Nicaraguaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #61
    Go förmiddag

    Hur går det för dina yngel moori?
    Såg idag när jag bytte vatten att mitt nicaragua par har lekt. märkte att de hade grävt en rejäl grop bland kolstenen och när jag kikade under karet såg jag ett par oranga korn på bottenglaset.
    Gissar på att de lekte igår kväll.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • October 2003
      • 3615

      #62
      Spammar även här lite bilder:

      Föräldrarna:


      Deras 2½ månader gammla yngel:




      Mvh Alex

      Kommentar

      • Midas_Tom
        Användare
        • March 2005
        • 809

        #63
        hmm funderar själv på att saffa ett par med nicaraguaciklider och låta dom gå ensamma med lite malar m.m. och sen ha dom i ett 720L med trimacs eller liknande..=) (som alex)

        //tom
        //tom

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • January 2005
          • 373

          #64
          Jodå, Alex det går bara fint.
          Har en rätt spännande tillvaro i 450 liters burken just nu. Mina två par niccar har lagt beslag på var sin sida om karet där de vallar sina yngel med stor entusiasm. Påfåglarna och synspilorna står som några fån i mitten av karet och tittar uppgivet på husse. Så fort de kommer i närheten av endera yngelsvärmen åker de på spö så att skinnslamsorna ryker. Det här slår vilken actionfilm som helst. Förut var jag nyfiken på CA. Nu är jag såld! Det är lite synd att man ska iväg på långsemester snart så jag lär inte dra upp några yngel från de här kullarna...men det kommer väl fler förhoppningsvis.
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

            #65
            Aah,kan man få TVÅ Nic-par att att funka i ett 1,5-meterskar alltså!??
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • aquanord
              Användare
              • January 2005
              • 373

              #66
              För mig funkar de alldeles utmärkt. Det verkar som att de anpassar revirets storlek efter karet. Särskilt aggresiva är de inte heller. Det är mycket väsen men lite allvar på något sätt. Damen i butiken där jag köpte mina berättade att hon hade haft ett 5-6 par i samma burk, typ 375. Där tog varje par extremt litet revir. De grävde små gropar intill varandra och höll sedan dessa.

              För det mesta står mina hanar (och honorna ibland) mest och spänner ut hakan mot varandra och kör "osynlig dragkamp" en stund, sen är det bra. Det är bara nu under ynglevallningen som mina har visat sin aggresiva sida och då endast mot andra arter som råkat kommit för nära yngelsvärmen. Situationen kommer ju säkerligen att bli en annan när mina påfåglar och synspilor blir större, då blir det till att välja bort en eller två arter.
              simma lungt...
              ------------------------
              www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
              Umeå akvarieförening
              ------------------------

              Kommentar

              • aquanord
                Användare
                • January 2005
                • 373

                #67
                Hur länge brukar niccarna vakta sina yngel intenstivt?
                Jag hoppas de snart börjar mista intresset.
                Hanarna verkar ha tröttnat lite på jagandet nu men honorna har blivit desto mer aggressiva i sin yngelvård. I och med att ynglen nu simmar över hela karet är "reviret" också motsvarande storlek. 5 sönderslagna små Synspilor och två påfåglar står som packade sillar i ett hörn och törs knappt vifta på fenorna.
                simma lungt...
                ------------------------
                www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                Umeå akvarieförening
                ------------------------

                Kommentar

                • aquanord
                  Användare
                  • January 2005
                  • 373

                  #68
                  Fick inget svar så jag bumpar tråden igen. Jag har nu flyttat ett 50-tal yngel till ett yngelkar där jag matar med cyklops m.m så de 200-300(?)yngel som går kvar hos föräldrarna är inget jag siktar på att spara. Är det en dum ide att ta bort alla yngel från föräldrarna? Jag börjar tycka lite synd om de andra fiskarna i karet som hela tiden åker på spö och är tvingade att stå i ett hörn. Ynglen har gått med sina föräldrar i 2-3 veckor nu. Skulle en sådan manöver lugna ner stämningen i karet eller skulle det tvärtom göra niccarna mer aggresiva?
                  simma lungt...
                  ------------------------
                  www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                  Umeå akvarieförening
                  ------------------------

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • October 2003
                    • 3615

                    #69
                    Skulle ta upp alla yngel från föräldrarna. Då lugnar de ner sig oxå.
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • aquanord
                      Användare
                      • January 2005
                      • 373

                      #70
                      Då får det bli så. Det lär ta en stund att få upp alla, även med slang
                      simma lungt...
                      ------------------------
                      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                      Umeå akvarieförening
                      ------------------------

                      Kommentar

                      • _erik_
                        Användare
                        • February 2005
                        • 242

                        #71
                        Jag vet egentligen inte, men kommer med ett påstående iaf: Är det inte så att om man tar alla yngel så finns det en en viss risk att hanen vill leka med honan direkt igen, och när hon inte är redo för en ny lek så spöar/dödar hanen henne?

                        Kommentar

                        • aquanord
                          Användare
                          • January 2005
                          • 373

                          #72
                          Så det räcker inte med de 2-3 veckor de har vallat dem?
                          Nåväl det lär väl visa sig... Håvade nämligen upp alla igår kväll.
                          simma lungt...
                          ------------------------
                          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                          Umeå akvarieförening
                          ------------------------

                          Kommentar

                          • davide
                            Användare
                            • December 2003
                            • 335

                            #73
                            Du kanske måste sälja ena paret (till mig) för att ge plats åt de andra fiskarna. =) hehe...
                            Inte lätt för de övriga fiskarna att leva om man alltid befinner sig i någons revir. =)
                            MVH David
                            www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                            Kommentar

                            • davide
                              Användare
                              • December 2003
                              • 335

                              #74
                              Har ni några rekomendationer till vad jag ska testa för polare till mina Niccar? De kommer så småning om att få gå i ett 130 cm lång 375 liters akvarium. Vet att vissa anser att det är för kort för att man ska ha 2 arter. Men jag hade tänkt testa...

                              Förslag?
                              MVH David
                              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

                                #75
                                En bild på min nicaraguensehona som har gått med jaguarerna ett tag nu. Funkar oväntat bra ihop med jaggorna, kvick i vändningarna och mesar inte iväg vid första påtryckning.


                                Jag har en lite mindre hane också men honan är på han hela tiden så han får knappt visa sig, inga foton än så länge.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...