Jag söker det snyggaste akvariumet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holgersson
    Användare
    • September 2003
    • 11

    #31
    http://www.tenecor.com/images3/ultraquarium3l.jpg Något i denna stilen kanske? Det är inte så stort bara 1300 gallon Sen kan man ju ha ett guppy avelspar där i.

    Mvh Andreas
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=101671

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • July 2004
      • 428

      #32
      bmwpovwer! Jag vill bli övertygad, bilder!!
      /Lasse

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        #33
        Okej jag försöka fixa det i veckan jag ska ringa en akvaritillverkare och se om jag kan få ta några bilder

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #34
          citat:För det första så är inte ramen för syns skull den är bärande.
          Vill du påvisa detta för mig och vad du menar med "bärande"?

          Men du måste väl ändå erkänna att alla aluminiumkar inte är byggda på samma sätt. En del har faktiskt bara en list för syns skull.

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

            #35
            Ofta är ju listen till för att dölja vattenlinjen, inte sant ?
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

              #36
              Bärnade är det för man pressa in kryss kilar i alla vinklar vilket gör att ramen är självbärnade.
              Det är omöjligt att dra isär en akvarieram innan man stoppar i glaset.
              Man använder 4tons tryck för att få in kilarna i ramen som har små räfflor.
              Jag vet att ocean akvarium endast har sina för syns skull.
              Så finns det vissa som endast sätter dit det i estitiskt syfte

              Kommentar

              • jowa
                Användare
                • February 2004
                • 194

                #37
                Fick en visning i lokalerna som Arnold i Åled tillverkar sina akvarium i och jag kan intyga att ramen INTE bara finns där för syns skull. Rammen fogas ihop under stort tryck (rör sig om ton) m h a passbitar som kan liknas vid ett hörn med piggar i x,y,z-led. Dessa bitar håller ihop karat så till den grad att man enbart skulle behöva använda silikonet för att täta det. Nu gör man inte det utan man drar på en rejäl silikonsträng så man även får berighet ifrån den. Man kör alltså både med hängslen och livrem med ett ramakvarium.

                PS. Bitarna som håller ihop ramen kan man se genom silikonet om man tittar noga eller då man omsilikonar ett akvarium. Jag såg det själv nyss på mitt gamla Dala Zooline. DS.

                PPS.Med reservation för gamla/udda/indiska/konstiga etc ramakvarium som ev kan cirkulera därute.
                http://hem.bredband.net/aquascene

                Kommentar

                • jowa
                  Användare
                  • February 2004
                  • 194

                  #38
                  Du hann före med några minuter bmwpower, men jag ser att vi är av samma uppfattning
                  http://hem.bredband.net/aquascene

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

                    #39
                    Härligt att fler förstått varför det är både kvalitets skillnad och pris skillnad.
                    Man får det man betalar för och inget annat men jag kan fixa bilder om det är någon som inte tro mig.
                    Men köp helglas kar där endast silikonet håller ihop det,och som alla vet så åldars silikonet vilket betyder att du vet aldrig när det släpper.
                    Samt att det kanske inte varit så seriöst vid rengörningen och då är det fett från fingavtryck och 0 i vidhäftning från silikonet.
                    Sen kan man aldrig jämför utländska polska kar med svenk eller danskt kvalite det är annan skatt a och löner och det viktigaste annan kvalitet.
                    Nu för tiden tar försäkringsbolgen kontkt med experter för att kolla om karen är av rätt konstruktion.
                    Skulle det visa sig att det inte är det så blir det ingen ersättning.
                    Detta är dagens sanning.
                    Åleds akvarium är inte billigaste men garanterat bäst i både passning och kvalitet.
                    Hur många våga lämmna 10års garnti på tätheten jag bara undra??
                    Det handlar om säkerhet inget annat.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #40
                      citat:Härligt att fler förstått varför det är både kvalitets skillnad och pris skillnad.
                      Man får det man betalar för och inget annat men jag kan fixa bilder om det är någon som inte tro mig.
                      Varje gång dessa rader dyker upp så irriterar det mig. Vem är detta riktat emot? Och hur kommer det sig att du tror att du är den ende som upptäckt världen?
                      Det är nog betydligt fler än du tycks tro som förstått det hela...

                      Självklart så talar priset ofta om kvaliteten på produkten. Inte alltid...men väldigt ofta.

                      Jag tackar dock för upplysningen angående hur en del aluminium akvarium sätts ihop. Det visste jag inte direkt, men jag har anat det tidigare genom att det krävs ett hårt arbete för att ersätta en trasigt glas på aluminium kar...man får tydligen pressa ut glaset för att kunna byta. Det är t o m nästan oekonomiskt att göra det när olyckan är framme...bättre köpa nytt.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

                        #41
                        Jag undrar också var man hittar 720 liters akvastabil-akvarier med möbel för 3000:-...

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #42
                          Det är inte inklusive möbel och inte 3000kr för ett 720, men för 3500kr.

                          Mail.ru — крупнейшая бесплатная почта, быстрый и удобный интерфейс, неограниченный объем ящика, надежная защита от спама и вирусов, мобильная версия и приложения для смартфонов. Также на Mail.ru: новости, поиск в интернете, игры, авто, спорт, знакомства, погода, работа

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

                            #43
                            Vad trevligt, man blir tydligen mer eller mindre idiotförklarad om man inte har åleds-akavarium...
                            Juwel, Mp och sånt är tydligen inte å tänka på ens.
                            Anders L

                            Kommentar

                            • salo
                              Användare
                              • April 2002
                              • 314

                              #44
                              citat:Ursprungligen skickat av anli

                              Vad trevligt, man blir tydligen mer eller mindre idiotförklarad om man inte har åleds-akavarium...
                              Juwel, Mp och sånt är tydligen inte å tänka på ens.
                              Ajaj, det blir till att slänga ut mitt Juwel RIO då för det lär ju braka sönder om några år... tyskar kan ju inte det där med kvalitet tydligen...



                              /J
                              540 (180x60x50) under uppbyggnad
                              30L Nano under planering
                              Drömmer om ett Nanorev

                              Kommentar

                              • fredrikr
                                Användare
                                • October 2002
                                • 985

                                #45
                                bmwpower:

                                Jag har Trygg Hansa med HusPlus och "drulleförsäkring". De hävdade på en direkt fråga att de utan vidare täcker *alla* kostnader (minus en självrisk på 2000kr) om jag råkar få 1000L vatten på golvet när akvariet går sönder. Det stämmer även med deras svar här: http://www.zoopet.com/akvarium/artik...kringsfr%E5gor

                                Jämt och ständigt återkommer detta "man får vad man betalar för", och det oberoende av var man köper saker ifrån, skatter och löneläge i det land man köper ifrån etc. Om det nu alltid var så att man får vad man betalar för, så skulle ju alla tidningar och internetsajter stryka kolumnen "prisvärdhet" i alla sina tester och bara ersätta den med en enda rad i testet som säger att man får vad man betalar för - den dyraste produkten är självklart den bästa och den billigaste är självklart den sämsta. Eller? I ett test av löpskor mellan ca 500-1700kr (publicerat för ett par veckor sedan i City eller Metro) konstaterades att testets billigaste sko faktiskt var betydligt bättre än testets dyraste sko. Däremellan fanns det alla varianter - dyrt och bra, dyrt och dåligt, billigt och bra, billigt och dåligt.

                                Det finns massor av faktorer som en akvarietillverkare kan påverka för att kunna sälja till ett lägre pris, utan att för den skull minska på kvaliteten:

                                * Köp glas från lågprisländer. Med noggranna val behöver kvaliteten inte vara lägre, det är bara billigare att tillverka i länder med lägre löner och ett lägre prisläge på allt som producenterna behöver.
                                * Köp stora kvantiteter glas åt gången så blir priset bättre och fraktkostnaderna lägre.
                                * Investera i ändamålsenliga lokaler och maskiner som gör arbetet effektivare. Det är lönerna som brukar bli den stora kostnaden i Sverige.
                                * Placera fabriken långt från storstäderna men nära transporter så kan man hålla lönerna nere men ändå kunna leverera överallt till rimliga priser.
                                * Utred om det lönar sig att ha en egen lastbil (eller hyra en vid behov) för att köra akvarier till de stora butikerna.
                                * Sänk vinstmarginalen per akvarium och ta igen det genom att sälja fler akvarium.
                                * Hitta bättre marknadsföringsmetoder, som säljer fler akvarium per investerad krona.

                                En skicklig företagsledare kan säkert hitta tio gånger så många punkter. Så vad får dig att tro att alla tillverkare av allting i hela världen redan ligger så lågt i pris som möjligt för den kvalitet de erbjuder? Det finns helt enkelt ingen anledning att tro det.

                                Inom flygfrakt finns en väl fungerande konkurrens. När det finns tio eller tjugo olika fraktfirmor att välja mellan, och alla kan erbjuda exakt samma tjänst, så kan ingen ha högre vinstmarginaler än att de nätt och jämt överlever. Tar de ut mer så hamnar de för högt i pris. Resultatet är att alla har en vinstmarginal på ca 1,5%. Riktigt där är inte akvarietillverkarna än, så det finns alla möjligheter för valfri tillverkare att sänka sina priser.

                                En sak som ofta återkommer, och som även du kommer in på, är att saker tillverkade i andra länder än Sverige automatiskt är sämre. Människan har gjort glas de senaste 7000 åren - det är inte något nytt, svenskutvecklat fenomen där vi har ett ointagligt försprång. Vad får dig att tro att vi skulle vara så mycket bättre på att göra glas i Sverige än i t ex Polen? Är det för att polacker är idioter som tyvärr inte kan bli lika duktiga som svenskar, eller är det för att polska företag omöjligt kan skaffa den dyra utrustning som krävs för att göra riktigt bra glas? Vi sitter här i vårt niomiljonersland och är så jä-a stolta över oss själva, och intalar oss att ingen annan kan göra saker så bra som vi. Well, think again, Batman! Det finns säkert en och annan dålig polsk akvarietillverkare, och lika säkert är att det finns en och annan dålig svensk akvarietillverkare.

                                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                                Kommentar

                                Arbetssätt...