Nicaraguaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davide
    Användare
    • December 2003
    • 335

    #46
    Fina. Köpt av Mariane på Atlantis? =)
    Gått och sneglat på dessa sedan i julas. Men inte rymt dem i karet... =(
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

    Kommentar

    • aquanord
      Användare
      • January 2005
      • 373

      #47
      Japp, det stämmer bra. =)
      simma lungt...
      ------------------------
      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
      Umeå akvarieförening
      ------------------------

      Kommentar

      • fiend
        Användare
        • September 2003
        • 272

        #48
        Hade lagt undan dessa, men valde att satsa på blåciklid & metae. Avbokade dem i förrgår tror jag det var

        Då var det någon som var där och haffade ett par stycken samma stund som jag var där

        De är riktigt snygga och fina fiskar, men jag blev tveksam där ett tag och valde Metae istället =/
        Visa inte dessa bilder, man får ju ångest! suck

        Mvh Fredrik
        http://www.fiend.nu - min egen sida
        http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • January 2005
          • 373

          #49
          Hehe, jo det var någon som hade lagt undan 4 st i "mellanstorlek" när jag var där och handlade så jag nöp de fyra största.
          Jag tror nog inte att du gjorde ett fel val om du skulle köra med blåciklider. Jag tror att metae passar bättre ihop med blåciklid faktiskt. För övrigt märks det verkligen stor skillnad på fiskarnas färger i trött butiksbelysning och i akvariumet hemma med nya lysrör.
          Sen att de fick kaxa upp sig mot synspilorna gjorde också sitt till färgerna
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • fiend
            Användare
            • September 2003
            • 272

            #50
            Jo, jag valde de i mellanstorlek för de tyckte jag såg rätt bra ut. Jag hade ingen koll på dem
            Men valet blev sen Metae och blåciklid. Ska prova mig på den kombinationen i 720n nu få se. Sparka ned malawin nedåt ett snäpp i storlek. Lite less på dem, även om de är kul fiskar..

            Vad har du för lysrör i nu?

            Mvh Fredrik
            http://www.fiend.nu - min egen sida
            http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

            Kommentar

            • aquanord
              Användare
              • January 2005
              • 373

              #51
              Sorry, såg inte din fråga förrän nu. Jag kör med ett Philips aquarelle och ett Hagen power-glo. Nu har niccarna lagt rom för första gången också. Honan och hanen vaktar rommen stenhårt och spöar på påfågelcikliderna så fort de kommer det minsta i närheten av deras halva av akvariet. Mer spännande än allt på TV.
              simma lungt...
              ------------------------
              www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
              Umeå akvarieförening
              ------------------------

              Kommentar

              • aquanord
                Användare
                • January 2005
                • 373

                #52
                Vad är oddsen för att mina niccar ska klara av att skydda sina yngel från de hungriga små påfågelcikliderna tro?
                Bör man försöka flytta en del av ynglen till ett yngelkar när de har blivit frisimmande? Som gammal malawifan har jag ingen som helst erfarenhet av amerikanska ciklider och deras yngelvård.
                simma lungt...
                ------------------------
                www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                Umeå akvarieförening
                ------------------------

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3615

                  #53
                  När mina nicaraguor lekte i 720 hade de sällskap av 10 st småtrimac´s, sugna på yngelbufé. Men de vaktade mycket bra och hade ynglen i 2 veckor innan jag beslutade ta upp dem eftersom de började minska.
                  Det var deras första lek oxå, så bättre kan de!!
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • aquanord
                    Användare
                    • January 2005
                    • 373

                    #54
                    Det låter vettigt. Behöver man köra med nattlampa för att underlätta vaktandet av rommen i dessa ljusa sommartider tro?
                    simma lungt...
                    ------------------------
                    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                    Umeå akvarieförening
                    ------------------------

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

                      #55
                      Hade ingen nattlampa och då var det bläcksvart.

                      Ska funka utan tror jag.
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • davide
                        Användare
                        • December 2003
                        • 335

                        #56
                        Nattlampa är väl mäst om man har malar...
                        MVH David
                        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

                          #57
                          Mjo, har malar men de kom aldrig åt dem. Dessutom är det ju som "moori" säger, ljust dygnet runt.
                          Mvh Alex

                          Kommentar

                          • aquanord
                            Användare
                            • January 2005
                            • 373

                            #58
                            Jo, det finns en del malar i karet:
                            2 gibbiceps, 4 ancistrus och 1 L-264
                            Men jag provar utan lampa ändå.
                            simma lungt...
                            ------------------------
                            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                            Umeå akvarieförening
                            ------------------------

                            Kommentar

                            • Sofia

                              #59
                              Hallå!

                              Kul att det verkar vara så många som har nicaraguense nu. Jag har ju bara en fisk nu (men har precis beställt fler), men den har haft något klart knepigt för sig. För ca två veckor sedan upptäckte jag ett stort svart fält på vänstra sidan av huvud och framdel på honom. Fältet var jämnt mattsvart, och mycket tydigt avgränsat. Det gick en linje uppifrån och ner från ryggfenan och ner till mitt under buken, ungefär en cm bakom bukfenan, och i "ansiktet" var precis hälften svart, avgränsat mitt mellan ögonen. Han verkade inte alls påverkad av detta. Jag trodde först att det var en skada, att han fastnat mot värmaren eller något, men sedan såg jag att färgen var för jämn för detta. Ögat var också helt oskadat. Färgen var mörk några dagar, för att sedan sakta blekna bort på ca en veckas tid. Nu är han normalt färgad igen. Är det någon som vet vad det kan ha varit? /Sofia.

                              Kommentar

                              • INXS

                                #60
                                Ingen aning vad det kan vara - oftast blir det ljust fran en skada eller svamp.

                                Skulle bara tillaga att honor alltid har en flack pa ryggfenan som hanar inte har, hanar har just som alla sager prickar pa fenorna som honorna inte har och nar dom ar parade och lugna har honan den svarta randen medans hanen har en flack pa sidan.

                                Firrar uppfor sig ju pa olika satt och nagan kan ha nics som kivas med allt och alla medans nagon annan har fisk som ar helt blyga.

                                Jag har markt pa mina och vid shower att nics inte visar sig bra. Dom ar inte modiga och nar domarna kommer och kollar i karet gommer dom sig ofta aven om dom sak fin-fina ut hemma. Jag har inte heller sett att dom har varit sarskillt aggressiva.

                                Mina har haft gang med guppy och svardbarare som "ditherfish" for att inte bli radda och jag har inte sett dom ge sig pa dom firrarna - aven nar dom har agg och yngel.

                                Graver gor dom - rejalt, sa vaxter funkar inte sarskillt bra.

                                Jag fick separera det paret jag har som har yngel nu for hanen har spoat upp honan rajalt nar han beskyddar ynglen. Smattingarna ar nastan 3cm och det ar fortfarande flera hundra kvar som hanen patrullerar over och skyddar, dom har redan borjat se ut som vuxna fiskar lite.

                                Jag skall tillaga att det med yngelvarden kanske inte ar helt artberoende - mina jaggor leker varje manad och pa 4 ar har dom alldrig tagit hand om sina yngel mer an 2-3 veckor medans jag har ett Red Devil par (dessa lar trottna efter bara 2 veckor) dar hanen simmar omkring med sina barn och beskyddar dom som en riktig slagskampe och detta ar nu 4 manader efter aggen lades, ynglen ar 4cm.

                                Fargen pa nicaraguense ar som sagt superb och jag vill garna se nar mina yngel vaxer - hur lange dom kommer att kunna komma overens som ett stim.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...