Nicaraguaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    Användare
    • February 2004
    • 390

    #16
    Mjaha..? I så fall vet jag inte riktigt vad det är jag har...
    Jag har nämligen ett nyinköpt par där den större, hanen, är ca. 10-11 cm lång, har ett tydligt svart streck längs kroppen, har fenor som är rödaktiga i överkant och är översållade med vita prickar, har en antydan till puckel på huvudet... Dessutom är han en riktigt terrorist som inte ger de andra fiskarna en lugn stund... han är på den mindre (honan?) och mina synspilor i ett... de enda han inte riktigt vågar sig på är mitt stora maculicauda-par i 25 cm-klassen...
    Så till den mindre halvan av paret... hon(?) är betydligt mindre, ca. 6-7 cm, har bara ett svagt längsgående streck men desto tydligare svart fläck, hennes fenor har än så länge ungefär samma färg som kroppen även om man kan skönja en svag antydan till prickar på dom... vidare så är hon rundare i kroppen än den betydligt slankare hannen... något blått huvud har jag inte sett till så mycket än även om jag tyckte att man skymtade det i butiken av och till... är nu lite nojjig för att det här också är en hanne som inte riktigt färgat ut än... hmm... tiden får väl utvisa hur det förhåller sig...
    Sen är det lite märkligt det här med aggressiviteten..?
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus

    Kommentar

    • Moga_
      Användare
      • September 2003
      • 98

      #17
      post noen bilder av de da vell! Det er alltid en fordel å poste bilder av fiskene sine hvis det er noe man lurer på!

      Kommentar

      • Pangaea
        Användare
        • February 2004
        • 390

        #18
        tyvärr... har ingen digi-kamera... och är inte så bra på att rita heller...
        "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

        Min zoon

        /Magnus

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

          #19
          Här är en bild på hane o hona, hona närmast, hane i bakgrunden.

          Ger en liten ide kanske :http://img120.exs.cx/img120/392/Nic.jpg

          [edit]Notera speciellt skillnaden i formen på huvudet och skillnaden i färg o mönster på stjärt o ryggfenor. När man lärt sig skillnaden på kön hos nicar så är det ganska lätt att identifiera dem, även när de är ofärgade o går i grupp i affären exempelvis.


          Mvh Jari

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av jarinen

            Här är en bild på hane o hona, hona närmast, hane i bakgrunden.

            Ger en liten ide kanske :http://img120.exs.cx/img120/392/Nic.jpg
            Klockrent exempel Jarinen!
            Anders L

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • January 2003
              • 638

              #21
              Hej

              Här är några bilder på mitt par.

              Hanen:

              Honan:


              Vackra och intressanta fiskar, om än en aning bitska.

              MVH Micke
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              • Sofia

                #22
                Hej Pangaea!
                På mina fiskar kan man se att även honorna har en antydan till prickar på fenorna. Det är svårt att se, så det kanske inte framgår av de bilder som lagts in. Det var därför jag först trodde att alla mina fyra var av samma kön. Nu har det visat sig att det är 2 + 2, men bara ett av paren har färgat ut hyfsat, de andra är betydligt blekare. Ska försöka fixa så att mina bilder också kommer med (men det var en lånad kamera som jag inte riktigt är vän med, så kvalitén kan troligen diskuteras.../Sofia.

                Kommentar

                • Pangaea
                  Användare
                  • February 2004
                  • 390

                  #23
                  Hejsan,

                  Tänkte bara meddela att min tveksamma "hona" faktiskt VAR en hona... Det knallblåa huvudet och den lysande orange-gula färgen på sidorna dök upp på bara ett par dagar... I och med detta tycker jag att hanens aggressiva attacker mot akvariets övriga invånare har mattats betydligt... nu lägger han sin mesta energi på att försöka vinna honans hjärta i stället...

                  edit: Här är en bild på henne... http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=326344

                  Hon och hanen har grävt bort sanden ner till botten under stora roten... tycker dessutom att hon blivit allt rundare de senaste dagarna... yngel på gång kanske..? [:p]
                  "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                  Min zoon

                  /Magnus

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

                    #24
                    trevligt, hoppas de parar ut för dig sen. de gör det nog. se till att de har tillgång till att gräva en grotta, för de föredrar att kunna gräva under något när de sen ska leka. lycka till

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

                      #25
                      Tjooo!!!!

                      8 st nicaraguaciklider är på en ciklidaffär istan och väntar på att få hoppa i 720:t, så fort discusarna är sålda. Ska försöka få dem att leva tillsammans med Trimac, eller ngn annan centralare...
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Lejonmarie
                        Användare
                        • April 2003
                        • 429

                        #26
                        Hur stor blir Nicaraguacikliden?
                        En mycker vacker fisk!

                        De är rätt så snälla. lugna va??

                        Jag har bara haft en ensam hona för några år sedan, hur fin som helst, men den var bara 6-7 cm.
                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                        Kommentar

                        • Orppo
                          Användare
                          • September 2004
                          • 518

                          #27
                          Hannarna toppar 25cm.
                          Relativt ,så är de lungna,för att vara/CA.
                          Honorna blir riktigt snygga.


                          Kommentar

                          • Pangaea
                            Användare
                            • February 2004
                            • 390

                            #28
                            Vet inte riktigt om jag håller med om det där med att de ska vara lugna...
                            Mitt par är klart kaxigast i hela karet och har varit det från första dagen... å då har jag ända V. Synpila, V. Maculicauda och några små texas som sällskap åt dom...
                            Som vanligt hos centraler så är det där med temperamentet något som kan skilja väldigt mycket mellan olika individer av samma art... Mitt maculicaudapar är t.ex. fromma som lamm... och det ska ju ändå vara en tuff och ganska aggressiv art...
                            Fast det är klart... har man kommit upp i 30cm-klassen kanske man inte har något större behov av att kaxa sig mot småglin...
                            "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                            Min zoon

                            /Magnus

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • November 2004
                              • 572

                              #29
                              citat:Ursprungligen skickat av Pangaea

                              Vet inte riktigt om jag håller med om det där med att de ska vara lugna...
                              Mitt par är klart kaxigast i hela karet och har varit det från första dagen... å då har jag ända V. Synpila, V. Maculicauda och några små texas som sällskap åt dom...
                              Som vanligt hos centraler så är det där med temperamentet något som kan skilja väldigt mycket mellan olika individer av samma art... Mitt maculicaudapar är t.ex. fromma som lamm... och det ska ju ändå vara en tuff och ganska aggressiv art...
                              Fast det är klart... har man kommit upp i 30cm-klassen kanske man inte har något större behov av att kaxa sig mot småglin...
                              Det kan också handla om etablerade par som gör livet surt för andra invånare, eller dvs ett par synspila viker inte för ett par nics,heller inte för de du räknar upp(nu snackar vi fullvuxna!),Nics är RELATIVT lugnare än andra C/A!

                              Kommentar

                              • jarinen
                                Användare
                                • April 2003
                                • 1888

                                #30
                                Nicaraguenser är mera ettriga och "pain in the ass" på ett annorlunda och harmlöst sätt än vad många andra CA.

                                Mina nicar som jag hade var på mitt fullvuxna Synspila par ungefär som man själv irriterar sig på mygg på sommaren och viftar bort dom.

                                Men när synspilorna ställde till med lek eller om nicarna gick för långt så blev de åthutade och intog en ödmjukare inställning. Lite av charmen med nicar är just deras otroliga respektlöshet, ser rätt roligt ut när en 10 cm nic cirkulerar och utmanar en synspila hane på närmare 30 cm .

                                Personligen tycker jag Nicaragua hanarna är snyggast, oftast talas det om honornas färger som ochså i o för sig är ruskigt vackra.

                                Mvh Jari

                                Kommentar

                                Arbetssätt...