Jag söker det snyggaste akvariumet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1832

    #61
    citat:Japp åled har blivit ombed att titta på akvarium som spruckit.
    Kommer den informationen från en viss Arnold?
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #62
      Acryl är något helt annat att limma ihop.
      Men visst ska man jämföra så så är det som du säger.
      Det jag har velat säga i mina inlägg är att man bör tänka på säkerheten innan man handlar.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #63
        helglas tickande bomber höhöhö, du e rolig.
        fish r friend

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1832

          #64
          Om man köper ett akvarium i butik så kan man vara säker på att karet inte kommer att ställa till det angående försäkringen. Inget försäkrinbgsbolag kan kräva av en att man känner till alla olika sätt att tillverka akvarium. Är det köpt i butik så är det fackmannamässigt gjort. Och det är det enda försäkringsbolagen kan kräva.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • October 2002
            • 985

            #65
            bmwpower:

            Att ett försäkringsbolag letar efter tillverkningsfel betyder att de vill se om det finns någon de kan få ut pengar av i sin tur. Det betyder inte att konsumenten inte får ersättning.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • Gwendly
              Användare
              • December 2003
              • 374

              #66
              lol@ helglas skulle vara tickande bomber bomber som gar av om 20 ar eller vada? DD

              Kommentar

              • spec_mats

                #67
                Angående helglas så vet väl de flesta att hållbarheten har en maxlängd runt 15-20 år och tar med det i sin beräkning, jag har iaf inte nån tanke på att behålla mitt nuvarande helglaskar efter 15 år-då köper jag nytt

                Kommentar

                • Uffeman
                  Användare
                  • February 2004
                  • 234

                  #68
                  Ja men om man efter 10-15 år märker att siliconet börjar bli dåligt så är det ju bara att silicona om det.
                  Och så kan du ha ditt helglas i ytterligare 10 år.

                  -Man ska se möjligheterna, inte svårigheterna

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1832

                    #69
                    Aluminiumramsakvarium efter 15-20 år då? Silikonet håller inte längre i ett alukar, och det är ju det som är den svaga länken.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • Torsten
                      NCS Medlem
                      • September 2002
                      • 647

                      #70
                      Kolla på http://helgo.net/ikon/full.php?p=/to.../Andras/Aleds/
                      Där visar Arnold själv i hög person hur han monterar ihop sina aluminiumkar. Bilbevis nog??
                      Hjälpte en kompis att lyfta in ett splirrans nytt Zooline, samma sak där, aluramen sätts ihop först med små vinklar som "låser" aluramen och sedan limmas glaset fast och fogas.
                      Det jag har svårast att förstå är att inte alla alurams-akvarier görs så. Sen om det e "säkrare" än helglas får någon annan bedömma, tror det e mera smaksak.
                      Men att säga att;
                      citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

                      aluramen håller inte ihop karet, det är rent kosmetiskt.
                      är rent nonsens!

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

                        #71
                        kolla in länken ovan som Torsten lägger ut...klicka på tillbakapilen överst i menyn och kolla in Stoby....vill man göra något annorlunda, så kolla in det karet!!! Magnefikt med klippan som går upp på väggen!!!

                        De ni!

                        Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • spec_mats

                          #72
                          citat:http://www.tenecor.com/images3/ultraquarium3l.jpg
                          Mitt nästa kar blir definitivt ett av Acryl-dyrt visst, men om det stämmer som tillverkaren säger så kan man ju ha ett acryl-tillverkat i hela sitt liv! Så i det långa loppet blir det ju faktiskt billigare än glasakvarium med sin "korta" livslängd

                          Kommentar

                          • bjurstrom
                            Användare
                            • March 2003
                            • 9

                            #73
                            att ett akvarium bara håller 15-20 år tror jag inte på. Ok, ett dåligt limmat eller ett med kasst silikonlim. Men ett vällimmad med bra silikon håller garanterat mycket längre än så. Jag har ett helglas hemma jag byggde själv (på ungdomsmöten i en akvarieförening) för 16-17 år sedan ca och det är inga som helst fel på det ännu och är aldrig omlimmat eller något annat. och skulle silionet blir dåligt är det ju bara att limma om det. Ett helglasakvarium kan man ha 100 år med 3-5 omlimningar. fy för slit o slängmentaliteten...
                            min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                            Kommentar

                            • Torsten
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 647

                              #74
                              Du menar deras 1900-liters? Det e betydligt snyggare i verkligheten, lovar!! Fast hörnkaret med moduler som går upp på väggen e inte heller kattskit..
                              En given favoritbutik!

                              Kommentar

                              • spec_mats

                                #75
                                men de flesta säger att ett silikonlimmat har en viss "livstid" och oavsett om man väljer att då limma om eller köper nytt så kostar det pengar, eller? om man då har ett akryl-akvarium så slipper man dessa kostnander å sparar därmed pengar-punkt slut

                                Kommentar

                                Arbetssätt...