Bussgods, otur eller farligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    Bussgods, otur eller farligt?

    Är det bara jag som missat något eller kan det vara lite olika bud vad gäller frakt med bussgods?

    Jag fick en sändning i förra veckan med fisk från Malmö till Göteborg. Det paketet lämnades in på bussgodsterminalen i Malmö strax innan bussen gick och anlände på exakt utsatt tid i Göteborg. Samtliga fiskar mådde prima och inget som helst fanns att klaga på.

    Nu väntar jag ett paket från Stockholm till Göteborg som av en ohygglig tur inte innehåller fisk eller annat levande. Det paketet lämnades in 09:10 i går (måndags) före bussens avgång 09:45 och enligt tidtabellen skall det anlända till Göteborg 16:50. Då paketet inte kom med utsatt buss igår undrar man ju lite. Först idag (tisdag) 16:30 lyckdes jag komma fram till terminalen i sthml för att se vad som händer. -"Inget konstigt alls, det tar en två tre dagar då det skall lastas om lite här och där" blev svaret.

    Ta nu inte detta som ett direkt gnäll på Bussgods utan mer som ett tips på att verkligen kolla upp vad som gäller om det är fisk som skall skickas. De säger ju att fisk skickas på eget ansvar vilket inte är så konstigt, men 2-3 dygn för fisk i låda vore katastrof.

    Tony Englund
  • imported_n/a
    Användare
    • July 2004
    • 428

    #2
    Hej! 2-3 dagar med buss gods? de va väll snabt, själv fick jag vänta 14 dagar på ett paket från vesterås (cirkulations pump som tur va)!!
    /Lasse

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • September 2003
      • 788

      #3
      1 dag tog mitt, iofs bara en liten mobiltelefon

      Kommentar

      • HDahlberg
        Användare
        • February 2004
        • 92

        #4
        Har mkt bra erfarenheter av Bussgods till skillnad från Posten, som har en förmåga att misshandla inlämnade paket. Man bör dok kolla tidtabllen för godset vid inlämning. Min erfarenhet är dock ej ifrån akvariesammanhang, utan från att sälja saker på Tradera.

        Hasse

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • November 2002
          • 571

          #5
          man MÅSTE fråga om det går direkt eller om det lastas om osv., det beror på och är inte säkert att det går direkt även om det är en kortare sträcka.

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • October 2002
            • 985

            #6
            Jag vet inte om det funkar exakt likadant i hela landet, men här i Stockholm kan man i alla fall välja mellan att skicka som "SmartPak Express" - då kommer det med på nästa buss, eller som Bussgods - då tar det upp till tre dagar innan det kommer med. Express är förstås dyrare.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #7
              citat:Har mkt bra erfarenheter av Bussgods till skillnad från Posten
              Man får överhuvudtaget inte skicka levande djur på posten så det är knanppast ändå inte aktuellt.

              citat:man MÅSTE fråga om det går direkt eller om det lastas om osv., det beror på och är inte säkert att det går direkt även om det är en kortare sträcka.
              Håller helt med att detta är oerhört viktigt att kolla i förväg. En annan viktig sak att tänka på är var fisken lastas. Den ställs ju alltid in i bagageutrymmet och i detta ligger ofta i anslutning till motorn. På vintern så vill man att frigolitlådan (som man alltid skall använda) skall placeras så nära motorn som möjligt annars blir det för kallt för fisken (även om man använder värmepåsar). På sommaren så vill man att frigolådan skall placeras en bit ifrån motorn annars kan det bli för varmt.
              På mindre orter så fixar man detta lätt genom att man pratar med busschauffören. PÅ större orter som Göteborg och Stockholm etc. kan det vara värre eftersom man här inte har "direktkontakt" med chauffören.
              Ciklidhälsningar
              Kjell


              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • July 2004
                • 428

                #8
                Mitt skickades som SmartPak! Våsterås-Stockholm 14 Dagar!!
                /Lasse

                Kommentar

                Arbetssätt...