If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Om hon inte verkar sjuk på något sätt t.ex. några yttre symtom beror det säkerligen på att hon håller sig undan från den uppvaktande hanen. Ytan är en plats som många fiskar undviker och kan därför fungera som ett bra skydd för utsatta fiskar.
Jag skulle vilja ha lite mer info om din hona och ditt akvarium som tex. art, hur många honor har du, hur stort akvarium, inredning osv.
Det är troligen som David säger att hon försöker undvika hanen och då kan det lösas med en till hane som "strykfisk", fler honor och mer gömställen i akvariet men som sagt det kan bero på ganska mycket.
jag vet inte riktigt vad det ät för någon art, men jag tror det är auratos. hanen är svart med blåa sträck och gul sjärt o ryggfena och honan är svart med gula sträck och gul stjärt o ryggfena..jag har en hane och en hona.
akvarium 375 l med tre grottor i .jag fick dessa fiskarna när jag köpte akvariumet
Det skulle faktiskt kunna vara 2 hanar, här följer en liten beskrivning för könsskillnader: Hanen är svart med en ljusblå rand längs kroppen. Honan är gul med svarta sträck längs med kroppen.
Jag tänkte eftersom båda dina fiskar var svarta, det kan vara att den ena hanen är dominant över den andra.
Om det nu skulle vara en hane och en hona är mitt råd att skaffa minst 2 honor till eftersom Melanochromis auratus är mycket aggresiv mot sina honor. Gärna också fler än 3 grottor i ditt akvarium.
Vad har du för andra arter tillsammans med dina auratus?
Könsskillnader på Melanochromis Chipokae: Hanen har en svart bottenfärg med ett ljusblått längsgående band mitt på kroppen och ett liknande band strax under ryggfenan. Även ryggfenan är ljusblå. Honan är orangegul där hanen är svart och har svarta istället för ljusblå band på kroppen samt ett svart band i ryggfenan.
Det verkar ju kunna vara 2 hanar du har i alla fall ...
Så mitt råd är att antingen ta bort ena hanen och köpa en eller fler honor eller att behålla båda och köpa 2-5 honor. Chipokae är inte lika aggresiv som Auratusen men blir betydligt mycket större, kan utan problem bli upp mot 17cm.
Kommentar