Spånplatta, MDF eller vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • April 2002
    • 467

    #16
    men då måste man väl ha fristående ben? eller funkar det även vid skåpbygge?
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Mattias Nilsson

      men då måste man väl ha fristående ben? eller funkar det även vid skåpbygge?
      Jag justerar mina "skåp" med masonit, under de ställen stödskivorna vilar på bottenplattan. Där vilar skåpet hur som helst på hockeypuckar... snyggare samt att det är lättare å väga av 4, 6 eller 8 punkter än en hel botten.
      Anders L

      Kommentar

      • jowa
        Användare
        • February 2004
        • 194

        #18
        Har alltid kört med aluställning mycket tack vare justeringsmöjligheterna, men är det ingen som har tänkt på att såna där justerbara ben finns att köpa på ett välsorterat byggvaruhus. Sätt benen en bit in och låt mdf, plyfa etc gå ner framför och skymma dem. Då har man ju iaf möjligheten att justera för alla möjliga framitda behov.
        http://hem.bredband.net/aquascene

        Kommentar

        • Sven W
          Användare
          • October 2003
          • 157

          #19
          Jag använder tunn plywood avsedd för modellbygge för att justera höjden. Finns i tjocklekar ner till 0,4 mm. Jag brukar hålla på och justera till ingen glipa är stor nog att få in ett papper i. Brukar ta någon timme, men det tycker jag det är värt.

          När jag byggt skåp har jag använt limträ till toppskivan. På grund av styvheten, är det i mitt tycke mycket bättre än MDF. Det är betydligt svårare att få en MDF-skiva plan.
          /Sven

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • July 2004
            • 428

            #20
            Svan W. När du säger limträ menar du sådant som består av massa stavar med massonit på var sida?
            /Lasse

            Kommentar

            • jomajo

              #21
              Jag har justerat med masonit samt uppskurna ölburkar. Tar då och skär av ändarna på en aluminiumburk, sedan klipper jag upp den på längden. Då har man en "platta" som man kan klippa bitar ur som passar storleken på möbelns fötter, ben, eller vad man nu har mot golvet. Köp ett superlångt vattenpass eller ett laservattenpass så kan man mäta med lite bättre precision än med standardvattenpassen.

              Sedan är det ju en fråga om hur noga det behöver vara?

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

                #22
                ÄNTLIGEN kom jag på det!
                Nu vet jag hur man kan lösa detta med att justera sin bänk i höjdled!
                CYLINDRAR!
                Jag måste vara helt tappad bakom, men dessa kan du fästa på din ben, och man kan koppla dom samman med hjälp av slangar!
                Sen kan du enkelt höja och sänka din konstruktion, antingen med vev eller med motor!!!!

                Håller på att kolla med tillverkarna vad det kostar, maxbelastning på olika typer av lösningar dvs 4,6 eller 8 benpar!!

                Det är nästan så att man skäms [], när man under ...30 års tid har bott granne med uppfinnaren av systemet *asg*

                Återkommer

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                Arbetssätt...