If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Bilden är troligen inte den bästa...men den kan tillsammans med de andra ge en rättvisande bild av cikliden.
Sedan är arten, vad jag förstått, en Cyathopharynx Furcifer Foai "Kabogo Copper" och det förstod jag inte riktigt från början.
Jag trodde det fanns en art som hette Cyathopharynx Foai...
Kul med lite nya arter och det ger en helt annan bredd på Tanganyikaciklider när personer väljer att skaffa ovanligare arter. Riktigt intressant och det skall bli ett nöje att följa Calles nya fiskar...när kommer det foton??
Tackar boys! Jag kan inte själv bärga mig tills de börjar färga ut. En hane har börjat att visa lite färger redan och det verkar lovande. Nu väntar inköp av ett 720, btn-modul och powerhead samt att det lutar åt att beställa ytterligare några foai till att utöka gruppen med.
De går förnärvarande i ett 325 liters med en stor sten i vardera kortsidehörnet. De går tillsammans med 5+5 P.nigripinnis blue neon "chaitika" och 2+2 C.leptosoma "Utinta" florucent. Det fungerar mkt bra men de är lite trängda. Blue neonen är sålda som jag hoppas på att jag får i väg dem snart. Så i det kommande 720 karet ska det gå 12 eller tretton foai och ett 25-30 tal leptosomor.
Uppdaterar lite ang foaien. De äter som sjutton och det är en hane som har börjat att färga lite smått. Han glänser till helt otroligt i bland. Ska bli kul att se han när de blir uppåt 15 cm, då jäklar.
Satt och funderade på om det är någon som har eller känner till någon som håller just C.foai "kabogo" copper här i sverige. Sören på Tropehus West berättade för mig att han aldrig har importerat den till danmark tidigare, men någon annan kanske har?
Satt pillade på lite inställningar i kväll och ena foai hanen fick agera modell. Han har grävt en imponerande "bower" och börjar färga rejält då en annan hane har tagit ett nytt revir. Ska försöka ta en bild på han i utfärgat tillstånd. om det inte blir lyckat får jag ta till systemkameran.
Han har precis lärt sig att bygga skulle jag tro. Med tiden kommer han att hämta sand från olika delar av akvariet samt sno från den andra hanens bo. Kratrarna kan bli upp till 20 cm djupa. Den ser inte ut så mkt på bilden men den är faktiskt rätt stor och den blir större från dag till dag.
Kommentar