Skräckscenario

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • adrock
    Användare
    • September 2004
    • 33

    Skräckscenario

    Jag skulle vilja höra alla skräckhistorier om läckta/spruckna akvarium. Känner ni nån eller har det hänt er att ert akvarium börjat läcka/spruckit och sprutat ner hela vardagsrummet med vatten?
    Inte för att det är ett dugg kul för er som ev varit med om det. Skulle bara vilja höra lite skräckhistorier om detta ämnet.
    /mange
    5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae
  • ShadowDawn
    Användare
    • August 2003
    • 15

    #2
    Inte min skräckhistoria, men man får lite rysningar

    Kommentar

    • stahl_mikael
      Användare
      • January 2004
      • 114

      #3
      Jag köpte ett 222 l på dagen fyllde på det på kvällen och sen kl ca 5 tror jag det var så small det till och tjejen undrade vad som lät. Jag som nyvaken var fatta inget och försökte somna om men hörde vatten som forsade ut. Det sprack från främre hörn till hörn och det sprutade vatten mot datorn och elutagen. Det var inga fiskar i som tur var och det var inte så mkt vatten som hamnade på golvet. Ca 60 l resten hann vi tömma ut och hiva ut genom 3dje våning ner på marken Vattnet landa framför en tunnel. Tänk om nån kommit å gått precis då hehe. Blött för han/henne Det droppade ner på våningen under så det var bara att ställa ut hinkar och få upp resten av vattnet. Ca 2 cm vatten runt akvariet var det. Det sprack för att bänken jag hadde sviktade på mitten tror jag. Finns bilder om nån vill se på zoonen.

      Kommentar

      • Sven W
        Användare
        • October 2003
        • 157

        #4
        Inte heller min historia, men se http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4630.

        Viktigaste lärdomen är kanske att den gode anli stigit upp som en fågel fenix och nu har fler akvarier än innan. Så en katastrof behöver inte vara en katastrof, bara en dyrköpt erfarenhet.
        /Sven

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          #5
          Hade ett 90cm (150 l kanske) med unga troffar i.Vid ett vtn-byte skulle jag dra bort en sugplopp till pumpen.Som vanligt drog jag den till silikonkanten för att lättare få den att släppa.Det var bara det att ploppen slank in emellan glaset och siliconet!! Eft. en lite närmare titt på silikonfogen märkte jag att den var helt rutten/fnasig...
          Bara ca 20 liter vatten hann sippra ut men 20 l vtn på GOLVET är jävligt mycket...
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Magnus W
            Användare
            • April 2003
            • 101

            #6
            Min fd chef, för många år sedan, klev upp på morgonen och vaknade tvärt när det sa *klafs* om fötterna. en slang hade lossnat på ytterfiltret. 540 liter vatten på golvet. Det hade runnit ut i hela huset -- inklusive den nya ekparketten i vardagsrummet.

            Torkfläktarna gick i två månader. Sen gav dom upp och lade ny parkett.
            Chefens fruga tyckte att det var bättre med innerfilter efter den betan.

            -- MW

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

              #7
              Jag har svurit på att det aldrig mera skall hända en katastrof till...
              Jag har därför över dimensionerat galaset på mitt akvarium för att undvika "den klassiska" knäckningen ! Men vad hjälper det om det ringer en besvärlig kund och
              man plötsligt glömt vad man igentligen höll på med ? Vi kan säga så här: (jag bor i en trea på 80m2)-om du står och pratar i telefonen i köket -åtta meter bort+massa trösklar på vägen- och tycker att det plötsligt känns vått om fötterna...Det tog ett år innan lukten av fuktig trossbottnen försvann. Parketten räddades genom att jag tog en golvskrapa och pyttsade ut vattnet genom balkongen. Hur många liter ?
              Det rann redan ut vatten genom balkongen. Att tänka på : det får aldrig mer hända igen!!

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

                #8
                Usch, i 1:a advent blir det ett år sedan:

                Inget man vill var medom igen...
                Anders L

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

                  #9
                  Eh. Anli, Inte bli skrockfull !

                  Kommentar

                  Arbetssätt...