Fredskalla i akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • edis
    Användare
    • August 2004
    • 57

    Fredskalla i akvariet.

    Hej! Jag har hört att man kan ha fredskalla i akvariet. Är det någon som provat d? Någon som har bild på ett akvarium med en sån i?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211153
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av edis

    Hej! Jag har hört att man kan ha fredskalla i akvariet. Är det någon som provat d? Någon som har bild på ett akvarium med en sån i?
    Enligt denna artikel så är inte det Spathiphyllum en lämplig akvarieväxt:
    Anders L

    Kommentar

    • MagnusL
      Användare
      • January 2004
      • 326

      #3
      Man kan ha den i akvariet, dock så tynar den bort och försvinner på ett par månader eller kortare.
      Magnus Lovgren

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Ingen regel utan undantag...

        Undantag 1. En bekant till mig har haft i 10 år och han måste slänga ut när det blir för mycket. Det var ett skott från en krukväxt som han tog.
        Undantag 2. När jag har testat så har det blivit slem och förutnelse inom en vecka, inte den där långsamma nedgången det står om på zoopet. Jag har försökt hålla delvis nedsänkt i akvaterrarium och även misslyckats där.

        Fast jag är ganska säker på att växter jag köpte i akvarieaffär som liten var fredskalla som långsamt gick ner sig.

        Sammafattning: Låt bli!
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • davide
          Användare
          • December 2003
          • 335

          #5
          Jag har också testat då jag hade guldfisk so åt upp allt grönt. De lält dock fredskallan vara, men den självdog efter några månader (2?).

          Jag ser den dock fortfarande som ett alternativ i de fall då inga andra växter klarar sig. De går ju att stoppa i nya då de gamla dött...
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

            #6
            man kan ha den över akvariumet och låta rötterna växa ner, det går utmärkt efter som det är en sumpväxt och har sett många göra så, då hjälper den ju också till med att dra ut näring ur vattnet.
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • Jorsa
              Användare
              • December 2003
              • 199

              #7
              Jag hade Fredskalla i min tank i ca 3 månader. Det kom nya skott hela tiden.
              Det fanns en tendens att bladen inte fick samma mörkgröna färg i akvariet, men inga tecken på att det skulle börja tvina bort.
              Den fick dock ge vika när jag köpte Hantelciklider, dom massakerade dom på ca en vecka.
              Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

              Kommentar

              Arbetssätt...