Ska bygga en möbel till ett akvarium, vad ska jag använda för topp-skiva som akvariet ska stå på? Limträ, spån- eller MDF? Vilken är styvast? Det gäller ett 222 liters, vilken tjocklek skulle ni föreslå?
Spånplatta, MDF eller vad?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag brukar använda "formplyfa". Rejält styv och inte fuktkänslig, dessutom hyggligt billigt. MDF och spån har en tendens att ge vika när det blir fuktigt.
Tony Englund -
Bänkskivor avsedda för köksinredningar. De är 27-30 mm tjocka och ofta ytbehandlade för att motstå fukt. Finns på byggvaruhusen.
-- MWKommentar
-
Jag använder Limträ och det fungerar fint för mig.
EDIT: StavfelKommentar
-
Jag byggde en ram av reglar som jag sedan klädde med 10mm spånskiva, spacklade och målade, vips klart. Du ser resultatet på min zoon.
Kommentar
-
-
Kommentar
-
En sak jag har för mig ha läst nånstans, stämmer det att ett akvarie har sina tyngdpunkter i sina hörnen? Att det i princip skulle kunna stå med endast ett ben i varje hörn? Inte för att det skulle vara aktuellt men... rent principiellt?
Kommentar
-
Det stämmer säkert att de vilar på hörnen, men det finns med all säkerhet en viss begränsning i längd på karet. Mitt 3-meters hade förmodligen inte mått bra av att hänga i hörnen.
Tony EnglundKommentar
-
Jag har ett 400-liters (bottenyta 150*60cm) kar som bara vilar på två 45*70 reglar, en i framkant och en i bakkant. Det har stått så i flera år utan problem. Har man en ram som dessutom bär kortsidorna finns det ingen anledning att ha en skiva under, även om det rör sig om betydligt större kar.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Rawburt
En sak jag har för mig ha läst nånstans, stämmer det att ett akvarie har sina tyngdpunkter i sina hörnen? Att det i princip skulle kunna stå med endast ett ben i varje hörn? Inte för att det skulle vara aktuellt men... rent principiellt?
-- MWKommentar
-
citat:Nej. Vattnet, sanden och den övriga inredningen trycker rakt nedåt. Varje punkt av akvariets botten är belastat med den massa som finns rakt ovanför.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Rawburt
citat:Nej. Vattnet, sanden och den övriga inredningen trycker rakt nedåt. Varje punkt av akvariets botten är belastat med den massa som finns rakt ovanför.
Akvariets tyngd kommer att vila på ramen, men hela bottenskivan är utsatt för belastning.
Om underlaget för ramen är jämnt, så kommer inte hörnen att bära mer tyngd än något annat segment av ramen.
-- MWKommentar
-
hur bör ni som bygger bänkar själv er åt för att kunna ställa karet rakt? På alu-ställning kan man ju justera benen efter golvet... Jag har än så länge inte ställt ett kar nånstans där ställningen inte rickat ganska mycket innan inställning, hur gör ni?Kommentar
-
Det funkar med vad som helst som inte ger efter. Jag har klinkersplattor under mina träställningar som justering.
Tony EnglundKommentar
Kommentar