Spånplatta, MDF eller vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CRAYLEONE
    Användare
    • May 2003
    • 145

    Spånplatta, MDF eller vad?

    Ska bygga en möbel till ett akvarium, vad ska jag använda för topp-skiva som akvariet ska stå på? Limträ, spån- eller MDF? Vilken är styvast? Det gäller ett 222 liters, vilken tjocklek skulle ni föreslå?
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Jag brukar använda "formplyfa". Rejält styv och inte fuktkänslig, dessutom hyggligt billigt. MDF och spån har en tendens att ge vika när det blir fuktigt.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Magnus W
      Användare
      • April 2003
      • 101

      #3
      Bänkskivor avsedda för köksinredningar. De är 27-30 mm tjocka och ofta ytbehandlade för att motstå fukt. Finns på byggvaruhusen.

      -- MW

      Kommentar

      • davide
        Användare
        • December 2003
        • 335

        #4
        Jag använder Limträ och det fungerar fint för mig.

        EDIT: Stavfel
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

          #5
          Jag byggde en ram av reglar som jag sedan klädde med 10mm spånskiva, spacklade och målade, vips klart. Du ser resultatet på min zoon.
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #6
            ja kör lackad 22mm spån till mitt 310L. Stått i ett år ca.
            fish r friend

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              jag har lackad 19 mm mdf till mitt 332 L (står på 3 sidostycken + bakstycke 19mm).
              Anders L

              Kommentar

              • CRAYLEONE
                Användare
                • May 2003
                • 145

                #8
                En sak jag har för mig ha läst nånstans, stämmer det att ett akvarie har sina tyngdpunkter i sina hörnen? Att det i princip skulle kunna stå med endast ett ben i varje hörn? Inte för att det skulle vara aktuellt men... rent principiellt?

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

                  #9
                  Det stämmer säkert att de vilar på hörnen, men det finns med all säkerhet en viss begränsning i längd på karet. Mitt 3-meters hade förmodligen inte mått bra av att hänga i hörnen.

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #10
                    Jag har ett 400-liters (bottenyta 150*60cm) kar som bara vilar på två 45*70 reglar, en i framkant och en i bakkant. Det har stått så i flera år utan problem. Har man en ram som dessutom bär kortsidorna finns det ingen anledning att ha en skiva under, även om det rör sig om betydligt större kar.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Magnus W
                      Användare
                      • April 2003
                      • 101

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Rawburt

                      En sak jag har för mig ha läst nånstans, stämmer det att ett akvarie har sina tyngdpunkter i sina hörnen? Att det i princip skulle kunna stå med endast ett ben i varje hörn? Inte för att det skulle vara aktuellt men... rent principiellt?
                      Nej. Vattnet, sanden och den övriga inredningen trycker rakt nedåt. Varje punkt av akvariets botten är belastat med den massa som finns rakt ovanför.

                      -- MW

                      Kommentar

                      • CRAYLEONE
                        Användare
                        • May 2003
                        • 145

                        #12
                        citat:Nej. Vattnet, sanden och den övriga inredningen trycker rakt nedåt. Varje punkt av akvariets botten är belastat med den massa som finns rakt ovanför.
                        Om man har en aluminiumram på akvariet så kommer aldrig bottenglaset att stå på skivan, eller? Utan det blir ramen som tar hela belastningen? Och då i synnerhet varje hörn? Är jag rätt ute?

                        Kommentar

                        • Magnus W
                          Användare
                          • April 2003
                          • 101

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Rawburt

                          citat:Nej. Vattnet, sanden och den övriga inredningen trycker rakt nedåt. Varje punkt av akvariets botten är belastat med den massa som finns rakt ovanför.
                          Om man har en aluminiumram på akvariet så kommer aldrig bottenglaset att stå på skivan, eller? Utan det blir ramen som tar hela belastningen? Och då i synnerhet varje hörn? Är jag rätt ute?
                          Både och.
                          Akvariets tyngd kommer att vila på ramen, men hela bottenskivan är utsatt för belastning.
                          Om underlaget för ramen är jämnt, så kommer inte hörnen att bära mer tyngd än något annat segment av ramen.

                          -- MW

                          Kommentar

                          • Mattias Nilsson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 467

                            #14
                            hur bör ni som bygger bänkar själv er åt för att kunna ställa karet rakt? På alu-ställning kan man ju justera benen efter golvet... Jag har än så länge inte ställt ett kar nånstans där ställningen inte rickat ganska mycket innan inställning, hur gör ni?
                            Mvh
                            Mattias

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

                              #15
                              Det funkar med vad som helst som inte ger efter. Jag har klinkersplattor under mina träställningar som justering.

                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...