Jag har ett 250 liters med 2 st påfågelciklider en eldbuk och 3 stnyckelhålciklider. Nu är mitt vatten alldeles grönt. jag har kört med algmedel som heter JBL Algol och har även haft i aktivt kol men ingenting har hjälp. Kan tillägga att jag hade växter i tidigare men dom blev alldeles "skäggiga" så det såg inte trevligt ut så jag tog bort dem. Ph värdet är testat och det är bra. Jag matar bara en gång om dagen. Ca en msk pellets.. Jag har tagit bild på akvariet men vet inte hur jag lägger in den.. Är tacksam för hjälp snarast för det är inte kul att ha ett akvarium som är alldeles grönt.
250liter
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Har det varit så här länge eller? Grönt alltså? Det tar ett tag (några dagar) att filtrera bort...http://www.adelgren.se/akvarium/ -
Ja nu har det stått så här i ca 3 månader för attjag inte har orkat reda ut detta. hade i alg medlet och lät det stå i 2 veckor och sedan satt jag aktivt kol i filtret som har suttit säkert ca 2 månaderKommentar
-
Det låter skumt...
Iaf, det är inte bra att samma kolfilter sitter i så länge...
I övrigt, hur många vattenbyten har du gjort efter att du hade i Algol?http://www.adelgren.se/akvarium/Kommentar
-
Jag bytte efter de två veckorna innan jag satt i kolet. Ikväll har jag nu bytt 1/3 vatten och satt i ett nytt filter. Jag har tidigare testat med salt utan jod och har även minskat belysningstiden.Kommentar
-
Generellt så bör du nog ligga med ett byte på 1/4-1/3 av vattenvolymen per vecka...http://www.adelgren.se/akvarium/Kommentar
-
som jag har förstått från andra så ju större akvarium desto mindre vatten byten. Är det fel eller?Kommentar
-
Min uppfattning är att vattenbyten ska man inte dra ner på... däremot är det lättare att få ett större kar stabilt... finns mycket info om detta om man söker på forumethttp://www.adelgren.se/akvarium/Kommentar
-
Vad ska jag göra. Funderar starkt på att avveckla detta men det är ju en del pengar man lagt ner så jag v ill verkligen att det ska funkaKommentar
-
Ge upp?? Nej för faan. Starta om ,rätt, från början = Ja!
Ditt problem : att få igång ett akvarium som havererat totalt.
Det har diskuterats flitigt på forumet i ämnet. Olika ideer och kunskaper/erfarenheter ställs mot varandra. Men i grund och bottnen ,så verkar ändå "de vise" vara hyffsat eniga !(vi får väl se nu?)
Ok ! Så här skulle jag ha gjort : 1/ Töm akvariet helt(bort med fiskar& växter) 2/ Tag ur ev. inredning och rengör denna från alg-slemmet(diskborste/svamp,inte i varmt vatten!!) 3/Rengörning av gruset : använd endast handflatan och för den över gruset,så att endast "slemmet" lösgörs; sug sedan upp detta. 4/ a: fyll karet, b:
endast svag yt-cirkulering, c: fixera tempen 25C?(beroende på dina
fiskar) 5 / se över vad du har för belysning ,viktigt,(250L = 100¤50¤50?) a : (här kommer nog många synpunkter) -Enklast& billigast- = Lysrör!Hm..l=1m, Jag skulle välja 2-3st 18W fullfärg och ett med blått/violett sken. 6/ nu är karet igång igen, men fiskar och växter saknas ! a: så får det stå i minst några veckor(med bel/ytpump/termostat- ej genomluftning b: Oroa dej inte för de nya algerna,som kommer(närings tillgången,samt fårhållandet, gör att det
aldrig kan bildas någonting liknande,som du varit med om(du skall inte byta något vatten under den här resan!) 7/ -Åk och skaffa nya
växter, de halvdöda du hadde är nog heldöda nu ! a: plantera de nya växterna b: om de börjar att dö -ruttna- ur med dem! och byt högst 1/3
av vattnet. Byt också till en ny zoo-butik att handla växter i !
8 / Nu har det säkert gått,minst en månad, och du ser att växterna börjar att komma igång(man kan påskynda denna process genom att tillsätta CO2, ej nödvändigt a: ju längre tid du kan dina fiskar hos kompisen,desto bättre ! 9 / Slutligen ! a: Sätt igång luftpumpen igen !(upphör med CO2) b: vänta något dygn ,c: Vad gissar du på ?
-DET TAR TID ATT FÅ IGÅNG EN VÄL FUNGERANDE FISK/VÄXT TANK-
Lycka till Patrik
Kommentar
-
Hur stora är fiskarna? Jag ytgår från att de är små eftersom att det står påfågel + nyckelhål.
Påfåglar är för stora för akvariet och slabbar mycket. På sikt kan du inte ha dessa fiskar med nyckelhål och på sikt kan du inte ha påfåglar i akvariet utan dagliga vattenbyten (och ändå få rätt geggigt vatten). En matsked mat är mycket mat vilket ger mycket alger Kör ett vattenbyte i veckan och vänta. Det du har är svävalger. Jag har haft oscillatoria (cyanobakterier) och dessa kryper ut genom filtret och fastnar inte. De kommer försvinna på sikt.
Du skriver inte ett ord om filtrering. Jag ser ytterfilter samt innefilter som minimum för påfåglar i 250 liter.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ja jag har 2 st påfåglar som faktiskt är ca 18-20 cm och visst leker dom och står i men nyckelhålen rör dom inte. jag vet och har hört att påfåglar äter allt i dess närhet när dom verkligt leker. Men dom är väldigt lugna just nu.Jag har en hydorpump med filter.
jag har 2 rör ett aquastar och ett universal som går över hela längden ca 125 cm.Kommentar
-
Jag håller inte med dej Ola ! Ett ,från start, välfungerande 250L
akvarium,skulle mycket väl fungera åt ,de omnämnda, fiskarna om man byter en tredjedel vatten en gång per vecka. Jag anser dock att akvariet är för litet för ,just, de omnämnda invånarna ! PatrikKommentar
-
Akvariet är extremt överbelastat. Skaffa fler filter. Byt vatten oftare.
Räkneexempel - låt oss låtsas att en påfågel har volymen 15 x 10 x 2 cm3 och en platy 2 x 1 x 1 cm3. Då motsvarar dina två påfåglar 300 platy.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jahaja, nu blev man vetenskaplig också... Det finns ingen exakt vetenskap för akvarie-kemi Ola ! Jag baserar mitt påstående på
egna erfarenheter. Jag skulle i alla fall kunna hålla fiskarna i ett 250L kar, utan att för den delen svälta dem. :-)) PatrikKommentar
Kommentar