Nicaraguaciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • April 2003
    • 429

citat:Ursprungligen skickat av jarinen

Nicaraguenser är mera ettriga och "pain in the ass" på ett annorlunda och harmlöst sätt än vad många andra CA.

Mina nicar som jag hade var på mitt fullvuxna Synspila par ungefär som man själv irriterar sig på mygg på sommaren och viftar bort dom.

Mvh Jari
    Funkar det bra med att blanda Vieja Synpila med Nicar?
    Jag har ett 540 liters för Synpilorna idag (ett par) hanen ca 17-18 cm!
    Ska jag i så fall leta efter ett lite större par nicar?
    Skulle det bli en bra mix?
    Vad tror ni??
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Lejonmarie

citat:Ursprungligen skickat av jarinen

Nicaraguenser är mera ettriga och "pain in the ass" på ett annorlunda och harmlöst sätt än vad många andra CA.

Mina nicar som jag hade var på mitt fullvuxna Synspila par ungefär som man själv irriterar sig på mygg på sommaren och viftar bort dom.

Mvh Jari
      Funkar det bra med att blanda Vieja Synpila med Nicar?
      Jag har ett 540 liters för Synpilorna idag (ett par) hanen ca 17-18 cm!
      Ska jag i så fall leta efter ett lite större par nicar?
      Skulle det bli en bra mix?
      Vad tror ni??
      Jag har goda efarenheter av Nicar och Synspilor, jag hade 2 par nic och ett par Synspila i just 540, funkade bra!. Dessutom är det väldigt biotopriktigt ochså då de går sida vid sida i naturen.

Själv tycker jag det inte spelar nån roll vilken storlek det är på nicarna, de utgör förmodligen aldrig ett hot för Synspilor. Ett stort synspila par utgör å andra sidan inget hot mot snabba ettriga nicar i ett 540, de behöver mer plats om de ska meja ner en nic. Jag tycker deras olika egenskaper gör de till bra "tankmates".

Mvh Jari

Kommentar

• Lejonmarie
        Användare
        • April 2003
        • 429

Toppen, du tror jag att jag ska kika efter ett par nicar till mitt kar! Tack för svaret!
        2 honor och en hane är kanske inte fel?!

Nån som vet om de finns inne på nån affär i stockholmstrakten och då söker jag ett par eller fler som är lite större, mnst 10 cm gärna 15 cm.
        ;-) LejonMarie
        540L Vieja synspila
        500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Pangaea
          Användare
          • February 2004
          • 390

Du kan kika på Zooland i Sundbyberg... där har de ett gäng som är i den storleken ungefär...
          "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• Pangaea
            Användare
            • February 2004
            • 390

TJOHOO!!! Nu har jag fått yngel!!! Mitt par har lekt för första gången... synd bara att jag inte har möjlighet att ta rätt på de små liven för tillfället...
            Hmm... man får väl vänta på nästa tillfälle istället... Det ska bli intressant att se hur länge de klarar sig dock...
            "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• Lejonmarie
              Användare
              • April 2003
              • 429

Jarinen
              citat:Jag har goda efarenheter av Nicar och Synspilor, jag hade 2 par nic och ett par Synspila i just 540, funkade bra!. Dessutom är det väldigt biotopriktigt ochså då de går sida vid sida i naturen.

Själv tycker jag det inte spelar nån roll vilken storlek det är på nicarna, de utgör förmodligen aldrig ett hot för Synspilor. Ett stort synspila par utgör å andra sidan inget hot mot snabba ettriga nicar i ett 540, de behöver mer plats om de ska meja ner en nic. Jag tycker deras olika egenskaper gör de till bra "tankmates".
              Det verka ju som en lyckad kombination!

men jag vill ändå dubbel kolla!

Skulle det funka med ett Nic lekpar hanen är cirka 20cm och honan cirka 12cm till mitt Synspila par (jag har inte mätt) men hanen är 23-24 cm och honan strax under 20. Just nu så har yngel på 2-3 mm!
              Skulle det bli kring om jag släppte ner Niccarna??
              Tacksam för snabbt svar!!
              Imorgon fredag måste jag veta!

;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

Svårt att säga, mitt synspila par släppte yngelsvärmen ganska lättvindigt när jag skulle mecka lite i karet och nicarna var framme o kalasade för fullt. Men så fort jag försvann så smällde de på nicarna igen.

Eftersom nicarna förmodligen är tagna ett tag vid introduceringen så tror jag inte de är nån fara, frågan är bara hur synspila paret reagerar på nya invånare.

Personligen skulle jag väl försöka avvakta med introducering tils du vet var ynglen skall bli av eller att de gett upp yngelvården.

Bortsett från ynglen så går det med all säkerhet bra, det är dom som ställer till det och du får själv bedöma och komma fram till vad du skall göra, jag skulle inte introducera några nicar i nuläget.

Mvh Jari

Kommentar

• Lejonmarie
                  Användare
                  • April 2003
                  • 429

Ok så du menar att det är ok att ha dessa två par i ett 540 liters men just nu när de har yngel så är det en fara för ynglen!

Så frågan är om jag ska flytta över fler yngel till yngel karet och köpa Niccarna

Eller
                  Låta Synpilorna gå ensamna!

Är det ok med utrymme för två så pass stora par så jag inte måste sälja ett av dem snart ändå????

;-) LejonMarie
                  540L Vieja synspila
                  500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

citat:

Är det ok med utrymme för två så pass stora par så jag inte måste sälja ett av dem snart ändå????

Min bedömning är att det går alldeles utmärkt.

Mvh Jari

Kommentar

• Stefan1
                      Användare
                      • August 2002
                      • 46

min hanne på ca 17cm är väldigt slö och ser lite svullen ut vad kan det vara?

Kommentar

• Sofia

Tyvärr har jag ett trist besked: en av de fiskar som jag skrev om här i början har tvärdött idag. Dubbelt trist då detta visade sig vara den enda honan av de fyra. Jag har ingen aning om vad hon dog av; hon såg vissen ut i morse och åt inte. Vi var tvugna att fara på bäbisvägning innan vi kunde göra ett vattenbyte, det brukar annars vara mitt universalmedel då något verkar vara fel i karet. När vi kom hem tre timmar senare var hon stendöd. Övriga fiskar var helt OK, vattentestet visar inget onormalt, så jag utgår från att något var fel med just den fisken. Nu ska någon (inte fiskarna) ha mat igen hör jag... ajöss!

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

Nu har jag fått tre bra utfärgade nicaraguensis, två hanar och en hona.De är ännu långt ifrån fullt utfärgade och har sett två av dem leka, men jag vet inte vilken hane, de är ju bröder, inte så lätt o se skillnad. Jag ska nu sälja de 5 resterande, som är väldigt gråa och fula. Det var även meningen att jag skulle försöka få ut ett par av de åtta, så nu får båda hanarna allt visa upp sig vem som ska vara kvar i karet med den lilla honan.

Hona:

Hane #1

Hane #2

Mvh Alex

Kommentar

• Sofia

Nu har jag fått hem en ny fisk i stället för den som dog. Tyvärr har jag 25 mil till allt vad akvariebutiker heter, så jag har fått impulsköpa den enda fisken som fanns i Östersund igår när min mamma passerade stan. Och den är så liten! I jämförelse med dem jag har har sedan tidigare är den väldigt smal och långsträckt, men vi får se vad det blir av den. Äter som sjutton gör den i alla fall, och det är ju roligt.

Det känns som om jag passerat en gräns i och med detta fiskköp: jag har nu två kar samtidigt, och det ser lite trångt ut i vardagsrummet. Jag har också döpt fisken, vilket jag inte brukar göra. Arbetsnamnet på firren är "Nisse"! Om någon tror att jag drabbats av hybris och uppkallat den efter den majestätiske Trisse, så måste jag göra denne besviken - Nisse liknar mer en mygglarv, och namnet kommer sig av att när han/hon äter granulat, så påminner det inte så lite om när Nils Karlsson Pyssling äter köttbullar... Tyvärr verkar jag inte kunna bli vän med kameran, så några bilder kan jag inte bidra med. Kul att se att det är så många som skriver om sina nicaraguense!/Sofia.

Kommentar

• aquanord
                              Användare
                              • January 2005
                              • 373

*Bumpar den här tråden*

Efter att ha läst om era goda erfarenheter av Hypsophrys nicaraguensis tillsammans med synspila gjorde jag slag i saken, sålde hantelcikliderna och köpte 2+2 av denna fisk för att ha tillsammans med mina synspilor som fortfarande är små. DET ÅNGRAR JAG INTE EN SEKUND!!!

Den här arten är min nya favorit i karen. Livlig, kaxig och de blir bara snyggare för var dag som går. Än så länge är synspilorna och påfåglarna så pass små att nicaraguacikliderna får vara chefer på heltid i karet men jag har en känsla av att maktbalansen kommer att rubbas när synspilorna hinner i kapp i storlek.
                              Här är en bild på fiskarna. De är så snygga att man blir stolt

Hona nr 1: http://www.zoonen.com/perzoonen/visa...sp?oid=411967#
                              Hona nr 2: http://www.zoonen.com/perzoonen/visa...sp?oid=411969#
                              En av hannarna: http://www.zoonen.com/perzoonen/visa...sp?oid=411966#

Det är besynnerligt. Den lokala akvariebutiken har haft dessa exemplar i evigheter men jag har aldrig lagt märke till dem och stannat upp och tittat närmare på dem tidigare förrän jag läste om arten här. Tack för tipset !!!
                              simma lungt...
                              ------------------------
                              www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                              Umeå akvarieförening
                              ------------------------

Kommentar

• jarinen
                                Användare
                                • April 2003
                                • 1888

Grattis! Jag tror det blir kanon! Svårt att tänka mig hur Nic och Synspila kan misslyckas ihop.
                                Tycker dom är ett bra komplement till varann vad gäller temperament, de är ju helt olika vad gäller den saken men det verkar funka bra ihop.

Mvh Jari

Kommentar

Arbetssätt...