Blir inte klok på det här med maten!?!?!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

citat:Ursprungligen skickat av deelay

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

Anli - det ÄR väl en allmän förfrågan/diskussion *S*......och vad spelar det för roll om det nu skulle vara Afrikanska Ciklider?!?!?!? *ler*

Deathdealer
    Svar kan ges som kanske gäller endast ciklider från afrika o då kan det bli missuppfattningar =)kanske va så han mena
    yep, så mena jag... där finns ju ciklder som e känsliga för "soten" åså, sånt som en annan inte är van vid. Då kan det ju var dumt med röda mygg tex...
    Anders L

Kommentar

• jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

citat:Ursprungligen skickat av deelay

Det är faktisk inte bra att variera fodret för mycket, deras magar får det jobbigare av det.

planktonätare äter plankton
      rovmalawi äter småfisk
      insektsätare äter insekter osv osv

Ju mer man varierar maten ju hårdare anstränger man deras magar.
      Du får gärna utveckla saken! gäller din tes malawi eller ciklider i gemen?
      Köper det inte riktigt.

Mvh Jari

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Rent generellt så äter fiskar i naturen ofta EN sak i taget och inget annat. Om de byter föda så måste den nya blir X % vanligare än den gamla. Jag disikerade alldeles för många mörtar en gång. En mört hade bara röda mygg i magen, en annan bara sötvattensgråsuggor och en trdje snäckor. Alla tagna i samma nät vid samma tillfälle.

Ciklider är generalister med specialicerade tänder (som grupp sett). Det gör att de äter en sak mest hela tiden men kan äta vad som helst när tillfälle bjuds (jmf. med rådjur som älskar fågelungar). Det gör att om vi slänger i t ex fiskägg så kommer alla ciklider att frossa i det, men många, t ex troffar kommer må dåligt av det i längden. Troligen mycket dåligt.

För att svara på frågan. Jag matar mina fiskar med det jag tror att de behöver. Mer animaliskt till djurätare och mer vegetabilier till växtätare. Man få försöka köra ner maten till fiskarna och undvika de tokigaste kombinationerna. Samtidigt skulle det säkert gå ha Lepidolamprologus med troffar under förutsättningen att man fick Lepidisarna att oftast klippa räkor framför nosen på troffarna.

Jag tror INTE att fiskarna mår bra av varierad kost i sig på samma sätt som människor gör, men att en varierad kost gör att man garderar sig för brister i en ovarierad kost. Själv kör jag peletts flingor och räkmix.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

Anli; jepp...hänger med, men det var EN av anledningarna till mina funderinga...den s.k soten och hur känsliga fiskarna är!

Förstår att det är en känslig process, och övergång till annan typ av foder ska gå långsamt!? rätt??

Ola - hänger fullt med på ditt utlåtande och gillade exemplet. Det jag inte känner till är OM fiskarna får i sig tillräckligt av det dom behöver från den kost jag ger dem! Typ, om de utvecklas och blommar ut maximalt av den fodertypen eller om man ska använda något annat!!!

Själv puttar jag i lite "malfoder" bara för att jag är osäker om veganerna får tillräckligt med föda!!! Enda grejen är att ALLA går på det *S*

Men köttätarna kan väl knappas må dåligt av att få i sig lite mer grönt?

Med vänlig hälsning

Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

citat:Men köttätarna kan väl knappas må dåligt av att få i sig lite mer grönt?
            Det de kan råka ut för är att de svälter även om de kör magen fullt med grönt. Troligen klarar sig inte t ex multifasciatus sig på troffemat i längden.

Ett annat exempel. I Nordamerika någonstans så blev sälarna i usel kondition trots att det aldrig funnits så mycket fisk (nån sill). Pga. att det fanns så mycket sill så var sillarna magra. Man testade att mata säl på sill och sälarna åt konstant. Magarna var fulla hela tiden. Ändå gick sälarna ner i vikt eftersom sillen inte var tillräckligt näringsrik.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

tack Ola.....
              Jag ger bara rent vegetabiliskt någon dag i veckan för att se till att vegetarianerna verkligen får i sig det dom ska!

En liten notis.....var inne och såg en ny grupp Golden hos min handlare, och dom var ORANGE i färgern!?!?!? Tillskott i fodret...astaxin?!?!? Grymmt snygg färg, men kan man tillsätta "lagom mängd" på något sätt???

Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

Just grönätarnas behov är väl rätt svåra att tillgodose? Om man kollar allt torrfoder och även frysta foder förutom räkmix så är väl allt nästan baserat på animaliskt?

Så frågan är väl hur man tillgodoser grönätarnas behov, köttätarna är liksom inga problem. Förresten ska man nitiskt se till vad varje fisk behöver så kan man ju inte blanda grön o köttätare, eller dela av karet vid matning med plexi ; ). Jag vidhåller att varierad kost är det minst dåliga alternativet.

Jag matar mest med krill, mysis,räkmix och pellets, men då är det amerikanska ciklider det gäller ( ofta allätare ) i o för sig.

Sen tänkte jag på om man vill ta reda på vad en ciklid äter i det naturliga, så är inte det lätt, browsar man på nätet så finns en miljon beskrivningar av vad en art äter i akvarium, de är ju oftast baserade på vad som funkar i akvarium. Men beskrivningar om det naturliga tillståndet är sämre med. Ola Svensson kanske har tips på länkar eller böcker? I mitt fall handlar det bara om SA CA ciklider.

Mvh Jari

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

citatå frågan är väl hur man tillgodoser grönätarnas behov, köttätarna är liksom inga problem. Förresten ska man nitiskt se till vad varje fisk behöver så kan man ju inte blanda grön o köttätare, eller dela av karet vid matning med plexi ; ). Jag vidhåller att varierad kost är det minst dåliga alternativet.
                  Håller med ang. varierad kost. Hoppas att det framgick.

Det jag menade var att fiskar inte simmar runt som en matälskar runt ett julbord. En hade först klippt julskinkan, en annan köttbullarna men båda skulle allra sist tagit brysselkålen och surkålen, och det gäller oavsett om de är en Lepidolamprologus eller en Troffe. Skilnaden är att troffen skulle dö av "välfärdsjukdomen" bukvattensot redan innan den kom till kålen, men det skulle inte Lepidolamprologusen göra. Däremot skulle den svälta ihjäl hur mycket kål den än åt.

Grönätare får nog alltid vad de behöver. Köttätarna får det inte. Grönätarna kan må dåligt av köttätarmat, köttätare kan svälta av gönätarmat. Kompromissen är att ge grönätarmat, kanske lite köttigare än perfekt (läs 50 - 50, troffenissar får precicera) till alla och trycka ner lite mer köttig mat till de andra. Hur folk gör i praktiken vet jag inte då jag aldig hållit extrema grönätare som Troffar med köttätare som Jullar. Däremot har jag ofta kört ner mat till speciella fiskar. Man fäster ett rör på en tratt och trycker ner röret till fiskens hålla och häller sedan ner maten. Med ett enmetersrör så behöver man inte ta ev täckglaset på ett 540 (bara "bända" lite).
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

citat:Håller med ang. varierad kost. Hoppas att det framgick.
                    Jodå det framgick!

citatäremot har jag ofta kört ner mat till speciella fiskar. Man fäster ett rör på en tratt och trycker ner röret till fiskens hålla och häller sedan ner maten. Med ett enmetersrör så behöver man inte ta ev täckglaset på ett 540 (bara "bända" lite).
                    Det där brukar jag tillämpa på min L 190 som inte gärna sticker ut nosen dagtid.

citat:Grönätare får nog alltid vad de behöver. Köttätarna får det inte. Grönätarna kan må dåligt av köttätarmat, köttätare kan svälta av gönätarmat.
                    Intressant! trodde nog att det var tvärtom , hursom så tror jag att det är ganska specifikt för afrikaner med deras benägenhet för bukvattensot.

Men lär det gör man så länge man lever, den här tråden är ju riktigt intressant, lärorik och viktig! Bra ämne att ta upp! När man tror att man har koll på nåt så får man lära sig nåt nytt [:0]

Mvh Jari

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

citatntressant! trodde nog att det var tvärtom , hursom så tror jag att det är ganska specifikt för afrikaner med deras benägenhet för bukvattensot.
                      Hur det blir med näringen om man ger bara ärtor till rovlamprisar eller bara fisk till troffar vet jag inte, det jag menade var kommersiellt torrt foder som troffeflingor vs. diskusflingor. rovfiskarna klarar ina av att tillgodogöra sig grönsakerna.

Ännu en liknelse. En ko kan nog hjälpligt leva på kött, särskilt om man höjer fiberinnehållet, men en varg fixar helt enkelt inte gräs.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

Om fiskar kunde vara funtade som en del andra djur! Menar ett kattdjur skulle dö om den inte fick kött, den skulle heller inte få för sig att äta något annat utan självdör nog hellre och skulle den äta något annat skulle den väl dö av sviterna.

Men lite selektiva är åtminstone mina fiskar ibland, ena dan skulle dom kunna sluka ett kilo pellets och nästa så kan dom simma omkring och smaka o åter smaka på samma pellets men ändå vägra att svälja?

Då släpper man i nåt annat o då funkar det, har läst nånstans att just mina ciklider (uaru) kan inta perioder av matvägran om de inte får variationsrik kost, har jag ännu inte upplevt riktigt men skeptiska blir dom om de får pellets exempelvis 3 dar i rad. Mina tidigare synspilor däremot åt allt som trilla ner i karet o ville ha mer även fast det såg ut som de precis svalt ett skruvstäd på bredden.

Mvh Jari

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Det jag skrev om sökram (käka samma sak) var generellt och det är fullt möjligt att Uarus avviker från det mönstret.

Ditt kattdjursexempel är bra! Det är meningslöst för en katt att äta gräs. Den skulle svälta aven om den åt så mycket gräs den orkade! Däremot så är det möjligt att ett rådjur skulle välja en skål med pipande fågelungar framför en med gräs och fortsätta med det trots att den nog inte skulle må så bra av det i längden.

Översatt till fisk: Troffarna går även de på äggen eftersom att de är så näringsrika! Annars hade man ju kunnat mata med två sorters mat samtidigt, men det funkar inte så (bara "rovisarna" kommer att äta "rätt").

I akvarium är dessutom sökramen "det som trillar ner i det där hålet", inte "de röda flingorna", och det kan till och med ta tid för fisk att byta hål.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Väldigt intressant tråd. Själv har jag pysslat rätt mycket med rovfiskar och då slinker det givetvis ner en hel del småfisk i karen då rovbeteendet är det jag intresserar mig av, men just nu har jag främst allätare och har ärligt talat inte en susning om vilket foder som är bäst för dem. Jag varierar mellan fyra olika pelletssorter, både gröna och röda, sedan kör jag med räkmix, en grön och en helt animalisk, samt torsk, vita mygg och krill.
                            Fiskarna SER UT att må bra av denna blandning men det kan säkert vara inbillning också, det som är intressant är dock att den enda "rovfisken" i karet (C. festae) växer ovanligt sakta för att vara en sådan storvuxen art. Nu är den väl inte en utpräglad rovfisk vad jag har förstått men kanske har den långsamma tillväxttakten att göra med just det du Ola pratade om, att även om den äter bra och blir rund om magen så kanske den stundtals lite för vegetabiliska födan gör att den blir svältfödd rent näringsmässigt?

Frågan är då om allätarna skulle bli sjuka eller växa sämre om jag skulle gå över till en mer animalisk foderblandning innehållande främst t.ex. småfisk, torsk, animalisk räkmix osv?
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Kolla på avföringen! Jag höll Geophagus och Ae patricki tillsammans och matade mest med rämix. Geophagus: brun avföring, Ae. patricki: grön avföring. Det gröna gick rakt igenom fiskätarna! Det tog kanske en kvart dessutom. Fiskätare har kort tarm och de tar snabbt upp lättsmälta grejer, växtätare har lång tarm och där kan äckliga små organismer gegga runt i den nedbrutna maten (fisk) och orsaka problem för växtätaren (disikera en gädda och jämför med brax och mört!). Nu får Ae. p. peletts och skiter inte över huvud taget [:0], men växer desto mer.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Intressant, kanske går det att få lite fart på festaen i alla fall. Några rena växtätare har jag inte så jag ska prova välja bort den gröna räkmixen och den gröna pelletsen och se vad som händer.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...