540l + btn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Buling
    Användare
    • December 2003
    • 17

    540l + btn

    Tjenixen.

    Jag tänkte peta in en btn Rocky i ett 540liters (150x60x60) men btn bakgrunden verkar av någon lurvig anledning bara finnas i måtten 150x50 eller 160x60, varav den större kostar 700:- mer.

    Jag antar att det är smidigast att köpa en 160cm lång och kapa den, men snål som jag är undrar jag om det går att öka djupet på den billigare på något snyggt och säkert sätt.

    någon som prövat och lyckats eller misslyckats?
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Varför inte prova moduler? Om jag skulle skaffa BTN så funderar jag starkt på att sätta upp moduler (inspirerad av Christer C).

    Kommentar

    • salo
      Användare
      • April 2002
      • 314

      #3
      Ställ den (läs limma mot) på cellplast av lagom tjocklek. Jag gjorde så i mitt 150x60x50. Ritade på frigoliten några centimeter från kanten av bakgrunden och konturskar den. Eftersom jag kände mig petig så bredde jag ut ett lager svart silikon över hela den vita ytan och kastade i sand så att det inte lyser vitt vid grävande efter det att själva bakgrunden var ilimmad. Funkar kanonbra och normalt har man så mycket sand i så att det täcker "springan".

      Andra varianter är att ställa den på (blå) filtermatta eller helt enkelt enbart fylla upp med sand/grus, men jag ville ha tätt för att kunna köra filtermatta och powerhead bakom enligt den princip som är beskriven lite överallt på webben.

      Lycka till!

      540 (180x60x50) under uppbyggnad
      30L Nano under planering
      Drömmer om ett Nanorev

      Kommentar

      • roccster
        Användare
        • August 2004
        • 583

        #4
        Håller med Tric. Christers kar är otrologt snyggt. Man får ett helt annat djup när man gör på det viset samt att modulerna inte äter upp lika många liter.
        MVH

        / Richard
        http://www.ornemark.com

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • November 2002
          • 571

          #5
          jag byggde upp botten med frigolit och täckte med svart silicon och sand.

          Kommentar

          • Fred
            Användare
            • October 2003
            • 67

            #6
            Jag valde att nyttja hela bakgrunden som "överhäng", dvs silikonade fast en cellplastskiva som sedan formades och täcktes med silikon/sand. Det längsgående utrymmet under bakgrunden avdelades sedan med ett antal stenar så att ett flertal "grottor" bildades. Klart omtyckta av de små liven.

            Vänligen,

            F.

            Min Zoon

            Kommentar

            • w_weston

              #7
              @Tricella

              Finns det några mer bilder på hans akvarium?? Det var ju Toksnyggt!

              Kommentar

              • Buling
                Användare
                • December 2003
                • 17

                #8
                Tack för tippsen!

                tror inte det blir moduler eftersom jag vill kolla på grejerna innan jag köper dem lfsarna häromkring har knappt fisk, än mindre btn moduler...

                Den som lever får se hur det blir tillslut

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  citat:@Tricella

                  Finns det några mer bilder på hans akvarium?? Det var ju Toksnyggt!
                  Vad menar du? Fler bilder på Christer´s akvarium med btn-moduler? Vet inte...men maila honom så kanske han kan sända fler till dig.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...