Nicaraguaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofia

    Nicaraguaciklider

    Hej!
    För ett par veckor sedan köpte jag fyra stycken små nicaraguaciklider. De är verkligen kul att ha dem, för det är full fart i akvariet nästan hela tiden, och så fort någon närmar sig akvariet är de framme vid "mathålet" och försöker se ut som om de svultit i en vecka (lite kontraster mot de ancistrus som jag har sedan tidigare!). Bara på den korta tid jag har haft dem har de blivit mycket kraftigare, och rygg- och stjärtfenor har börjat bli orange. Nu undrar jag om någon kan ge mig tips om hur man könsbestämmer dem. Jag har läst att honorna brukar ha starkast färger, men hittils kan jag inte se någon säker skillnad. Hur stora ska de bli innan man kan se skillnaden? Hoppas någon kan hjälpa mig!/Sofia.
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    de är inte så lätta att könsbestämma, men hanen blir större och har längre och spetsigare fenor.
    fish r friend

    Kommentar

    • Thorichtys
      Användare
      • April 2002
      • 56

      #3
      Som jag kommer ihåg det så har honan "klar" rygg och analfena medan hanen har ett prickmönster där. Jag vet inte vid vilken storlek detta uppträder, men vad jag kommer ihåg behöver de inte vara så värst stora.

      Magnus
      Magnus

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • August 2002
        • 330

        #4
        hanar har fläckiga fenor,rygg stjärt och analfena,honor har ej fläckar.

        Kommentar

        • Torsten
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 647

          #5
          "Fläckmönstret" kommer tidigt, redan när dom är 7-8cm.

          Kommentar

          • Sofia

            #6
            Oj, vad snabba svar! Tack för hjälpen allihop! Jag ska gå hem och kika lite mer på fenorna ikväll, för nog börjar de vara bortemot 7 cm iallafall - det är inte direkt lätt att mäta dem...

            Just nu ger jag dem ett granulatfoder som försäljaren rekommenderade, samt räkmix ett par gånger i veckan (det skräpar ner så kopiöst, så jag vill inte ge det oftare). Har ni tips på något annat jag kan prova att stoppa i dem?/Sofia.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              #7
              Inte så bra bilder men här är min gamla hona, uppskattningsvis 7cm.

              Och hanen, kanske 11cm.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • January 2003
                • 638

                #8
                Hej

                Honan är rödaktig, med blått huvud, och blå ryggfena. Hon är mindre, med kortare fenspetsar. Hanen är mer bronsfärgad, har inte blått huvud, och har bronsfärgade fenor med mörka prickar och röda spetsar.

                MVH Micke
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • Sofia

                  #9
                  Oj oj oj...

                  I går kväll satte jag mig vid akvariet för att försöka se vad de var för sort på de små trollen. Jag kunde konstatera följande:

                  1: De är inte stilla länge nog för att jag ska kunna mäta dem.
                  2: Alla har röd-orange fenor (abborrar?).
                  3: En av dem har antydan till prickar på fenorna.
                  4: Inget blått här inte!
                  5: Samtliga har vackra iriserande fjäll, som "lyser" i turkosblått.

                  Jag hoppas att det inte är fem hanar, men hittils ser det faktiskt så ut! Fast det är ju möjligt att de ändrar färg framöver. Om de inte gör det, får jag väl trösta mig med att om jag sedan får tag i en hona är den kanske inte släkt med dem jag har nu. Håll tummarna för att inte alla utvecklar prickar!/Sofia.

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

                    #10
                    du ser rätt snabbt sen när de växer att vissa stannar till (oftast honor) sen så gör iaf mina hanar lite med haklapppen som eldbukar gör de spänner ut den mot honorna när de ska uppvakta dem.

                    Kommentar

                    • Sofia

                      #11
                      Johan:
                      Två av fiskarna har ett beteende som skiljer sig från de andra. I vanliga fall kör fiskarna bort varandra när de kommer för nära varandra, medan två av dem "hotar" varandra som du beskriver. Det liknar de eldbukar jag sett på bild, och det är intressant att titta på när de dansar runt mitt i akvariet. Det verkar dock aldrig gå längre än till hot./Sofia.

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #12
                        oftast är det en "tupp" uppvisning. de ska liksom mäta sig o se vem som är störst o starkast. jag haft flera hanar i samma kar, och jag har faktist inte haft några skador utan de verkar nöja sig med att spänna upp sig utan att slåss allvarligt. det är himla kul som jag har nu när jag har ett par,honan är himla fin nu nästan helt ufärgad o hannen går o viftar framför henne. nicuraguensan är en av mina stora favoriter . "stor" lung o fin fisk.

                        Kommentar

                        • Sofia

                          #13
                          Hej igen! Nu har det hänt något i akvariet. I morse hittade jag en "krater" bredvid en av stenarna i det högra stenröset, det ser ut som om någon av fiskarna försökt underminera den. Än kan jag inte se säkert vad det är för kön på cikliderna, men jag hoppas att den minsta är en hona. De har i stort sett bara färg på fenorna, men jag intalar mig att den minsta har lite mer blått än rött på ryggfenan. Är det någon som tror sig kunna komma med en mer kvalificerad gissning om jag fixar bilder på dem?/Sofia.

                          Kommentar

                          • Pangaea
                            Användare
                            • February 2004
                            • 390

                            #14
                            hejsan... tar upp tråden igen med anledning av de könsskillnader som beskrivs här ovan...
                            Rätta mig om jag har fel... men är det inte så att även honor ofta har svaga antydningar till prickar på rygg- och stjärtfena..?
                            "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                            Min zoon

                            /Magnus

                            Kommentar

                            • Moga_
                              Användare
                              • September 2003
                              • 98

                              #15
                              Hunnen har som oftes hele den svarte stripen på kroppen, mens hannen bare har en flekk. Hannen blir over 20cm, hunnen ca. 15.
                              Hunnen har skarpere blåfarge på hodet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...