Utveckling av Ciklid.se - snabbfråga

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • November 2002
    • 571

1280*1024

Kommentar

• Niklas Olsson
      Användare
      • February 2003
      • 1156

1024*768
      //Niklas

www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook

Kommentar

• jowa
        Användare
        • February 2004
        • 194

1280*1024 alt 1024*768
        http://hem.bredband.net/aquascene

Kommentar

• salo
          Användare
          • April 2002
          • 314

1400x1050 jobbet
          1280x1024 hemma

Tror det är lugnt att "kräva" 1024 numera, inte många som kör lägre. Däremot anser jag att det är fel att designa för fullskärm. Ska till mycket för att en design ska kräva mer än 800 i bredd. Fast jag är oldschool och tycker att browserfönstret skall vara högre än vad det är brett när man surfar

/J
          540 (180x60x50) under uppbyggnad
          30L Nano under planering
          Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

• salo
            Användare
            • April 2002
            • 314

Tillägg, något som är mycket viktigare än minsta upplösning är att ni ser till att sidan är helt plattformsoberoende och inte flummar ut och gör en massa "smarta" layers och dhtml-lösningar som bara funkar på Internet Explorer i Windows, vilket tyvärr kan vara lockande för en del (har tyvärr själv varit med och gjort sidor som endast funkar i IE). Jag vill fortsätta att kunna besöka ciklid.se från min Mac utan några problem!

/J
            30L Nano under planering
            Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

• fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

För fem år sedan kunde man välja att betala mellan ca 2500 och 9000kr för en sjuttontumsskärm, allt från den billigaste noname-skärmen till en superb Eizo-skärm. Högsta upplösning med minst 75Hz i uppdateringsfrekvens kunde skilja ganska mycket.

Jag har för övrigt uppdaterat mitt förslag om JavaScript ovan. Koden är lite mer rätt, och det står att den ska ligga i bodyn.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• fredrikr
                Användare
                • October 2002
                • 985

58% verkar som sagt ha 1024x768 eller högre om man ser på alla websurfare globalt, och de sista 42% är nog inte folk vi vill ha på ciklid.se i alla fall, eller?
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Durin

1024*768 på jobbet, hemma mer, oftast 1280.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 7334

Fredrik: Tackar för scriptet.

Just nu funderar vi bara lite angående design och vilka begränsningar som styr oss. Slutresultat måste vara att sidan skall kännas minst lika lätt och luftig som idag, men med en förstasida som känns mer levande.

Innan vi lägger ut någonting testar vi självklart med olika operativ och olika browsers för att se att det fungerar. Behöver vi hjälp med dessa tester, vet vi ju vilka vi skall fråga

Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• salo
                      Användare
                      • April 2002
                      • 314

Hehe, japp bara att fråga. Testar gärna i de olika macläsarna om så önskas

/J
                      30L Nano under planering
                      Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Jag kör som sagt i 800 x 600 och ser gärna att jag kan besöka ciklid.se även i framtiden då jag studerar och hellre lägger de kvarvarande slantarna på akvarieprylar än datorprylar. Jag är akvarienörd, inte datanörd...

Hur som helst så förstår jag inte varför man skulle behöva anpassa sidan till 1024 x 768, jag stöter VÄLDIGT sällan på sidor som inte fungerar bra i 800 x 600 så vad är det som gör att ciklid.se skulle kräva en högre upplösning? Text blir bara jobbigt att läsa om textspalterna blir för breda och bilder kan man ju inte posta direkt på forumet, och inte behöver man 1024 x 768 för att få en snyggare förstasida.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Centurion
                          Användare
                          • October 2003
                          • 210

citat:Ursprungligen skickat av FI

Jag kör som sagt i 800 x 600 och ser gärna att jag kan besöka ciklid.se även i framtiden då jag studerar och hellre lägger de kvarvarande slantarna på akvarieprylar än datorprylar. Jag är akvarienörd, inte datanörd...
                          FI, är du helt säker på att du inte kan köra högre upplösning än 800x600? Tills för ett par år sen körde jag själv en gammal AST-skärm som i dagsläget är minst 10år gammal, och den klarade i alla fall 1152x864 @60Hz
                          http://www.adelgren.se/akvarium/

Kommentar

• Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 7334

Som sagt undersöker vi möjligheterna, och du kan vara helt lugn Fredrik I.

Om vi gör en omskalning till 1024, så gör vi det på ett sådant sätt att den grafik som faller utanför 800x600 för det första är scrollbar, men också att den innehåller material som är så statiskt att man endast kommer att titta på det sporadisk, som tex. visning av kommande/nuvarande CB.

Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Centurion: Skärmen klarar rent teoretiskt högre upplösning, ända upp till 1280 x 1024, men i praktiken så fungerar det sämre, allt över 800 x 600 blir suddigt. Och mina ögon är det inget fel på, det är bara _ruskigt_ gamla datorprylar. ;P

Joakim Draktoft: Det låter bra, det blir litegrann som på aftonbladet då kanske? Där har de reklam och jobbannonser längst till höger.
                              Jag är ju uppenbarligen en extrem minoritet så jag kan ju inte kräva att alla ni andra ska drabbas bara för att jag inte delar ert datorintresse, men så länge forumet inte påverkas så borde det fungera bra även för mig så låt inte mitt pladder bromsa utvecklingen av sidan.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Juanito
                                Användare
                                • May 2002
                                • 180

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

citat:1280 är nog rätt standard idag va? En hel del kör väl fortfarande med 1024. Om nån kör 800 så är det oftast på företagsdatorer som inte vet vad uppgradering betyder...
                                Uppgradering = köpa ny skärm?

När jag försöker köra på 1280x1024 så påstås det att det högsta som stöds är 60Hz (istället för 75Hz) vilket ger epilepsianfall. Dessutom går det inte läsa texten under ikonerna. Finns det ngt att göra eller har jag helt enkelt bara en fem år gammal hopplös skärm?
                                Antagligen så klarar skärmen av mera men man kan fråga sig hur det är med grafik kortet. Om grafik kortet är ok. Känner det igen skärmen du har? Kom det programvara med skärmen? isåfall kunde man installera dessa och se om det ändrar på saken.
                                juanito

Kommentar

Arbetssätt...