inredningsförslag så är det ju bäst att kolla på hur andra gjort och se om du kan bli inspirerad. BTN är ju skitsnyggt och jag föredrar Moduler istället för en hel bakgr.

                    Har sett en hel del kar där de kör med Rådasand till BTN-rocky och det är jättesnyggt.

                    När det gäller sten såg jag någon som hade kompleterat med röd granit eller om det var röd skiffer. Funkar kanon med BTN-rocky. Jag tror iofs att all sten du kan hitta i den svenska naturen går bra med den modulen. Kalksten kan vara lite för ljus. Finns ju lite olika sandstenar som kan funka.

                    Hur har du tänkt göra med filtreringen? Bakom modulen? En separat modul på ena kortsidan?

                    Fasen vad jag önskar att detta var mina problem
                    MVH

                    / Richard
                    http://www.ornemark.com

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

                      #11
                      Håller med Richard, det är det som är halva tjusningen med hobbyn enligt mig.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      Arbetssätt...