Frågor ang ett "nybörjaremalawiakvarium"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • July 2002
    • 404

roccster:

citat:Låter kanske lite mycket, kan man inte justera flödet på den?
    Jo jag tror att det blir det med. Så jag tror jag ska se om jag hittar någon modell som har något lägre l/h

citat:Cunning plan är uttrycket som Baldrick och Mr Black Adder använder när de har en listig plan. Det betyder att jag tror du är på rätt väg
    Då hänger jag med.

citatär tror jag tvärtom. 1-2 moduler är skitsnyggt i vardera hörnet. Kanske en i ena hörnet som döljer cirk. pumpen och en i mitten som del av berget vilket borrar sig ner i den fina sanden? Bara spånar lite här.
    Det låter ju allt mera och mera intressant. Det tåls att tänka på. Som du säger skulle det kunna bli snyggt.

citat:Jag gick inte så mycket på att få en naturlig look i mitt kar. Istället så placerade jag stora kalkstenar som bakgrund och byggde stenrösen med en mörkt grå sten jag plockat på en strand utanför Kungsbacka (se min zoon). Min tanke med detta var att max ha två olika färger på stenen så de inte skulle ta för mycket fokus från fiskarna. Men som jag sa så gick jag inte så mycket på den naturliga biotopiska miljön
    Det kan ju bli snyggt med. Och ditt blev ju bra. Jag håller med dig om att stenar inte ska dra till sig uppmärksamhet ifrån fiskarna.
    Så därför håller jag mig med till en eller två sorters sten.
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

Kommentar

• Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

Jag har två kar, i mitt 375 liters har jag mest Mbuna, och då har vi även Mbuna som är kända för att vara tuffa. I det karet har jag också Aul. Röd Rubin. Absolut inga problem. Mbunan jagas mest inom arten eller andra Mbuna (ibland). Faktum är att Röd Rubin hanen är den som är tuffast!

I mitt 222 liters har jag också aulonocara och mel. Johannii + ett par Taiwan red. Inga problem det heller.

Tycker det kan vara snyggt och kul att ha en Mbuna art i ditt kar. Du kan ju bygga ett stenröse i en kant av karet eller nåt sånt. Då kommer hanen ha sitt revir där. Jag har lagt lite sten huller om buller i ena kanten och Johannii hanen drogs genast dit och byggde sig sedan ett bo. De vill ha lite små och mysiga grottor som de mejslar fram efter eget tycke.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Linda A
        Användare
        • July 2002
        • 404

Prayerman:

Jo det är ju möjligt att det kan bli det. Om jag nu leker med tanke på att ha en mubuna art med i karet vilken hade du rekommenderat?

Kommentar

• Prayerman
          Användare
          • June 2004
          • 1314

Det finns ju väldigt många, de flesta kommer funka. Men för att nämna några som kommer funka: Golden, Ps Saulosi, ps socolofi och Melanochromis Johannii med happlisar och aulonocara. De är helt ok. Saulosi är spännande eftersom hanen och honorna är väldigt snygga båda två, gäller även Johannii.
          Tomas Wallengren

Kommentar

• Linda A
            Användare
            • July 2002
            • 404

Prayerman: Okej måste säga att Ps Saulosi och Melanochromis Johannii verkar intressant. I och med att jag får två färger. Hur är Johannii i beteende då? Och hur många ska jag kunna ha av dem då?

Om jag satsar på att ha en fördelning på 1+3 på de andra arterna?

Kommentar

• roccster
              Användare
              • August 2004
              • 583

Min "primära" art är: Labidochromis sp. "hongi".

Eftersom jag som så många andra ville ha så mycket olika arter som möjligt från start blev det 3 (som du ser nedan). Så här i efterhand skulle jag nog valt 1 art och många av den.

Hongisarna är bara att rekomendera. Får du tag i bra ex. har de ett väldigt fint färgspel.

men precis som du säger så får du ju två underbara färger i ditt kar om du väljer Sauloci eller Johanii. Två arter som jag är väldigt sugen på
              MVH

/ Richard
              http://www.ornemark.com

Kommentar

• Linda A
                Användare
                • July 2002
                • 404

roccster: mina är Aulonocara Kandensee och Placidochromis Electra. Så resten är ju öppet för mig.

Detta är lite svårt finns massa fina arter som man blir sugen på.. =)

Kommentar

• Hank
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1321

citat:mina är Aulonocara Kandensee och Placidochromis Electra. Så resten är ju öppet för mig.
                  Satsa på någon mer icke Mbunas!
                  Har själv skaffat ett till större kar, så jag kommer att sära på mina Mbunas och "Haplisar".
                  Det är så stökigt att ha dom ihop....
                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Linda A
                    Användare
                    • July 2002
                    • 404

Jo det vore ju kanske det bästa.. Jag har själv tvekat lite ang att skaffa mbuna, i och med att jag har hört att Aulonocara har lite svårt att hävda sig.

Så fyra arter blir inte fisksoppa? Det är det som jag mest är rädd för.

Kommentar

• Hank
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1321

citatå fyra arter blir inte fisksoppa?
                      Inte i ett 450 liters! Men jag vet av egen erfarenhet att det gärna
                      bli fler arter med åren =D
                      /#378 Hank
                      Zoonen:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Linda A
                        Användare
                        • July 2002
                        • 404

citat:Ursprungligen skickat av Hank

citatå fyra arter blir inte fisksoppa?
                        Inte i ett 450 liters! Men jag vet av egen erfarenhet att det gärna
                        bli fler arter med åren =D
                        Okej då så.. Då är det bara att sätta sig ner och kolla igenom vad det finns för roligt som passar.

Kommentar

• Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

Om du väljer en Mbuna vilket jag gott tycker att du kan göra utan att vara det minsta rädd, välj antingen Saluosi eller Johanni. Båda arternas honor är läckert gula! Har du två arter Mbuna så blir det mer fart i karet.

Jag anser att en art Mbuna i ditt kar skulle ge lite extra krydda, nåt som skiljer sig från de andra fiskarna du har. Du kan ju ha en mindre grupp 1+3. väljer du någon av de arter jag sagt så kommer hanen hålla till där du väljer att bygga ett stenröse. Inga av dessa arter bli så stora heller.
                          Tomas Wallengren

Kommentar

• Linda A
                            Användare
                            • July 2002
                            • 404

Prayerman:
                            citat:Om du väljer en Mbuna vilket jag gott tycker att du kan göra utan att vara det minsta rädd, välj antingen Saluosi eller Johanni. Båda arternas honor är läckert gula! Har du två arter Mbuna så blir det mer fart i karet
                            Om jag väljer mbuna så kommer jag att välja någon av dessa arter. I och med att jag gärna vill ha med lite gult i det hela.

citat:Jag anser att en art Mbuna i ditt kar skulle ge lite extra krydda, nåt som skiljer sig från de andra fiskarna du har. Du kan ju ha en mindre grupp 1+3. väljer du någon av de arter jag sagt så kommer hanen hålla till där du väljer att bygga ett stenröse. Inga av dessa arter bli så stora heller.
                            Skulle du valt att hålla 1+3 på dessa med? Så att alla arterna blir 1+3?
                            Eller skulle man kunna öka på denna grupp om man inreder rätt?

Ang detta med sällskap, varför anser du prayerman att man kan ha/blir bra med mbuna art till och Hank inte?

Ja vad vinner man på att sära dem? Som sagt är ju Aulonocara Kandensee och Placidochromis Electra "huvudfiskarna" så jag vill ju inte att de inte ska trivas pga av sällskapet..

Och vad för ickembuna skulle funka?

Kommentar

• Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 1913

Jag tycker du ska nöja dig med 3 eller 4 arter och inte blanda in några Mbunas dels är det mycket mer fart i en mbuna än i t.ex kandeense och sen föredrar dom inte samma foder heller.

Kommentar

• Linda A
                                Användare
                                • July 2002
                                • 404

Trevligt att alla tycker samma sak.. =)

Det med maten stämde ju så det är ju i sig ett väldigt bra skäl.

Och har du något förslag som skulle funka med de då?

Och främst fördelningen? Jag tycker inte att jag har fått något bra förslag ang det..

Kommentar

Arbetssätt...