Räkyngel, borta???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    Användare
    • September 2004
    • 142

    Räkyngel, borta???

    Har två räkor som bär på ägg * hade... den ena räkan hade ägg i förrgår, dem va jättegula och man kunde till och med se ögonen på räkynglena men, när jag kollade igå så vad äggen och ynglen putsväck! är det så at dem andra fiskarna:
    svärdbärare
    dvärggurami
    segelfensmolly
    segelfenspleco
    90% säker att det är en glasräka:



    För säkerhets skull gjorde jag en "mjärde", tror det var PatrikMalmo som tipsade mig om den, en "kräftfälla" stor ingång, liten utgång så att dem fångas där i. Jag hade den i under natten men nu p morgonen var där inga räkyngel, är dem för svåra att se eller har dem blivit uppätna?

    Har en "kull" på gång med fler ägg, större hona, ska bli kul och se hur dem utvecklas. Hoppas på tips hur ja ska göra till nästa gång!

    Tack på förhand!!
    Den som inte orkar jobba får nöje nobba!
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Som du antagligen läst på wirbellose.de, så har den där räkan planktoniska larver. Visserligen behöver de inte saltvatten (som Amano- och filtrerar-räkor) men larverna är mycket små och simmar omkring i ett antal dagar innan de metamorfoserar och blir små miniatyr-räkor. Jag skulle vilja påstå att det är mycket troligt att dina fiskar har ätit upp räklarverna.
    Nästa runda kan du flytta den gravida honan till ett eget akvarium med mild cirkulation och mycket javamossa, gärna en del alger och 'skrufs' också, och låta dem kläckas där. Larverna lever de första dagarna på sin gulesäck, och kan sen utfodras med t.ex. nykläckt artemia. När de efter cirka 4 veckor metamorfoserat och landat på bottnen som miniatyr-räkor kan de äta samma som sina föräldrar, fast förstås mer finfördelat.

    Kommentar

    • zoomi
      Användare
      • September 2004
      • 142

      #3
      men jag har bara 2 akvarium igång, vanliga och ett yngelkar.
      Men hon-räkan kanske äter upp alla mina yngel och detta vill jag inte riskera för att det är min första kull av svärdbärare och jag vill att dessa ska klara sig. men vet du nått om hon äter yngel för isåfall bara flyttar jag över henne, men annars kan jag väll bara flyttaöver hon i yngel-kasse sån av plast så föder hon i den, kan precisera kanska bra iom att honan hade äggen i 2 veckor typ sen blev äggen gula och man kunde se ögonen på äggen i ca 2 dagar sen var äggen borta... men som tur är så kommer en ny kull av en ny hona förhoppningsvis snart, dem e fortfarande gröna.
      Kanske förblir obefruktade :*(
      Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Nejdå, ingen fara, räkan äter inte upp dina svärdbärar-yngel.

        Kommentar

        • zoomi
          Användare
          • September 2004
          • 142

          #5
          men dem har "stora", är du verkligen säker på det...? aja jag kan ju testa.. får hoppas på det bästa!
          Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            Den räka du länkade till är helt ofarlig för fisk. Det finns andra Macrobrachium (framförallt M. rosenbergi!) som är farliga för fisk, men har du den som är på bilden så är det ingen fara.

            Kommentar

            • zoomi
              Användare
              • September 2004
              • 142

              #7
              mm.. den verkar snäll så det kan väll stämma, men dem klorna ser otäcka ut
              Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

              Kommentar

              Arbetssätt...