If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ja det är ,nästan, gratis ! Jag känner Håkan och han frågade mej för en tid sedan om jag var intresserad. Men även om det är "snor billigt...man måste ju ochså ha någonstans att ställa dem !
Om dom inte är distanslimmade så skulle jag aldrig ha dom annat än i källarlokal i närheten av golvbrunn. Synd att slarva så när man gör så stora jobb.
MVH
Magnus
Jag känner bara till en prof. akvarium tillverkare,som fortfarande
distans-limmar. Men han har det jobbigt; priserna är pressade och
det tar längre tid att distans-limma ett akvarium. Patrik
Att limma så att skivorna inte sitter kloss mot varandra, utan har 2-4 mm silikon mellan varandra. Ett distanslimmat kar håller mycket bättre för oväntade påfrestningar från sidorna, såsom tex att någon ramlar in i karet eller vid flytt. I ickedistanslimmade kar kan det bli kraftiga påfrestningar på glaset vid sådanna tillfällen efterssom dom inte är isolerade från varandra. Om det är så att inga "fabriksgjorda" kar är distanslimmade så tänker jag inte köpa ett enda fabriksgjort kar till (hade jag i ochförsig inte gjort i vilket fall efterssom jag är en DIY nerd).
MVH
Magnus
Aha, limmat som det ska limmas alltså
Jag som blivit upprörd över att akvarier jag beställts från glasmästeri inte "distanslimmats", men det är alltså "standard" numera
Kommentaren "ej... distans-limmade... - ...helvetes jobb" blev plötsligt begriplig. Oj vad jag svurit över att få knäcka loss glas pga. att det varit omöjligt att få in ett rakblad mellan glasen.
Om man inte slarvar nåt rent förfärligt så blir det en distans på 0,5-1 mm även när man inte lägger tändstickor eller liknande i fogen.
För övrigt finns det en metod att använda distans även när man limmar på fri hand -- man använder en liten sträng av härdad silicon, cirka 1,5 mm diameter. Den kommer att ingå i fogen och behöver sålunda inte tas bort. Kepet är att skära en liten "brottanvisning" på denna lilla sträng. Strängen placeras så att brottanvisningen hamnar precis innanför glaset. När glasskivorna är på plats kan man dra av den bit som sticker in i akvariet, därefter stryker man ut innerfogen som vanligt -- och Presto! Tätt, distanslimmat och snabbt och smidigt.
Akvarium-mästaren heter Björn Hallgren "alias" Glas-Björne. Han har tillverkat akvarium sedan slutet på 60-talet. Man kan komma i kontakt med honom genom att ringa/besöka Globefish i Stockholm. Patrik
Aqva lux (stavas det så?) är distans limmade, glob fisch akvarium är distans limmade. Nu har jag inte set när dom limmas iaf men det är en fog på ca 1mm över allt!
Tack för ordet
/Camilla
I våras gav jag bort ett nästan nytt sk proffstillverkat kar med släppt bottenfog , det var absolut inte distanslimmat... gav upp! orkade inte försöka laga det!
Kommentar