Jag söker det snyggaste akvariumet!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1840

Heja fredrik! Om vi inte arbetar mot utveckling så sker inte heller någon utveckling. Att varan är svensk är i sig inte ett argument för ett högre pris, knappt i sverige men absolut inte utomlands. Däremot: Om vi vill ta mer betalt för våra svenska varor (vilket krävs i vårt löneläge) så måste vi göra saker mycket bättre än andra länder.

Jag tror absolut att åledskaren är mer välgjorda än de flesta andra, detta för att Arnold brinner för det han gör. Det höga priset är i sig ett skydd för att Arnold inte skall tröttna. Men jag kan omöjligt tycka att det är prisvärt. Bryr man sig inte direkt om kostnaderna så är det dock ett bra kar, det kommer man inte ifrån.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• Tobias
      Användare
      • June 2004
      • 95

citat:Ursprungligen skickat av Holgersson

http://www.tenecor.com/images3/ultraquarium3l.jpg Något i denna stilen kanske? Det är inte så stort bara 1300 gallon Sen kan man ju ha ett guppy avelspar där i.

Mvh Andreas
      Jag bor i stort sett granne med Tenecor, 15 miuter därifrån. Jag var dit och tittade lite på vad de bygger och det är en hel del intressanta saker.
      Kan nämnas att 5000-liters akvariet är det störst på listan, sedan bygger de vad man vill ha. När jag var där höll de på med ett akvarium på 11000 liter. Stort! Fast frakten kan ju komma att kosta lite väl mycket om det ska hela vägen från en öken till Sverige. Fast de erbjuder ju 10% rabatt nu

Tenecor tillverkar sina akvarier med akrylglas och alla kommer med livstids garanti. Visst, akryl repar så lätt så man kanske inte ska ha vissa malar i det och helst inte titta snett på det heller, men det har många fördelelar, t.ex. att det släpper in ljus bättre så det blir naturligare färger. Fogarna är starkare än själva glaset så då behövs ju knappast någon ram heller.
      Visserligen så behöver ju bara de större akvarierna i akrylglas en fog överhuvudtaget, så det blir ju snyggare på det sättet också. 300-600 liter ska väl gå utan fogar.

citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

Rena gör oxå riktigt snygga akvarium-undrar vad som är fördelar resp. nackdelar med sk. akrylakvarium? (plexiglas?)-som tenecor gör, se länken av henkedeh
      varför akryl på Tenecor

Finns det någon tillverkare i Sverige som jobbar med akrylglas?

Jag håller med om vad som sagts tidigare: möbeln måste vara snygg men det är också viktigt att man gömmer alla sladdar och interna pumpar osv.
      På väg tillbaka in i hobbyn.

Kommentar

• jannemannen
        Användare
        • July 2004
        • 306

Aj oj ! Jag har precis köpt ett Akvalux 960 ! Det lär ju gå sönder vilken sekund som helst.... Det är ju från Polen, och utan svensk aluminiumram ! He !

Mvh/Janne
        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• jannemannen
          Användare
          • July 2004
          • 306

Dessutom så får man inte alltid vad man betalar för ! Ibland får man mer än vad man betalar för, och ibland mycket mindre !

Mvh/Janne

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Auluminiumprofilen som ligger under bottenskivan på burken hålls fast av tyngden från burken vilket leder till att aluminiumprofilen längs botteglaset hjälper till att hålla fast sidoglasen i nederkanten, detta gäller då profilen är helgjuten i vinkeln.

http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• imported_n/a
              Användare
              • August 2004
              • 33

Hallå,

tack för länkarna!

Jag föll för ett akvarium från Deltec som heter "SoftLine Bowfront in Porsche Silver". Finns en bild på följande länk:

Är det någon som vet var man köper det till ett fördelaktigt pris? Är det ngn som har erfarenhet av att köpa direkt ifrån tillverkaren?

Kommentar

• Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 1913

Akvarielagunen har deltec akvarium hemma,inte just det akvariet du länka till dock.Men alla som säljer deras pumpar o.s.v kan säkert få hem deras kar med!....

ps. smakar det så kostar det men otroligt snygga kar iaf!

Kommentar

• Ante
                  Användare
                  • November 2002
                  • 571

Jag tycker Åledsburkarna är skitfula, Dalaburkarna med.
                  Men dom fyller sin funktion, sedan så lämnar väl framförallt Dalaburkarna övrigt att önska i kvalitet ibland.
                  vilket som helst av möbelakvarierna är ju snyggare än en sketen aluramburk.
                  Sedan så håller flera av dom löjligt låg kvalitet på ramper osv.
                  många är rent slarvigt limmade med en massa kladd lite här och var med silicon och det ger ett klart billigt intryck

Jag har även kört med Juwel och där kan man inte klaga på limning och rampernas kvalitet.
                  därmed inte sagt att bara dom kan göra möbelakvarium.

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1840

citat:Ursprungligen skickat av kungsholmen

Hallå,

tack för länkarna!

Jag föll för ett akvarium från Deltec som heter "SoftLine Bowfront in Porsche Silver". Finns en bild på följande länk:

Är det någon som vet var man köper det till ett fördelaktigt pris? Är det ngn som har erfarenhet av att köpa direkt ifrån tillverkaren?
                    Är det saltvatten du skall ha? Det karet du tittat på är vad jag vet ett komplett paket för saltvatten. Det är också lite av saltvattnets rolls royce och går lös på en bit över 100000 kr

Om du skall ha ett akvarium för sötvatten så tror jag nog att du får beställa direkt från tillverkaren då återförsäljarna kommer att sälja dig ett komplett paket med alltförmycket cirkulation och med onödiga grejor såsom mh,skummare och kalkreaktor.

Jag är övertygad om att deltec kan tillverka ett kar till dig som är förberett för sötvattensutrustning, men då får du specificera utrustningen själv efterssom deltec inte har några tillbehör för sötvatten.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• imported_n/a
                      Användare
                      • August 2004
                      • 33

Hej,

jag fann också att Deltec säljer "nakna" akvarium...(d v s utan skumutrustning/ saltvatten prylar..)

Är det ngn som äger ett Deltec? Vore kul att se bild samt få en utvärdering ifrån en användare, som är ägarae av det läckraste karet på jorden!

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1840

Kolla på saltvattensguiden.se, där finns en del som har saltvattenspaketet.
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

Vad säger ni om en svensk akvarie tillverkare dömmer ut ett akvarium som gått sönder.
                          Det har hänt och då betlar försäkringsbolagen något alls.
                          Vad det gäller hållfastigheten måste ni väl ändå hålla med om att helglas är tickamde bomber eller??
                          För det är ju enbart silikonet som håller ihop det.
                          Sedan är det bara åled som har nitade bottenstag.
                          Men som sagt smaken är ju som baken ville bara upplysa om varför det finns prisskilnad.
                          Jag kan även säga att jag sett ett juwel akavrium som rutan släppt på det var ingen vaker syn.

Kommentar

• jannemannen
                            Användare
                            • July 2004
                            • 306

bmwpower ! Jag förstår inte riktigt vad du får allt ifrån faktiskt.... Jag har då aldrig hört talas om ngn "svensk akvarietillverkare som dömt ut akvarium som gått sönder" ! Har du något belägg för detta överhuvudtaget ? Vilken svensk tillverkare var det ? Åled då eller ?

Du skrev tidigare att du skulle fixa fram bilder på hur dom sätter ihop att aluramsakvarium dessutom ! Hur går det med dom bilderna ?

Mvh/Janne

Kommentar

• bmwpower
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1934

Japp åled har blivit ombed att titta på akvarium som spruckit.
                              Bilder ska fixas blir nog till helgen kaknske tidigare.

Kommentar

• spec_mats

Allt beror ju på vad man jämför med, ta akvarietillverkaren Tenecor som tillverkar i acryl med livstidsgaranti-isåfall "bmwpower" så är de flesta akvarier med el utan ram helt värdelösa-även de som tillverkas av åleds akvarium

Kommentar

Arbetssätt...